PONOS NEKADAŠNJEG JAT-a: Karavela leti pravo za Bolivud
02. 09. 2019. u 16:02
Čuvena letelica uskoro u novom TV ostvarenju indijskih producenata. Tim Đorđa Ivanova privodi kraju i uređenje enterijera velikog aviona
Avion je već na meti foto-objektiva / Foto Z. Jovanović
KADA najduže za mesec dana stigne originalna komandna tabla aviona iz Francuske u Surčin, Beograd će i zvanično dobiti još jednu vazduhoplovnu atrakciju - potpuno restauriran legendarni putnički avion "karavela". Letelica je kao "eksterijer" već "glumila" u jednoj indijskoj TV seriji, a producenti iz tamošnjeg Bolivuda najavljuju povratak aviona na nove filmske setove. Što je još važnije, obećavaju da će donirati i novac Muzeju vazduhoplovstva u srpskoj prestonici kako bi se obnovili i drugi avioni, pre svega Titov DC-3 i "tupoljev".
Otkriva ovo, u razgovoru za "Novosti", potpukovnik Đorđi Ivanov, svojevrsni "nadzvučni umetnik" kako ga zovu u Muzeju, čovek koji je vodio četvoročlani tim ponovnog "dizanja" krila našoj "karaveli".
- Ništa ne bi bilo bez pukovnika Čede Milivojevića, bivšeg direktora Muzeja, koji je izračunao da ovakav eksponat može da donese dobit i slavu - govori nam Ivanov. - Za spoljnu rekonstrukciju i farbanje letelice prvobitno nam je traženo 60.000 evra, a mi smo za spoljašnje i unutrašnje radove potrošili nešto više od 10.000. Sedišta za avion su nabavljena, a Francuzi nam besplatno ustupaju originalnu komandnu tablu. Posle četiri meseca rada "šminkanju" se nazire kraj.
Pročitajte još - Prljavština i nemar uništavaju jedinu sačuvanu "karavelu"
Unutrašnjost "nove" letelice, prema planovima Muzeja, moći će da vide i posetioci. Kako kažu, za pedesetak, 100 dinara grupama će biti omogućeno da uđu u avion i vide kako je izgledala najuspešnija posleratna evropska putnička letelica. Potpukovnik tvrdi i kako je "letačka finesa" legendarne "karavele" bila takva da je avion mogao da ugasi motore nad Zagrebom i da sa visine od 10.000 metara sleti u Beograd. Naglašava da je to bilo vreme pravih pilota i pravih konstruktora aerodinamičara.
Enterijer aviona kao nekada / Foto Z. Jovanović

U međuvremenu, isti tim iz Muzeja ofarbao je i doterao avion G-2 koji se nalazi na postamentu na ulazu. Nekadašnji linijski pilot Bratislav Jovanović je donirao 1.500 evra za sređivanje i posao je bio gotov za sedam dana. Restauracija aviona "fijat G-50 bis" sa ustaškim oznakama, koji se nalazi u depou, "zapela" je, iako je švajcarski donator, koji se Muzeju javio posle teksta u "Novostima", obezbedio 80.000 evra za tu svrhu.
Flota Letelice ispred muzeja / Foto Z. Jovanović

- To je jedini preostali primerak prvog metalnog niskokrilca na svetu, pravi dragulj Muzeja, pa je potrebno obezbediti adekvatan ekspertski tim za rad na "fijatu" - dodaje Ivanov.
Potpukovnik Ivanov / Foto Z. Jovanović

Titovi avioni DC-3 i "tupoljev" sledeći su na listi želja potpukovnika Ivanova jer, kako procenjuje, i na njima bi se moglo zaraditi. Kontrola letenja je takođe zainteresovana da ofarba i dotera svoje Muzeju ustupljene radare i obezbedili su pare, a producenti Bolivuda najavili dolazak u Surčin sa novim zahtevima, na jesen.
U depou NDH avion za čiju restauraciju ima para / Foto Ž. Knežević

- Kada su završili snimanje, proletos, u znak zahvalnosti su nam kupili i traktorče, kosilicu za travu. Sada najavljuju snimanje u "karaveli" i donose listu rekvizita iz muzeja koji bi u budućnosti mogli da im posluže - ponosno završava Ivanov.
Pročitajte još - Ćirilicom overio let u kosmos
Kapetan Života Žuvić posetioce uči letenju / Foto Z. Jovanović

REKORD IZ 1969.
DO 1969. JAT je kupio sedam "karavela", koje su iste godine prevezle neverovatnih 880.000 putnika. Avion na Surčinu nosio je ime "Bled". Na rekonstrukciji aviona još rade i profesor Ranko Novaković, kao i Rajko Pantelić i Miodrag Kovačević, majstori koji rade u depou Muzeja.
Foto Z. Jovanović

KAKO JE ZAVARAO NATO
ĐORĐE Ivanov, nekadašnji načelnik Operative 204. Lovačkog puka VJ iz 1999, sa 1.800 sati naleta na "migu 21" i "migu 29", postao je slavan kada je tokom NATO agresije na našu zemlju sa ekipom stolara izradio šest maketa aviona "mig 29" i tako zavarao pilote Alijanse. Po penzionisanju, počeo je da se bavi oslikavanjem fresaka i ostavio je umetnički trag u 13 srpskih crkava i manastira u Srbiji, Hrvatskoj i Severnoj Makedoniji. Kao "maketar" vratio se sa novom replikom "miga" u muzej u Surčinu, a ove godine napravio je još jednu za unutrašnju postavku. Njegova supruga Biljana je doktor ekonomije i kapetan u Vojsci Srbije.