POZNAT im je svaki pedalj Save i Dunava oko Beograda, u ukupnoj dužini od 226 kilometara. Kroteći talase, i kada prži sunce ili steže minus, poručuju, bez razmišljanja - na vodi nema opuštanja, jer reka to ne oprašta.

Patrole Policijske ispostave za bezbednost na rekama Policijske uprave za Grad Beograd - Rečne policije, svakodnevno, 24 časa, kontrolišu obe prestoničke reke. I, kako s ponosom ističu, najvažniji zadatak im je spasavanje ljudskih života.

"Kroteći" talase, zajedno sa interventnom ekipom Rečne policije - pomoćnikom komandira Sašom Kneževićem i članovima patrole Dejanom Grgarevićem i Srđanom Milutinovićem, uverili smo se da im je ljudski život - na prvom mestu. Naši domaćini nam otkrivaju da su nedavno iz kandži smrti oteli mladića, golobradog dečka koji je bio odlučan u nameri da se ubije.

- Predveče, oko 19 časova, mladić od nepunih 18 godina prerezao je vene na obe ruke i skočio u Savu s Mosta na Adi - kaže nam Knežević. - Brzom intervencijom naše patrole, momak je izvučen iz vode i prebačen u hangar, gde je ubrzo došao medicinski tim Hitne pomoći, koji ga je potom zbrinuo u Urgentnom centru. Mi smo mu pružili prvu pomoć, dali mu veštačko disanje i zaustavili krvarenje. Najveća nam je satisfakcija kada spasemo nečiji život.

PROČITAJTE JOŠ - Rečna policija: Ponosni na broj spasenih

Kako kaže naš sagovornik, događa se i da se mladići bacaju sa Brankovog ili Pančevačkog mosta "samo kako bi se dokazali", bez pomisli na suicid. I u takvim slučajevima na teren obavezno izlaze policajci u čamcima, kao i ekipe Hitne pomoći, zbog mogućeg unutrašnjeg krvarenja usled rizičnog skoka.

- Bez obzira na vremenske uslove, naše ekipe su obučene da se snađu i deluju u svakoj situaciji. Zimi je mnogo teže, jer su niske temperature, a neretko se na rekama pojavi i led - kaže Knežević.

ZA DECU OBAVEZAN PRSLUK VOŽNjA čamcima predstavlja pravu atrakciju za decu. Ipak, reke su nepredvidive i nikada se ne zna kada se obična vožnja može pretvoriti u dramu. Kako bi se izbegle nebezbedne situacije, patrole Rečne policije svakodnevno opominju roditelje da deci obuku sigurnosne prsluke, bez obzira na plivačke sposobnosti.

Rečna policija se stara i o bezbednosti plovnog saobraćaja, odnosno u celodnevnoj je kontroli sprečavanja krivičnih dela, pre svega, švercovanja robe.

- Nedavno smo sprečili krijumčarenje naftnih derivata. U saradnji sa drugim odeljenjima MUP-a, upravo je izvedena uspešna akcija zaustavljanja teretnog broda sa gorivom. Uglavnom su u pitanju velika plovila u kojima se može prokrijumčariti i do nekoliko stotina tona goriva. Ta roba se kupuje u inostranstvu i bez plaćenih akciza i drugih dažbina ulazi na teritoriju Srbije, posle čega se pušta u promet i donosi ogromne količine novca - objašnjava Knežević.

I dok smo u spasilačkom čamcu jezdili ka Adi Međici, rečni policajci su primetili da jedan brodić pluta nasred plovnog puta, što je najstrože zabranjeno. Na belom čamcu bilo je četvoro ljudi koji su uživali na vodi, ne znajući da čine prekršaj.

- Dobar dan - ljubazno ih je pozdravio policajac.


Foto N. Skenderija


- Napravili ste saobraćajni prekršaj, ne smete da plutate na plovnom putu. Kapetane, kako glasi prvo pravilo u rečnom saobraćaju?

Kapetan se zbunio. Držao je alat u ruci i bilo nam je jasno da smo ga prekinuli u nekom poslu na palubi. Rekao je patroli da mu je puklo staklo na jednom od prozora, te je požurio da to sanira, kako voda ne bi ušla kroz rupu.

KUKURUZ I ŽITO OSIM nafte, na reci se tajno pretovaraju i poljoprivredni prozvodi, pre svega kukuruz i žito. Rečna policija, kako nam otkriva Knežević, posebnu pažnju posvećuje u akcijama otkrivanja ovih švercera.

- Popravke možete vršiti bezbednije i u priobalju. Videli ste malopre teretni brod koji je prošao. Njegova zona zaustavljanja je do jednog kilometra, on ne može da tako lako uspori i promeni pravac. Vežite se na bilo koji splav ili ponton i sredite to na miru. Brodske nesreće su se kod nas dešavale baš zbog toga što su ljudi plutali na vodi ne obazirući se na velika plovila.

Inače, od "Pobednika" na Kalemegdanu do gornjeg špica Ade Međice, u dužini od sedam i po kilometara, zabranjena je brza vožnja, odnosno "glisiranje". Kršenja ima gotovo svakodnevno, a tokom prošle godine, Rečna policija je procesuisala 160 osoba koje su zanemarile zakon.

PROČITAJTE JOŠ - "Novosti" u patroli sa rečnom policijom: Svaki talas nosi opasnost

- Mi nemamo uređaje za merenje, jer dozvoljena brzina nije uređena zakonom - navodi pomoćnik komandira. - Ali ovde je sve jasno - ako pravite talase, prolazite veoma blizu splavova, povlačite vodu za sobom i tako remetite mir ljudi u priobalju, jasno je da se ne ponašate kako treba. U ovom delu reke dozvoljena je lagana i sporija plovidba, pogotovo jer ovuda idu i teretni brodovi.


Naši ljudi, upozoravaju policijaci, nemaju svest o ponašanju na vodi, pa pomisle da ovde pravila ne važe. Ukoliko patrola primeti da plovilom upravlja osoba koja je pod dejstvom alkohola, sledi kazna. Poziva se Saobraćajna policija, koja interventnim čamcem kontroliše "pijanog kapetana", posle čega mu se piše redovna prijava, ali bez zadržavanja i treženjenja, i "uz obavezno isključenje iz vodenog saobraćaja".

SPREČAVANjE SAMUBISTVA Tokom ove godine Rečna policija je imala osam uspešnih spasavanja osoba koje su htele da izvrše samoubistvo skokom s prestoničkih mostova.

- Na vodi nema takvog opuštanja. Provod i odmor je moguć i bez alkohola, koji ne sme da bude osnovni segment dobrog raspoloženja. Dešava se da ljudi piju na splavu, skoče u reku, a voda ih "preseče". Tad nastaju ozbiljne zdravstvene komplikacije - upozoravaju naši domaćini.


REGISTRACIJA NA TRI GODINE

SVAKO plovilo, bez obzira na to da li je gliser ili čamac, mora biti registrovano u nadležnoj lučkoj kapetaniji. Oni se registruju na tri godine, moraju imati istaknute oznake, a onaj ko upravlja čamcem mora imati položen stručni ispit kako bi dobio dozvolu.

Osim Rečne policije, na Savi i Dunavu boravi i Inspekcija za plovidbe, koja ima zahtevniji i detaljniji posao, jer uglavnom kontroliše brodove sa teretom.