PRVI međunarodni voz za Bar ove sezone, krenuo je danas tačno u 9.21 - iz beogradske stanice Topčider. Osim što je ovim praktično otvorena letnja sezona saobraćaja za crnogorsko primorje, tim polaskom zvanično je proradila i nova lokacija sa koje će od sada, pa sve do 17. septembra, polaziti dva voza dnevno ka Baru.

Mnogi putnici poranili su iz straha da neće lako pronaći novu polaznu stanicu, i stići na vreme tramvajem "trojkom", dok je bilo i onih koje su tik pred pištaljku mašinovođe dovozili taksisti i sami zbunjeni raspitujući se o novoj lokaciji.


PROČITAJTE JOŠ:
Zatvara se Glavna železnička stanica u Beogradu

Posle 134 godine, Glavna železnička stanica, do kraja ovog meseca definitivno odlazi u istoriju, a putnici će morati da se priviknu da će na more u Crnu Goru vozom polaziti iz Topčidera. Njih oko 100 "otvorilo" je danas novu stanicu.

Prvi putnici pristigli su već u 6.30, jer je obaveza onih koji ukrcavaju i svoje automobile u auto-voz da stignu dva sata pre polaska. Beograđanka Jana Kratovac jedna je od dvoje putnika koji su vozom poveli i svoje četvorotočkaše, a kako kaže nije joj bilo komplikovano da stigne do stanice Topčider, jer je dolazila svojim autom. Putnici koji su stizali gradskim prevozom, pak, bili su u panici da li će uspeti da dođu na vreme.

- Bila sam vrlo zabrinuta da li ću se snaći i na vreme uspeti da pronađem blagajnu, kupim kartu i ukrcam se - kaže Vesna Knežić. - Decenijama smo putovali sa Železničke iz centra Beograda, pa je dolazak čak ovamo delovao previše komplikovano. Promenila sam dva prevoza, ali kada sam ušla u "trojku", stigla sam za tili čas. Zapravo, kako sam se nadala, dobro sam prošla.

Nekadašnja radnica "Železnica", penzionerka iz Užica, Mira Tucović priznaje da je polazak sa Topčidera svakako komplikovaniji, ali da je za nju putovanje vozom i dalje i uvek iznova dragoceno iskustvo. Bilo bi lakše, veli, da i ovaj voz kao i ostali polaze sa stanice Prokop, a sumnja da će izmeštanje stanice na periferiju Beograda "smanjiti" broj ljudi koji putuju na more vozom.

Detaljna provera uoči polaska kompozicije redovna je praksa / Foto Z. Jovanović


Većina putnika stajala je danas ispred nekadašnje kraljevske čekaonice, umesto kod renovirane blagajne, dvadesetak metara dalje. Pimalo zbunjeni, još nenavikli na novu lokaciju. Po rečima Jugoslava Jovića, v. d. generalnog direktora "Srbija voza" i Miroljuba Jevtića, v. d. generalnog direktora "Infrastruktura železnica Srbije", narednih dana će blagajna i čekaonica, koje su deo nekadašnje stanice Topčider koji nije srušen tokom Drugog svetskog rata, biti jasnije obeleženi.


- Zbog predstojećeg izmeštanja infrastrukturnih kapaciteta iz Glavne beogradske stanice, dva međunarodna voza za crnogorsko primorje saobraćaće od stanice Topčider i do nje - kaže Dragana Stanković iz "Srbija voza". - Osim jutarnjeg voza, koji sa vagon-restoranom ima 230 mesta, u 21.21 polaziće večernji voz sa kapacitetom od 360 mesta za putnike. Imaće kola sa sedištima, kola za spavanje, kola za prevoz praćenih automobila, kao i spavaća i salon kola iz sastava nekadašnjeg "Plavog voza".


U slučaju povećanih potreba tokom leta, biće postavljana i dodatna kola. Od 19. juna uvodi se još jedan voz za Bar, "Panonija" koji će polaziti iz Subotice u 16.45, a stajati u Prokopu.


PROČITAJTE JOŠ:
Do topčiderskog voza samo "trojkom"

- Rezervacija karata je obavezna, a košta 21 evro u jednom smeru, dok je cena za prevoz praćenih automobila 30 evra - kaže Dragana Stanković.


NOVE LINIJE

KAKO do Topčidera isključivo vozi linija "3", uputuli smo zahtev Gradu da se uvede još neka linija - kaže Jugoslav Jović v.d. "Srbija voza". - Direkcija za javni prevoz Beograda je dobila naš dopis i nadam se da će uskoro do ove lokacije saobraćati još neka gradska linija. Mislim da će se putnici lako naviknuti na novu lokaciju.


TOPČIDER PRIVREMENO

SAMO jedna kompozicija, i to ova koja vozi na Jadransko more polazi iz Topčidera. Razlog je što auto-vozovi, na koji se smeštaju automobili, tehnički nisu mogli da budu postavljeni na Prokopu - stanci Beograd centar, jer nije bilo moguće obezbediti adekvatan prilaz automobilima. I to je, kako kažu u "Srbija vozu" privremeno rešenje, jer krajem godine počinje gradnja tehničke putničke stanice u Zemunu.


ZATVARANjE 6 MESECI RANIJE

* ČAK šest meseci pre nego što je projektom predviđeno, a posle 134 godine, potpuno se obustavlja saobraćaj na Glavnoj železničkoj stanici i na pruzi Beograd Glavna stanica - Pančevački most

* DVA voza iz Budimpešte i po jedna iz Beča, Ljubljane, Ciriha, Soluna i Sofije do Beograda i iz glavnog grada Srbije za Mađarsku, Austriju, Sloveniju, Švajcarsku, Grčku i Bugarsku saobraćaće do železničke stanice Beograd centar u Prokopu. Vozovi u unutrašnjem putničkom železničkom saobraćaju, koji su do sada išli preko Glavne železničke stanice Beograd, od 1. jula takođe će ići preko Prokopa.

* GLAVNA železnička stanica u Beogradu izgrađena je 1884.

godine, kada i prva železnička pruga u Srbiji, od Beograda do Niša. Prvi voz sa ove stanice krenuo je ka Zemunu uz dvorske počasti, 20. avgusta 1884. godine u 15 sati, a prvi putnici bili su kralj Milan, kraljica Natalija i prestolonaslednik Aleksandar Obrenović, na putu ka Beču.