TRKAČKO vozilo na struju, 40 studenata Mašinskog i još osam fakulteta Univerziteta u Beogradu, već dogodine na proleće takmičiće se u E-formuli, sa više od 150 timova iz celog sveta!

Na projektu "Električne strele" rade već dugo, a zadatak je da do februara naredne godine razviju i konstruišu kvalitetno i inovativno trkačko vozilo na elektropogon koje će se nadmetati u sezoni 2020. Jedan od članova tima, Nikola Novaković, student pete godine Mašinskog fakulteta, kaže da će u julu učestvovati na prestižnom "Formula" studentskom takmičenju u Silverstonu u Velikoj Britaniji, gde će predstaviti idejni projekat.

Pročitajte još: Studenti Mašinskog fakulteta najbolji u svetu u trci brodova

- Vozilo će imaće četiri motora, po jedan u svakom točku - kaže Novaković. - Umesto šasije, imaće monokok iz jednog dela od karbona što do sada nije napravljeno. Takođe, i veliki paket baterija sa 700 ćelija što daje blizu 600 volti i 7,7 kilovati.

Elektrotim osnovali su nekadašnji članovi Formula student tima "Tenfor drumska strela". Oni su razvili prethodni idejni projekat elektrovozila koji je 2016. osvojio treće mesto u klasi dva na takmičenju u Italiji. U timu su uvereni da će njihovo vozilo odgovoriti svim zahtevima takmičenja u kojem se pored statičkih ocenjuju i dinamičke discipline - izdržljivost, sprint, vožnja osmice, ubrzanje i efikasnost.

I tu nije kraj "čudima" koja zajedničkim snagama osmišljavaju i prave studenti Mašinskog fakulteta. Iz njihovih radionica već je izašao i robot koji skuplja hokejaške pakove, a među novim projektima mašinaca je i solarni brod, koji se sam snabdeva energijom.

O robotu konstruisanom za takmičenje "Eurobot", student četvrte godine smera proizvodno mašinstvo Boris Ilić, kaže:

- Pravila takmičenja su strogo definisana i moraju se poštovati. Jedna partija traje 100 sekundi i robot je isprogramiran da u tom vremenskom intervalu obavi sve predviđene zadatke. Na poligonu, površine tri puta dva metra, ima zadatak da skuplja i ostavlja pakove na određenim tačkama. Potrebno je da ih što više sakupi i ostavi.

Pročitajte još: Srpski auto na struju od septembra

Mašinci vredno rade i na solarnom brodu, sa kojim planiraju da učestvuju na prestižnom takmičenju Solar&Energy Boat Challenge 2020 u Monaku.

Foto I. Marinković


- Prvi nacrti broda su gotovi, ali timu predstoji još dosta posla - kažu Božidar Dulić i Igor Đorđević, studenti pete godine, članovi tima. - Brod će biti dugačak oko sedam metara, a njegov trup optimizovan za upotrebu hidrokrila, čija je osnovna funkcija da smanje otpor pri velikim brzinama izdizanjem trupa broda iznad vode. Na proširenoj palubi nalaziće se solarni paneli za napajanje pogona, snaga motora biće oko šest kilovati, plovilom će upravljati posada.

Iako fakultet finansijski pomaže u okviru svojih mogućnosti, mladim konstruktorima će novac biti najveći problem. Da bi napravili svoj brod, potrebno im je oko 70.000 evra, što je skromna cifra, s obzirom na to da njihove kolege iz Holandije u svoj projekat ulažu čak 250.000 evra.

Budući brodograđevinski inženjeri vredno rade i na izradi nove serije brodova "Sava" i "Dunav", za "Hidrokontest 2019" - međunarodno takmičenje studenata brodogradnje, na kojem su prošle godine osvojili prvo mesto u jednoj od kategorija.


MNOGO IDEJA, ALI MALO NOVCA

DEKAN Mašinskog fakulteta prof. dr Radivoje Mitrović, ističe da je praktična nastava prioritet ove visokoškolske ustanove, ali da ih nedostatak novca u tome i ograničava.

- Nevolja je što niz inovacija koje smo uveli i koje su dale izvanredne rezultate u pogledu veće prolaznosti studenata, ne možemo i materijalno da valorizujemo. Država nas još finansira po broju prvi put upisanih studenata u školskoj 2103/2014. godini - poručuje Mitrović.

Budući inženjeri, odmah po diplomiranju, spremni su da počnu da rade u IT kompanijama, fabrikama automobila, brodogradilištima...