I Kinezi u Vršcu uče da pilotiraju
25. 11. 2018. u 13:00
Vazduhoplovna akademija SMATSA koja je od osnivanja 1972. iškolovala 2.500 pilota, spada među tri najbolje na našem kontinentu
Vršački aerodrom je najfrekventniji u Srbiji
U VAZDUHOPLOVNOJ akademiji SMATSA u Vršcu od 1972. godine iškolovano je više od 2.500 pilota iz celog sveta. Bilo je tu Indijaca, Libijaca, Alžiraca, Amerikanaca, polaznika iz cele Evrope, ali nikada iz Kine. Sada se, međutim, stvorila mogućnost za saradnju sa tom azijskom zemljom, jer je više tamošnjih avio-kompanija pokazalo interesovanje da svoje pitomce obučava - baš u Srbiji.
"Novosti" su istraživale šta to jedna akademija iz malog Vršca može da ponudi velikom kineskom tržištu, koje vapi za pilotima. Odgovore smo potražili od generala Mirka Vranića, direktora vršačke akademije, koju trenutno pohađa 134 kandidata. Među njima i jedan Japanac.
- Kada se ima u vidu broj polaznika, ali i broj naših pilota koji rade širom sveta, mi spadamo među tri najbolje akademije u Evropi - započinje razgovor general Vranić. - To nije slučajno jer, osim duge tradicije, nudimo i školovanje po svim standardima EU i to po nižim cenama od konkurenata. Takođe, naše dozvole, koje izdaje Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije, imaju istu težinu kao dozvole drugih evropskih akademija.
PROČITAJTE JOŠ - Đaci "peku" zanat na "boingu 737"
Do tog nivoa stigli su konstantnim ulaganjima u letačku opremu i infrastrukturu aerodroma. Poslednja velika investicija je nabavka najsavremenijeg navigacionog uređaja DVOR/DME, koji omogućava precizno prizemljavanje aviona u uslovima slabe vidljivosti. Opremljeni su i svetlosnom signalizacijom za noćno letenje, flotom od 20 novih aviona, imaju modernizovani simulator letenja, svoj kontrolni toranj i sopstvenu službu za održavanje vazduhoplova. Aerodrom je ograđen, a letenje se obavlja na tri piste - betonskoj i dve travnate.
- U svom sastavu imamo sve neophodne segmente, tako da ne zavisimo ni od koga, niti nam drugi diktiraju tempo rada. To nas razlikuje od većine akademija, što su, verujem, prepoznali i Kinezi, koji nam već duže vreme nude saradnju - ukazuje general Vranić.
General Mirko Vranić

Objašnjava, međutim, da su zbog ranijih loših iskustava, kada su sami pravili predugovore sa avio-kompanijama, sada pozvali kineskog ambasadora Li Mančanga, da posreduje u tom poslu. On je tim povodom nedavno i bio u Vršcu.
PROČITAJTE JOŠ - Li Mančang: Kina zainteresovana za obuku pilota u Vršcu
- Želimo da se u ovo uključe obe države, jer je to i u njihovom interesu. Kina je prijateljska zemlja, sa kojom sarađujemo u mnogim oblastima, pa nema razloga da to ne bude i vazduhoplovstvo. Otvaranje njihovog tržišta za nas bi bio veliki izazov - ističe naš sagovornik.
Za četiri decenije iškolovano 2.500 pilota

Kapacitet akademije je 30 novih studenata godišnje, ali Vranić smatra da bi dobrim planiranjem, uz taj broj mogli da upišu i dvostruko više Kineza. Ambasadoru su preneli da bi njegovim sunarodnicima bilo omogućeno da pohađaju dvogodišnji integrisani kurs, nešto duži modularni kurs, kao i mogućnost da teoriju slušaju u Kini, a da u Vršcu odrade letenje. Obećanje za pomoć je stiglo, ali nijedna strana ne želi da se upušta u prognozu brzine ostvarivanja te saradnje.
Među studentima iz celog sveta i Japanac Foto J. J. Baljak

ŠKOLARINA
NAJVIŠE polaznika Vazduhoplovne akademije SMATSA pohađa integrisani kurs za komercijalnog pilota, u trajanju od dve godine, koji košta 45.000 evra. Od te sume, 20 odsto ide državi na ime PDV.
KONTROLA
VELIKA prednost vršačke akademije je to što ima svoju kontrolu letenja. Kontrolori svakog dana brinu o bezbednosti više od 50 pitomaca, koji izvode trenažne letove na petnaestak aviona. Inače, vršački aerodrom je najfrekventniji u Srbiji, jer se tu dnevno obavi čak 200 operacija.

USLUŽNO SERVISIRANjE
OSIM obuke pilota, Vazduhoplovna akademija uslužno servisira i manje avione drugih kompanija i pojedinaca, a uskoro će razviti i mogućnost smeštaja biznis avijacije u svojim hangarima.
"Er Srbija" i "Karpat er" na njihovom simulatoru testiraju svoje kandidate, što im stvara dodatne prihode. Takođe, vršački aerodrom predstavlja i malogranični prelaz, na koji mogu da sleću mali avioni, uz prethodnu najavu.