LEGENDA Helikopterske jedinice policije pukovnik Vladan Kosić od 1. avgusta je u penziji. U vazduhu je proveo 3.800 sati. Širom Srbije je postao poznat 2014, po spektakularnim spasavanjima građana iz vazduha tokom poplava kod Obrenovca. Televizija je snimila deo tih vratolomija.

Bio je i pilot luksuznog helikoptera "sikorski" i vozio predsednike naše države. Ipak, epitet legende među kolegama nije zaradio zbog "protokola". Nalazio se za komandom poslednjeg helikoptera JNA koji je napustio Sloveniju iz Brežica. Zatim je prebacio i poslednji iz Skoplja. U Mostaru, nad Nevesinjem, izvršio je "hapšenje u vazduhu" kolege muslimana koji je pokušao da ukrade helikopter. Januara 1993. detaširan je iz Vojske u DB. Jedinica za specijalne operacije tada je dobila vazdušnu komponentu. Od tog trenutka bez "prizemljenja" leteo je kroz iglene uši i rata i mira.

PROČITAJTE JOŠ: Policijska eskadrila deo svetske elite

Priču o čudesnoj karijeri sa Vladanom Kosićem počinjemo od kraja. Od dana kada se razdužio. Eskadrilom je komandovao šest, a zamenik i pomoćnik komandanta je bio 18 godina.

PROČITAJTE JOŠ: Naša srca bila jača i od NATO avijacije

Kosić otkriva da je njegov poslednji zadatak bio da poseti Gruziju i pregleda helikoptere "superpuma" koje prodaje ta zemlja. Kupio ih je Sakašvili 2015. i dosad nisu korišćeni. U želji da zaborave Sakašvilija, Gruzini ih prodaju. Ekskomandant otkriva da je u minuli ponedeljak, dan pre penzije, podneo izveštaj kojim se pruža još jedna mogućnost osavremenjivanja flote. Ideja mu je da, u saradnji sa "Erbasom", napravi aranžman kojim bi postojeće 41 godinu stare "belove 212" zamenili za ove savremene ptice. Za vrlo malo novca i za stare helikoptere možemo da dobijemo nove transportne mašine za naredne decenije. Veruje da će se ovaj plan dopasti ministu Stefanoviću.

DUGUJEM SAMO PORODICI Pukovnik ovako razmišlja o danima koji slede: - Šta ću da radim? Toliko toga imam da vratim porodici da će mi za to biti potrebne 33 godine, koliko sam i leteo. Pa, recimo, kada mi se žena porađala sa ćerkom Natalijom septembra 1995. nisam stigao u porodilište na vreme jer smo u Vukovar kasno sleteli. Čekala me je sat vremena sa detetom u naručju. Moju Biljanu sam tri puta tokom rata "izbacivao" iz kola na Ibarskoj magistrali, a dva puta na auto-putu, jer su mi javili da moram na zadatak...

Let Kosića među vazduhoplovne junake Srbije počeo je 1991, tokom operacija u Dubrovniku. Na mostarskom aerodromu tražen je čovek za akciju uništavanja komunikacionog centra ZNG u letu, koji je svestan toga da rizikuje svoj život.

- Kad sam pristao, bezebednjaci JNA su me iste večeri zaključali u spavaonicu i postavili stražu, da informacija ne procuri - smeje se Kosić. - Onda sam, kao pouzdan, određen da skoro svakog dana letim iz Mostara do blokirane kasarne u Zadru i da im nosim poštu i TV kasetu sa programom Jutela. To su bili smutni ratni dani u kojima niko nikome nije verovao.

Sa istinskim herojstvom Kosić se "oči u oči" sreo u eskadrili DB januara 1993. Leteli su preko Drine, izvlačili ranjenike iz Fakovića.

- Ubacili su mi u letelicu poručnika Garde kome je geler razneo deo vrata. U Bajinoj Bašti su mu previli strašnu ranu i trebalo je sam da ga ovezem na VMA. Kada je momak drugi put unet u helikopter, iz "pokidanog grla" se čulo: "Vozi me nazad, ostaše mi ljudi u šumi!" Vratio sam ga - svedoči pilot.

NE krije pukovnik da su piloti DB Srbije leteli u ratu u Bosni i Krajini. Priča da su ga dva puta presreli NATO lovci u akciji zabrane leta i pretili radio-vezom da će da ga obore. Tokom oba leta prevozio je ranjenike.

- Nadzvučni lovac teško može da ulovi helikopter - objašnjava. - Bitno je da pilot zna šta tada mora da uradi. NATO aviona sam se manje plašio nego naših švercera. Zategnu noću sajlu preko Drine da vuku robu, a mi svakog dana "brišemo" nad rekom. Jednom umalo da nastradam na toj "saobraćajnici".

Pukovnik je, kaže, dva puta tokom rata video kako se ispred njega ruši kolega u drugom helikopteru. Vadio ih je... U Nišu, u jesen 1992, isteran je iz "gazele" kojom je trebalo da se vozi generala Vukovića u obilazak Kosmeta. U nju je ušao komandir i srušili su se na Šari. Poginuli su. Kaže, međutim, da nije smrt u ratu najstrašnija.

- Kada je padala Krajina, poslat sam iz Beograda da prevezem helikopter sa Petrove gore. Negde kod Dvora na Uni, na putu u šumi naišao sam na "jugo" sa otvorenim vratima. U vreloj noći, pored auta, stajale su dve mlađe žene. Ratne udovice dva pokojna brata. Četvoro dece je bilo u kolima, a na krovu torbe i smotuljci.

- Kude se ide za tu Srbiju? - seća se pilot pitanja i slike od koje ne može da pobegne.

Bebe su izvlačili iz potopljenog Obrenovca

UŠAO je pilot Kosić i u pesmu i spot sa milionskim pregledima na "Jutjubu". Opevana je operacija DB iz juna 1998. - desant na Kijevo, srpsko selo u potpunom okruženju OVK bandita.

- Policijska stanica s ljudstvom prebačenim iz Beograda čuvala je selo sa našim sunarodnicima i ostala je bez municije - opisuje Kosić. - Vojska nije mogla da probije obruč, tako da je JSO dobio taj zadatak. Akcija je spremana dva sata. Moj "bel 212" smo natovarili tonom municije. Uz nas koji smo išli direktno u selo uzletela su dva Mi-24, helikopterske topovnjače, i jedna "gama" sa raketema. Pakao koji smo napravili teroristima posle je opevan, a Albanci koji su to snimali sa zemlje "dali" su nam sliku za spot.

U pesmu, međutim, nije ušlo to da su ka helikopteru kada je pod bacačkom vatrom sleteo u Kijevo potrčali žene, deca, trudnica. Nema u strofama ni toga da su lampice u kokpitu poludele kada su se svih ukrcali, mašina se jedva odlepila.

- Neka gorimo ako treba svi - pomislio sam - i jedva digao prepun helikopter. Mislim da nas je na kraju 14 izašlo iz letelice - seća se Vladan.

Vozio je Kosić Jovicu Stanišića posle sastanka u Karađorđevu na kojem je smenjen. Biljanu Plavšić je dovodio sa Pala do Slobana Miloševića kada je preuzimala državu od Radovana Karadžića. U sećanju mu je mnogo tajnih operacija i jedna koju je narod na TV mogao da vidi.

- Takvu poplavu ne pamtim. Drugog dana nepogode bio sam u jednom od dva helikoptera koja su za 12 sati prevezla 2.000 ljudi od Obrenovca do Srema. Rekord nad rekordima. Posle, kada je došlo još helikoptera iz Mađarske, Belorusije, Švajcarke, Italije..., komandovao sam sa 20 letelica, plus Emir Kusturica sa svojom "pticom". Bože, što je tvrdoglav čovek, kao poplava...