REPUBLIKA Srpska će graditi auto-puteve i ostalu putnu infrastrukturu prema svojim strateškim dokumentima, a ne prema nekim deklaracijama. Mislim da se nepotrebno dižu tenzije o trasi puta Sarajevo-Beograd. Republika Srpska ima strateška dokumenta koja regulišu ovo pitanje, tu imamo trase koje planiramo da radimo do 2025. i do 2030. godine - kaže u intervjuu za "Novosti" Neđo Trninić, ministar saobraćaja i veza RS.

- Tri pravca puta Sarajevo - Beograd je Republika Srpska definisala dokumentima. Prvi je veza sa Koridorom 5C do Srbije od Vukosavlja preko Brčkog i Bijeljine, pa do granice sa Srbijom. Drugi je brza cesta Istočno Sarajevo - Pale - Sokolac - Rogatica do Višegrada. Treća ruta je auto-put od Doboja preko Zvornika za Loznicu u Srbiji. Ove rute su u planu da se rade. Sve zavisi od finansijskih mogućnosti, ali definitivno će se u narednom periodu svi putevi graditi - kaže ministar Trinić.

ŽELEZNICE RS - MI smo prvi krenuli u restrukturiranje javnog preduzeća u Srpskoj. Do 2021. godine smanjićemo broj zaposlenih za 1.000 u ŽRS. Svi radnici će biti ispoštovani i zaostaci prema njima isplaćeni. Svetska banka je zadovoljna time kako smo napravili plan rekonstrukcije i sve teče prema planu Vlade RS.

* Nedavno je u Parlamentu BiH usvojena deklaracija koju je predložio Mladen Bosić o trasi puta Sarajevo - Beograd.

- Deklaracija o putu Sarajevo - Beograd nema veze ni s jednim strateškim dokumentom, ni sa interesima RS. To je neozbiljan dokument, i to od ljudi koji su protiv akciza, kojima treba da se grade putevi.

* Hoće li usvajanje seta zakona o akcizama pomoći izgradnju putne mreže u Srpskoj?

- Akcize nam omogućavaju da realizujemo naš plan. Međunarodne finansijske institucije, zbog usvajanja akciza, mogu da nam obezbede i deo finansijskih sredstava, jer imamo odakle da ih vraćamo. Infrastrukturni projekti širom sveta se rade iz kreditnih sredstava, pa ne vidim zašto ne bi i kod nas.

* Koliko su ozbiljne kineske kompanije po pitanju gradnje putne infrastrukture u Srpskoj?

- Kineske kompanije su veoma zainteresovane za sve projekte izgradnje auto-puteva i puteva kroz Srpsku. Kineske kompanije su ogromne. Jedna od njih koja želi da radi auto-puteve u Srpskoj ima 570.000 zaposlenih i onda vam je jasno koliko su moćni. Kinezi su zainteresovani i za put od Banjaluke prema Mliništu i za auto-put Banjaluka - Prijedor - Novi Grad i rekonstrukciju pruge. Interesuje ih i Koridor 5C, deo od Vukosavlja do Brčkog, ali i auto-put od Brčkog do Bijeljine. Sve su to ozbiljne investicije o kojima razgovaramo sa kineskim investitorima, a s nekima smo već potpisali memorandume o saradnji.

* Zašto već nije započeta realizacija projekta sa Kinezima?

- Problem je što su razgovori sa kineskim kompanijama ograničavajući, zato što imamo zakonsku obavezu da raspišemo javni poziv za izvođača. Ne možemo da favorizujemo nijednu kompaniju. Mogli bismo kad bismo imali međunarodni sporazum o saradnji između BiH i Kine. Naše ministarstvo je pre nekoliko dana uputilo dopis kineskoj ambasadi u Sarajevu da pokrenu inicijativu za potpisivanje međunarodnog sporazuma između Kine i BiH, koji bi omogućio da favorizujemo kineske kompanije pri odlučivanju za investitore, a s kojima smo već u poodmaklim razgovorima.


NAMENSKA SREDSTVA

* Građani sumnjaju da će novac od akciza ići za izgradnju puteva?

- To su namenska sredstva i neće ići u budžetsku potrošnju. Biće potpuno transparentna i pod kontrolom i međunarodnih finansijskih institucija. Normalno je da će biti opterećenje na cene zbog povećanja cene goriva, ali opet ako želimo moderne puteve i da privlačimo investitore i otvaramo nova radna mesta, to je neminovno. Neće investitor doći u neka bespuća bez kvalitetnih puteva. Jednostavno moramo graditi puteve, zbog dolaska ozbiljnih kompanija, i to je realnost. I sa povećanjem akciza gorivo u BiH će gorivo i dalje biti najjeftinije u regionu.