Pozitivna putarina smanjuje zagađenje, zarada i do 80 evra mesečno za automobil u garaži

G. Čvorović

18. 01. 2018. u 17:40

Gradovi su zagađeni, automobili su preplavili ulice metropola i prete ljudskom zdravlju. Vlasti širom Evrope zato pokušavaju na različite načine da ograniče saobraćaj, najčešće tako što naplaćuju ulazak u strogi centar

Позитивна путарина смањује загађење, зарада и до 80 евра месечно за аутомобил у гаражи

AP Photo

Gradovi su zagađeni, automobili su preplavili ulice metropola i prete ljudskom zdravlju. Vlasti širom Evrope zato pokušavaju na različite načine da ograniče saobraćaj, najčešće tako što naplaćuju ulazak u strogi centar.

Neki holandski gradovi osmislili su, međutim, obrnuti sistem, nagrađivanja savesnih vozača, a "pozitivnu naplatu" se sprema da uskoro uvede i francuski Lil.

U okviru eksperimentalne metode, Roterdam svim vozačima koji se obavežu da će u vreme špica ostaviti automobil na parkingu, daje, za svaku izbegnutu vožnju, po 3 evra.

U Lilu će dotacija iznositi 2 evra. U najsevernijem francuskom gradu kažu da najsavesniji vozači na ovaj način mogu da zarade i do 80 evra mesečno!

Ovaj novac će, između ostalog, moći da iskoriste i za sniženje cene osiguranja kola ili pri pretplati na gradski prevoz.

Pročitajte još - Zagađenje je svetski ubica broj jedan

Sistem "ekobonusa" funckioniše po principu dobrovoljnog učešća. Onaj ko se prijavi, saglasan je s tim da u udarno vreme, ujutro i uveče, ne koristi automobil u najprometnijim ulicama i centru grada.

Gradske kamere snimaju glavne pravce, i ukoliko ne "uhvate" tablicu dobrovoljnog učesnika u ovoj operaciji, novac mu leže na račun.

U Lilu se nadaju da će krajem godine tako smanjiti broj automobila u špicu za 1.500 do 2.000, a cilj im je da se saobraćaj smanji za 5 odsto, što bi značajno doprinelo protoku i smanjilo zagađenje.

Pročitajte još - Milioni za e-vozila

BOGATSTVO ZA VOŽNjU SINGAPUROM ULAZAK automobilom u centar Milana i Osla košta 5 evra dnevno, u Stokholmu se plaća 7 evra, a u Londonu 11,5 funti, odnosno preko 13 evra. Najskuplje je u Singapuru, gradu koji je naplatu za vožnju u centru grada uveo još daleke 1975. godine. Prilikom kupovine automobila u Singapuru se izdaje licenca za vožnju u gradskom jezgru koja košta 50.000 singapurskih dolara, odnosno oko 31.000 evra i važi deset godina.
Bordo i Grenobl bi mogli da krenu sličnim putem. Francuska vlada prepustila je lokalnim vlastima da pronađu najadekvatnije rešenje za smanjenje zagađenja. U Lionu, tako, razmišljaju o tome da vozačima koji samo prođu kroz grad naplate taksu, ali ne i onima koji dolaze na posao, što će se računati na osnovu protoka vremena snimanjem kamerama.

U Parizu su, za razliku od nekih velikih evropskih prestonica, odustali od uvođenja naplate ulaska automobilom u centar grada.

Gradonačelnica An Idalgo ne želi "finansijsku barijeru" između građana s periferije i iz centra, već ima drugu ideju. Od 2024. godine namerava da zabrani ulazak u Pariz vozilima na dizel-gorivo, a od 2030. i benzincima, tako da će moći da se kreću samo električna vozila, uključujući i autobuse gradskog saobraćaja.

Vlasti pokušavaju na sve načine da očiste vazduh velikih gradova. Da bi nešto tako zaista zaživelo, moraće, međutim, da se poboljša gradski prevoz, pre svega frekventnost, udobnost i bezbednost, kao i da se omoguće besplatni parkinzi dovoljnog kapaciteta na prilazu gradovima.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

Методије

18.01.2018. 17:58

Само у БиХ уводе акцизе на еколошка горива.

Giša

18.01.2018. 19:01

kod nas kada bi ovo uveli.... pa svi bi se vozili GSP-om, još bi 2-3 jugića kupili da im stoje parkirani i zaradjuju 2€/h.....