UKOLIKO ste u predhodnih nekoliko meseci imali priliku da posetite neku od evropskih metropola sigurno ste primetili i promenu na ulicama u vidu velikog broja električnih trotineta i električnih bicikala. Tu situaciju smo videli u Parizu, u Beču, u Solunu, a naročito u Berlinu, za koga se smatra da je trenutno jedan od naj „e-mobilnijih“ gradova na svetu. Stanovnici Berlina kažu da je upotrebom ovih novih prevoznih sredstava saobraćaj u gradu toliko rasterećen, a da su gužve na ulicama smanjene čak i tokom „špica“. Smanjenje saobraćaja uticalo je pozitivno i na smanjenje zagađenja vazduha, što je naravno još jedna od pozitivnih strana.


Pročitajte još: OSVOJILI BEOGRAD: Trotineti su novi hit leta


I lično smo se uverili da je broj ovih novih, električnih prevoznih sredstava u Berlinu stvarno enorman (svakodnevno ćete naići na njih hiljade i hiljade), a funkcionisanje celog sistema je više nego jednostavno. Naime, najčešći slučaj je da se ova prevozna sredstva kratkoročno iznajmljuju putem aktiviranja aplikacije na mobilnom telefonu.

U Berlinu je aktivno niz takvih agencija za digitalno iznjamljivanje, a uključene su i svetski poznate kompanije poput Ubera i sl. Čak i sam Google Maps ima u sebi integrisan sistem za iznajmljivanje električnih trotineta i bicikala, a činjenica je da je ovaj vid prevoza često i brži i jeftiniji od standardnog gradskog prevoza, odnosno metroa (U-bahn i S-Bahn), autobusa i tramvaja, a pogotovo od taksija. Konkretno to izgleda ovako – Telefon će na mapi prikazati vašu trenutnu lokaciju, a prikazaće dodatno i najbliži električni bicikl ili trotinet koji je dostupan za iznajmljivanje (u praksi to nikada nije bilo dalje od 50-tak metara).


Pročitajte još: Opasna "trka" tramvaja sa trotinetom

Vozilo vas obično čeka prislonjeno na neku banderu, drvo ili zgradu i uglavnom je potrebno da slikate QR kod na vozilu i/ili da kliknete na određeno mesto u aplikaciji kako bi ga otključali. Tada započinjete vožnju i uživate koliko dugo želite, odnosno koliko dugo vam je potrebno da se prevezete od tačke A do tačke B, a kada završite vožnju jednostavno ostavite bicikl, zaključate ga novim klikom u aplikaciji, čime ste automatski i platili iznajmljivanje. Primera radi, vožnja od oko 20 tak minuta koliko je realno dovoljno da dođete gde god želite košta oko 3 evra. To je ukratko priča o Berlinu koji se eto vrlo brzo transformisao i prilagodio novom tehnološkom trendu. A vrlo verovatno je to budućnost koja čeka i druge „pametne“ gradove po celom svetu.

AP foto



Što se tiče regulative, a vezano za električne trotinete u Berlinu, strogo je zabranjeno voziti po trotoarima zbog bezbednosti pešaka, a dozvoljena je vožnja po biciklističkim stazama i po ulici. Moguće da je upravo to regulativa koja čeka i ostale gradove. Kod nas se u poslednje vreme mnogo priča o tome, jer nedavno je iznet podatak da je samo u Beogradu prodato više od 35.000 komada električnih trotineta, a bez obzira što je kraj leta, taj broj iz dana u dan raste.

Ukoliko ste potencijalni korisnik električnih trotineta vodite računa da i na našem tržištu postoji širok spektar različitih modela, od onih najjeftinijih i najjednostavnijih, pa do onih prilično skupih. Od nedavno su i kod nas dostupni novi modeli XWAVE električnih trotineta, koji su zanimljivi zbog toga spadaju u srednji cenovni rang, ali po svojim karakteristikama prilično zalaze u višu klasu. Deklarisana nosivost je do 120 kg, što ih već svrstava u modele koji su sposobni da nose i malo korpulentnije osobe. Druga praktična stvar je informacioni displej na volanu trotineta - umesto LED dioda u obliku tačkica koje prikazuju samo stanje napunjenosti baterije, postoji pravi displej na kome se prikazuje trenutna brzina trotineta, ali i neki drugi parametri potrebni tokom vožnje.

AP foto


Integrisana baterija je kapaciteta 7.4 Ah i može da obezbedi autonomiju, odnosno maksimalan domet do 25 km po jednom punjenju baterije. Punjenje baterije traje 4-5 sati, a maksimalna deklarisana brzina iznosi 25 km/h, što se u praksi pokazalo više nego dovoljno. Konkretno, ovaj model trotineta poseduje i dva svetla, prednji far koji je noću jasno vidljiv i sa nekih pedesetak metara, a tu je i zadnje crveno svetlo, koje je istovremeno i Stop svetlo, koje blinka prilikom kočenja. Oba svetla su u LED varijanti, tako da ne opterećuju dodatno bateriju tokom upotrebe.

A kada je potrošnja energije u pitanju izračunali smo da većina ovih trotineta ukoliko se baterija puni tokom noći (kada je struja jeftinija) utroše samo oko 3 dinara na pređenih 100 km, što je svakako još jedna od velikih prednosti ove vrste prevoza.

Naveli smo većinu prednosti električnih trotineta, ali naravno da postoje i mane. Jedna od osnovnih mana je to što se ne mogu voziti po kiši ili po snegu. Takođe, ne mogu se voziti po brdovitom ili ner