Nekadašnja „Jatova“ uzdanica završila „karijeru“

V. N.

24. 02. 2014. u 20:37

Nekadašnji konkurent „boinga 747“ i oslonac „Jatove“ interkontinentalne flote, „mekdonel - daglas DC-10“ u ponedeljak je imao poslednji redovan let, na liniji Daka - Birmingem

NEKADAŠNjI konkurent „boinga 747“ i oslonac „Jatove“ interkontinentalne flote, „mekdonel - daglas DC-10“ u ponedeljak je imao poslednji redovan let, na liniji Daka - Birmingem, preko Kuvajta. Let je izvela kompanija „Biman Bangladeš„, koja je poslednja koristila „desetke“ u redovnom putničkom saobraćaju. Ovim je okončana jedna era u civilnom vazduhoplovstvu, otpočeta još 1971. godine, uvođenjem u upotrebu američkih širokotrupnih aviona sa tri motora (dva pod krilima i jednim u repu). Malobrojni preostali avioni tog tipa prevoziće samo teret.

Desetke“ su do zvezda letele preko mnogo trnja - sedamdesetih su se dogodile katastrofe u Parizu i u Čikagu sa mnogo stotina žrtava, pa je čitava njihova flota neko vreme bila prizemljena. Tehnički problemi su otklonjeni, pa je DC-10 dugo godina prevozio ogroman broj putnika ka najudaljenijim destinacijama. Među korisnicima se, od kraja sedamdesetih godina, istakao i JAT, kom je pet aviona tog tipa pomoglo da postane 10. evropska avio-kompanija - jedan kapetan JAT-a mogao je, pre četvrt veka u Dubaiju da uslika četiri naše „desetke“ na okupu, ali nije imao fotoaparat.

JAT su prizemljile sankcije, a DC-10 je postao žrtva ekonomičnijih aviona sa dva motora, koji su u međuvremenu dobili dozvolu za prelet preko Atlantskog okeana. Ni naslednik „desetke“, tromotorni MD-11, odavno se ne proizvodi. M. Z. R.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije