Fotografije na Bulevaru Tampl

Goran Čvorović

25. 06. 2017. u 07:15

Prva ljudska bića na fotografiji daleke 1838. godine, na pariskom bulevaru Tampl

Фотографије на Булевару Тампл

Pariz

ZALEĐENA stvarnost. Čudo onog doba. Prva ljudska bića na fotografiji daleke 1838. godine, na pariskom bulevaru Tampl.

Jednog lepog prestoničkog jutra, umetnik, hemičar i pionir fotografije Luj Dager je odlučio da, po svitanju, ovekoveči živahnost gradskih ulica u kojima vri kao u košnici. Ljudi žure svojim poslom u kakofoniji žamora i ikonografiji socijalnih kategorija, noseći na svojim plećima sav teret predstojeće ekspresne modernizacije i urbane transformacije.

Ali, kada se pogleda konačni rezultat, ispada da je Pariz fantomski grad. Nigde žive duše! Na širokom bulvearu, samo dve misteriozne osobe koje su preživele ovo čudno prečišćavanje od ljudskih bića.

Tajnu je čuvao Dagerov prosede. Bakrene ploče presvlačio je tankim slojem srebra i izlagao ih kristilama joda, čineći ih tako osetljivim na svetlo. Eksponovanu ploču potom je prepuštao živinoj pari koja se kondezovala i stvarala amalgam samo na mestima gde je prethodno prodirala svetlost. Tako se rađala i slika pariskog jutra.

Nije dagerotipija bila prvi način stvaranja fotografije. Jedan drugi Francuz, s kojim je Dager udružio svoje znanje, Žozef Nisefor Nijeps, nije baš imao dara za crtanje, pa je rešio da razvije fotohemijski postupak za prenos bakroreza na litografski kamen. Uspeo je da 1827. godine fiksira sliku uz pomoć ploče sa osetljivim slojem judejskog bitumena. Ali, ove fotografije bi na promeni temperature nestajale, dok bi za ekspoziciju bili potrebni sati.

Kod Dagera, vreme ekspozicije je značajno smanjeno, na svega petnaestak minuta! Zato je pozitiv dagerotipije, iako veoma skup, imao i prvu komercijalnu utilitarnost. Ipak, sve što je u roku od tih četvrt sata usput prolazilo, i dalje bi nestajalo kao prah u vremenu. Tako su čileli i oni silni ljudi iz Bulevara di Templ. Pa ko bi, još, ničim neizazvan, toliko dugo mirno stajao na jednom mestu, na ulici, zaleđen u jutarnjem hodu?

Na Dagerovoj slici ipak se vide dvojica. Imao je sreću da čistač cipela revnosno obavlja svoj posao, a pritom i da s mušterijom, kao što je onda bio red, proćaska o političkim previranjima, modnim i industrijskim novotarijama koje zahvataju pošašaveli svet. Bili su, tako, zbog istrajnosti u radu i čavrljanju, prvi ljudi na svetu koji su slučajno osvanuli na fotografiji.

Na pariskom bulevaru Tampl, na kome raspomamljena Dagerova svetlost usred juna topi Nijepsov asfalt, danas je vidljiva sva živahnost modernog sveta. Jedino nedostaje onaj čistač cipela, da se zastane u suludom gradskom ritmu, ljudski popriča i malo predahne.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije