KAKO bi istorijsku prošlost i početak stvaranja srpske avijacije otrgnuli od zaborava i budućim generacijama u nasleđe ostavili svedočanstvo o podvizima i herojstvu naših avijatičara, ali i odali priznanje gradu koji slovi za kolevku srpske avijatike, vojni aerodrom u Nišu poneo je ime prvog čoveka sa ovih prostora koji se vinuo u visine - Mihajla Petrovića.

Inicijativu da upravo ovaj aerodrom dobije ime po pilotu koji je svoje junaštvo zauvek ugradio u temelje srpske avijacije, još pre šest godina pokrenulo je Udruženje penzionisanih podoficira Srbije iz Gradskog odbora Niš. Njenu važnost prepoznali su u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije, pa se odnedavno niška vojna vazdušna luka zove "Narednik - pilot Mihajlo Petrović".

Komandant aerodroma, major Milan Mitrović ne krije zadovoljstvo jer je šestogodišnja "borba" urodila plodom i, u razgovoru za "Novosti", ističe da je konačno ispravljena istorijska nepravda prema prvom srpskom pilotu.

- Reč je o čoveku koji je embrion stvaranja srpske avijacije. Narednik, pilot Mihajlo Petrović je prvi Srbin koji se avionom vinuo u nebo, kao braća Rajt. Kao što su oni bili važni za Amerikance, tako je i Petrović važan za srpski narod - govori nam Mitrović.

PROČITAJTE JOŠ - Rado Srbin ide u avijatiku

Takođe, zalagaće se, kaže, i za izgradnju spomenika prvom srpskom pilotu na istom aerodromu, čime bi grad Niš dobio nemerljivu istorijsku vrednost i time obogatio kulturno--istorijsko nasleđe.

Vojni avioni iznad Niša tridesetih godina prošlog veka Foto Arhiva vojnog aerodroma


Petrović je pripadao prvoj grupi od šest pilota sa ovih prostora koji su se 1912. godine školovali u Francuskoj. Rođeni Kragujevčanin, završio je Artiljerijsku podoficirsku školu. Prva služba mu je bila upravo u Nišu, zatim u Kragujevcu, pa u Beogradu. Sposobnost za letenje izdvajala ga je od ostalih kandidata za pilote. To je primetio i njegov instruktor letenja Broden u bazi Etamp, nedaleko od Pariza, koji ga je, otkriva nam major Mitrović, ubedio da posle samo 22 dana obuke poleti samostalno. Let dvokrilcem "farman" pratio je veliki broj zaljubljenika u avione, skandirajući "Bravo Serbo!". O ovom podvigu pisao je i pariski "Figaro", nedugo zatim i štampa u Srbiji, a Petrović je slavljen kao nacionalni heroj.

Jedan od predloga za izgled spomenika Petroviću


Pored toga što je poneo titulu pionira srpskog vazduhoplovstva, Petrović je nažalost bio i prva žrtva svetske ratne avijacije. Život je izgubio u izviđačkom letu 1913. kod Skadra. Na njegovom satu vreme se zaustavilo na 10.45, a visinomer je pokazivao 1.234 metra nadmorske visine. Poginuo je 7. marta te 1913, a dan kasnije sahranjen je u selu Barbaluši. Po završetku balkanskih ratova, njegovi posmrtni ostaci preneti su na Cetinje, a na zahtev porodice, 1931. u Beograd, na Novo groblje, gde i danas počivaju.

Zaštita vazdušnog prostora i odbrana zemlje, prioritet niškog vojnog aerodroma / Foto Ministarstvo odbrane


Vojni aerodrom u Nišu, uverava nas komandant Mitrović, i danas ima odličan letački kadar. Zaštita vazdušnog prostora i odbrana zemlje su prioriteti, baš kao i pomoć ugroženom stanovništvu.

Komandant vojnog aerodroma major Milan Mitrović / Foto J. Ćosin


- Nebrojeno puta smo intervenisali u veoma nezgodnim situacijama i uvek opravdali očekivanja. Najveću angažovanost u skorije vreme imali smo tokom poplava u Obrenovcu, kada je helikopterima evakuisano gotovo 4.000 ljudi. To je bilo rizično iskustvo, zato što se zadatak izvršavao kada je Obrenovac bio u potpunom mraku. Termoelektrana je u blizini, kao i visoki dalekovodi, a bilo je i dosta helikoptera u vazduhu, što policijskih, što vojnih - priseća se teških prolećnih dana te 2014. godine.

PROČITAJTE JOŠ - Beogradske priče: Kako su heroji poleteli u nebo

Aerodrom "Narednik - pilot Mihajlo Petrović" uskoro bi, inače, trebalo da dobije hangar sa akumulatorskom stanicom za smeštaj i održavanje helikoptera, identičan objektu na vojnom aerodromu Batajnica, za koji je već izrađen i usvojen idejni i glavni projekat.

Jedna od akcija spasavanja


U JEDNOM DANU SPASLI 56 LjUDI

PILOTI vazdušne luke u gradu na Nišavi posebno su ponosni na akciju spasavanja 2014. u Preljinskoj balugi, gde je evakuisano celo selo specijalnim konopcima.

- Radili smo sa specijalcima iz 63. bataljona koji su bili na zemlji. Meštane su bukvalno vezivali za sebe i izvlačili ih iz poplavljenih dvorišta i kuća. Tog dana smo spasli tačno 56 ljudi - govori pilot major Zoran Zeljajić.

Major Zoran Zeljajić


ČINjENICE

* KRAJEM 1912. godine vojvoda Putnik naredio je da u Nišu bude vrhovna vojna komanda, gde je brzo ustanovljena i vazduhoplovna komanda.

* NACIONALNI avio-prevoznik Kraljevine Jugoslavije "Aeroput" uvrstio ga je u redovni putnički saobraćaj na liniji Beograd-Niš-Skoplje-Bitolj-Solun.

* POSLE Drugog svetskog rata korišćen je kao vojna baza, a na njemu su bili stacionirani i 63. padobranska brigada i 119. helikopterska brigada, koja je osnovana 1945, kao 1. vazduhoplovni transportni puk.