I Srbija će imati pametne gradove
20. 05. 2019. u 22:02
Koliko je realna izgradnja digitalne infrastrukture kod nas, koja se već koristi u svetu. Ljajić: Pilot-projekat u Nišu, onda primena u drugim gradovima
Kompjuterizovano upravljanje u jednom stanu u Dobračinoj ulici u Beogradu - Foto M. Anđela
SENZORI koji navode vozače na parking-mesto, digitalno praćenje kontejnera koje pokazuje kad su puni, daljinsko detektovanje kvara na vodovodu, sistemi koji očitavaju potrošnju energije... Mnogima deluju kao daleka budućnost. Ali, sve ovo moglo bi, bar delimično, da zaživi i kod nas, a Niš bi trebalo da bude prvi "pametni grad" u Srbiji, ali i u regionu.
Projekat "pametnih gradova" jedan je od sporazuma potpisanih nedavno u Pekingu, sa kompanijom "Huavej", a u ime Srbije parafirao ga je ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić. Projekat će obuhvatati najveće gradove u zemlji, Beograd i Novi Sad, a njegova realizacija počeće u Nišu.
- Odabrali smo Niš za pilot-projekat, jer bi bilo skupo da se eksperimentiše u Beogradu - kaže, za "Novosti", ministar Rasim Ljajić. - Nišlije bi trebalo da definišu tri servisa koji su od koristi za građane, da izaberu da li će to biti saobraćajna signalizacija, parking-mesta, kontrola vodomera, javna rasveta... Kad vidimo kako funkcionišu, razvićemo ih i u drugim gradovima. Dogovorili smo se da predstavnici "Huaveja" dođu sledećeg meseca i tada ćemo znati koliko bi koštali ti servisi. "Telekom" bi bio zadužen za infrastrukturu, dok bi "Huavej", najverovatnije, bio izvođač radova.
Ministar Ljajić kaže da bi projekat "pametnih gradova" mogao da se razvije i u drugim sredinama.
- Sporazum je potpisan, ali je njegova realizacija na dugom štapu - objašnjava Ljajić. - Kompjuterizovana gradska struktura je korisna za velike gradove, jer manji nemaju takve probleme.
"Pametni grad" podrazumeva izgradnju mreže predajnika i razvoj informacionog sistema koji treba da omoguće ekonomičnu primenu različitih servisa. "Pametni gradovi" koriste takozvane Internet of things (IoT) uređaje, poput senzora, svetla i brojila za prikupljanje i analizu podataka.
Projekat podrazumeva niz novina u upravljanju sistemima koji su od značaja za funkcionisanje komunalnih preduzeća, poput, recimo, daljinskog očitavanja potrošnje. U "pametnim gradovima" se može daljinski kontrolisati centralno grejanje, ali i javne garaže i saobraćaj, što vodi smanjenju broja prekršaja, kako za vozače, tako i za pešake. Nove tehnologije pojednostavljuju i unapređuju svakodnevni život građanima, a običan grad se pretvara u digitalni centar.
Pročitajte još: "Pametan grad" od donacije iz Kine
- Koncept "pametnog grada" prepoznao sam kao važan u prvim nedeljama mandata, a potrebu za promenama kakve on donosi potvrdile su i prognoze da će u narednih 15 godina Beograđana biti oko 250.000 više nego danas - rekao je gradonačelnik Beograda dr Zoran Radojičić na seminaru "Pametni gradovi - iskustva Finske". - Moramo na vreme da se pripremimo i organizujemo našu prestonicu kako bi mogla da odgovori na izazove gradova koji rastu: od saobraćajnih gužvi, komunalnih problema, do unapređenja komunikacije sa upravom. Skromno priznajem da je Beograd u primeni ovog koncepta još na počecima, a mogu i da se pohvalim napretkom, pogotovo u oblasti saobraćaja i komunikacije sa građanima.
"Pametna zgrada" na Novom Beogradu - Foto N. Fifić

Ulaganja gradova širom sveta u pametne tehnologije rastu iz godine u godinu, a prošle su premašila sto milijardi dolara. Koreja ulaže 40 milijardi dolara u izgradnju Songdoa, pametnog grada budućnosti. To je grad u kojem će svuda biti prisutna kompjuterska tehnologija: u stanovima, radnjama, na ulicama... Svi glavni informacioni sistemi - medicinski, poslovni, privatni, državni - povezani su i razmenjuju podatke.

SENZORI ZA BICIKLISTE
EVROPA je vodeća u razvoju "pametnih gradova". U Amsterdamu je eksperimentisano sa jedinicama za skladištenje kućne energije i solarnim panelima za domaćinstva koja su povezana sa mrežom u gradu. Pariz je pokrenuo program deljenja električnih automobila, a vozni park danas ima oko 3.000 vozila. Kopenhagen je počeo da koristi senzore za praćenje gradskog biciklističkog saobraćaja, a, zahvaljujući automatizovanom sistemu za prikupljanje otpada, Helsinki je smanjio korišćenje đubretarskih kamiona za 90 odsto.
SAVETI IZ FINSKE
FINSKA je jedna od vodećih zemalja u Evropi u razvoju koncepta "pametnih gradova", a Helsinki se svrstava među pet najnaprednijih u svetu.
- Verujem da iskustva Finske mogu da pomognu srpskim institucijama i kompanijama da razmišljaju više o razvoju koncepta "pametnih gradova" i da podstaknu na bržu primenu ovih rešenja. Na ovaj način može se uticati i na unapređenje poslovnog okruženja u Srbiji i konkurentnost u budućnosti - rekao je ambasador Perti Ikonen.
PUCNjAVA I NESREĆE
U NjUJORKU je uvedena tehnologija koja detektuje pucnjavu iz vatrenog oružja u policijskim stanicama u Bruklinu i Bronksu. San Dijego je počeo da koristi kamere koje su ugrađenje u semafore, koje prate saobraćaj i preusmeravaju automobile tokom špica, kako bi se izbegle pešačke nesreće i smanjile gužve.
Срба
21.05.2019. 01:07
Нека- фала! Ја бих пре паметне људе и суграђане око себе.
...preči su leteći automobili....
То је јако глупа иницијатива. Сваки приступ интернету може да се контролише и све те `паметне` стварчице треба користити веома пажљиво. Све што има везе са компјутерима има своје слабости. Не треба ићи баш у свему испред света и бити први. Сачекајте мало, да се види како то функционише на другом месту, па онда.... Овако постајеш огледни кунић, без икакве потребе. Шта ће се десити ако не можеш да контролишеш паметну кућу?
Komentari (4)