Kako spasti podatke sa pametnog telefona?

V. N.

05. 07. 2015. u 22:14

Korisnici koji su bili ubeđeni da se vraćanjem telefona na fabrička podešavanja (Factory Reset) trajno brišu svi podaci su definitivno u zabludi

Како спасти податке са паметног телефона?

DA li se vraćanjem smart telefona na fabrička podešavnja, odnosno aktiviranjem funkcije Factory Reset stvarno brišu svi podaci? Odgovor na ovo pitanje je jednostavan - NE! Ti podaci nisu trajno izbrisani i moguće ih je vratiti, uverili su nas stručnjaci za spasavanje podataka iz laboratorije "Datasolutions" (www.datasolutions.rs) i time definitivno razjasnili sve nedomuice oko toga.

Dakle, korisnici koji su bili ubeđeni da se vraćanjem telefona na fabrička podešavanja (Factory Reset) trajno brišu svi podaci su definitivno u zabludi.

Korisno je znati da ukoliko sticajem okolnosti moramo na telefonu da uradimo Factory Reset, ipak postoji način da svoje obrisane podatke vratimo bez obzira na to da li su u pitanju kontakti, SMS poruke, mejlovi, dokumenti, fotografije, video-zapisi... Ali istovremeno, ovo saznanje deluje i pomalo zastrašujuće kada je sigurnost podataka u pitanju, jer se ponekad dešava da stvarno želimo da trajno obrišemo sve svoje podatke sa telefona (recimo na telefonu koji smo privremeno koristili ili ukoliko želimo da poklonimo ili prodamo telefon). Trajno brisanje podataka jeste moguće, ali se to ne radi aktiviranjem Factory Reset funkcije, već na potpuno drugačiji način.

Kada su mobilni uređaji u pitanju, postoje dva moguća razloga zašto dolazi do gubitka podataka. Prvi je tzv. "logičko oštećenje", koje podrazumeva slučajno (ili namerno) brisanje podataka ili pomenuto aktiviranje funkcije Factory Reset, odnosno vraćanje telefona na fabrička podešavanja, a drugi razlog je fizičko oštećenje samog uređaja (kvašenje telefona prilikom pada u vodu, razbijanje ekrana, otkaz elektronike unutar uređaja).

Kada su u pitanju logička oštećenja da bi spasavanje podataka bilo uspešno, veoma je bitno da se mobilni uređaj ne koristi neposredno nakon toga, jer pri svakom naknadnom korišćenju (isto kao i kod računara), operativni sistem pravi privremene upise u memoriju telefona koji prepisuju prethodni sadržaj i time oštećuje podatke koji bi inače mogli biti spaseni. Sama procedura vraćanja podataka je prilično komplikovana i sofisticirana, pa je preporuka korisnicima da to ne rade sami, već da se obrate stručnjacima. Kao prvo, potrebno je obezbediti administrativni pristup telefonu, odnosno rutovati telefon i delimično promeniti interni kod telefona, a zatim uz pomoć specijalizivane opreme izvući kompletenu memoriju. Tek tada počinje proces vraćanja podataka. Vrsta i verzija operativnog sistema na mobilnom uređaju ne predstavljaju problem, dakle ista je procedura bilo da je u pitanju Android, Windows ili iOS, dok kod starijih uređaja koji imaju svoje specifične operativne sisteme, sve zavisi od tipa i marke uređaja.

Ipak, važno je napomenuti da se prilikom neophodnog "rutovanja" telefona i izmene dela internog koda samog telefona - gubi garancija uređaja. To konkretno za klijenta znači da se taj postupak radi na njihovu odgovornost, tako da o tome odlučuju sami korisnici, ali dosadašnje iskustvo pokazuje da su u većini slučajeva podaci ipak najvažniji!

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

Destroyer

15.08.2015. 14:40

@Miki - ubacis ga u topljeni celik,nadjes neku zeljezaru :D nesto slicno kao ubiti terminatora :D

Laf

07.07.2015. 15:37

Da li to znači, da vi savetujete da se uvek obratimo strucnjacima za trajno brisanje podataka? Jer ako oni isto moraju da "rutuju" telefon da bi trajno izbrisali podatke, onda posle njihove usluge isto gubimo garanciju! Iskreno, u tom slučaju bih onda sam "rutovao", skinuo sa gugla objašnjenja kako se radi trajno brisanje, i takav prodao ili poklonio, jer ta profi usluga mnogo košta u odnosu na cenu samog polovnog uredjaja.