Predškolarci kod logopeda
11. 03. 2019. u 20:20
Intervju sa logopedom Marinom Gavrić Govedaricom o važnosti lepog i pravilnog govora dece pre polaska u školu
Foto: Privatna arhiva
* Kada bi roditelji trebalo da odvedu dete na pregled i procenu kod logopeda?
- Obično sa polaskom u vrtić većina roditelja primeti da njihovo dete odstupa u razvoju govora od svojih vršnjaka, do tada često ne primete kašnjenje i nepravilan razvoj pa u nekim slučajevima su tete iz vrtića te koje prve skrenu pažnju. Danas je veliki problem i sve kasnije progovaranje mališana, tako da dosta dece tek oko treće godine počinje da progovara ili sklapa prve rečenice pa se roditelji te dece javljaju logopedu tek pred sami polazak u školu da bi korigovali glasove. Dete bi do polaska u školu trebalo da ima sve glasove pravilno razvijene i usvojene, takođe da zna pravilnu upotrebu glagolskih vremena, roda, broja i padeža, te ostalih jezičkih struktura.

* Kako izgleda korekcija glasova?
- Kao što sam rekla nakon procene prelazi se na vežbe za usvajanje glasa – kreće se od pravilnog pozicioniranja artikulatora koje se može izvoditi uz pomoć špatule, logopedskih sondi, vibrofona; nakon toga glas se uvežbava kroz logatome, reči, rečenice, pesmice i priče. Roditelji moraju biti dosledni i u vežbanju kod kuće jer oni su ti koji su sa detetom 24 časa dnevno i predstavljaju najbolji govorni uzor.
.jpg)
* Šta se dešava kada dete zakasni na logopedski tretman?
- Ovde se moram vratiti ponovo na kasno progovaranje ili samu kasnu reakciju roditelja. Ukoliko dete ne koriguje glasove do polaska u školu postoji tendencija da će te glasove koje ne izgovara pravilno preneti i u čitanje i pisanje.
Kada se radi o kašnjenju govora tu imamo kompleksniji problem jer dete koje progovori oko treće ili četvrte godine teško da će razviti i usvojiti sve potrebne jezičke strukture do polaska u školu. Tu nastupaju problemi ne samo u čitanju i pisanju, govornom izražavanju nego i u samom učenju, dete će teže shvatati i usvajati sadržaje, postajaće frustrirano, povlačiće se u sebe, postajati emotivno labilno a to sve vodi i problemima u ponašanju dalje. Ovde vidimo važnost pravovremenog odlaska na procenu kod logopeda i započinjanje tretmana, dakle savetujem roditeljima da ukoliko deca ne progovore do druge godine odmah se obrate logopedu i psihologu i reedukatoru psihomotorike jer govor je samo jedna karika u lancu razvoja celokupne osobe. Takođe je važno da ne čekaju zadnji momenat za korekciju glasova jer samim tim izlažu decu i mogućim problemima u čitanju i pisanju. Smanjite izlaganje dece tehnologiji, a povećajte komunikaciju sa njima, više im čitajte, igrajte društvene i edukativne igre, uključite u obaveze u kući i problema neće biti.