POPULARNE društvene igre ratne strategije uživo i onlajn dobile su ozbiljnu konkurenciju u izumu Kruševljanina Gorana Radomirovića (45), koji je osmislio originalnu društvenu igru pod nazivom "Proboj Solunskog fronta".

"Novosti" su dobile ekskluzivnu priliku da prve zavire u tek otvorenu kutiju sa autentičnom ratnom strategijom koja treba da predstavi odlučujući okršaj između 600.000 pripadnika Centralne sile i 619.000 pripadnika sile Antante, među kojima se u jesen 1918. godine našlo i 140.000 srpskih junaka.

Ceo projekat pod nazivom "Da rat ostane zauvek igra" dobio je finansijsku podršku Ministarstva rada, a kako saznajemo, zakazana su prva testiranja igre na turnirima u Prokuplju 11. oktobra, a zatim u danima koji slede u Nišu, Kruševcu, Kragujevcu i u Beogradu, 1. novembra. Turneja će se nastaviti do kraja godine.

- Najveći izazov je bilo verno predstavljanje istorijske faktografije: vojnih jedinica, naoružanja i druge ratne opreme, preciznih položaja - otkriva, u razgovoru za "Novosti", Goran Radomirović, idejni tvorac igre "Proboj Solunskog fronta". - Ipak je reč o događajima koji su se odvijali na prostoru od oko 400 kilometara, od Jadranskog mora do ušća reke Strume, sa učešćem pripadnika različitih bataljona, eskadrona, korpusa i armija.

U strategiji koja je objavljena pod okriljem Centra za poslovne veštine našlo se mesta za sve avione, mitraljeze, topove, minobacače, ali i trubače i konjanike. Istorija koja se može naučiti i u propratnom materijalu koji se dobija uz igru (istorijska čitanka, mape i skice), završava se, praktično, raspoređivanjem pripadnika 19. austrougarskog i 61. i 62. nemačkog korpusa, odnosno tri bugarske armije, sa jedne, i pripadnika srpske vojske, italijanskog korpusa, francuske Orijentalne armije, grupe generala D'Anselma, britanske Solunske armije i grčke armije.

- Hipotetički, Centralne sile mogu da trijumfuju ako osvoje Atinu i okupiraju Grčku, dok "mi" pobeđujemo ukoliko se probijemo do velikomoravskog pojasa - objašnjava nam Radomirović. - Igra je pravljena za dvoje, četvoro i šestoro igrača, koji, posle ređanja jedinica po tabli, uz pomoć kockice, slede pravila o ponašanju u borbi i dovođenju pojačanja.

Simbolično, prvi primerak igre štampane u 1.000 primeraka izašao je iz štamparije 14. septembra, tačno na dan kada je pre 99 godina našom kanonadom otpočet proboj Solunskog fronta.

- Ideja je da naredne godine, tačno na 100-godišnjicu proboja, zaigramo "Proboj" u svim gradovima, a da jednim međunarodnim turnirom, gde bi je igrala deca iz zemalja čiji su preci učestvovali u istorijskom događaju, obeležimo i kraj Velikog rata uz osnovnu poruku projekta - da rat uvek bude samo igra - kaže Goran Radomirović, koji planira da radi i na formiranju virtuelnog muzeja čiji bi glavni junak bio srpski ratnik kroz istoriju.


JUNACI AUTENTIČNI

NAŠ sagovornik je na izradi igre radio blizu godinu dana, svakodnevno od osam do 10 časova. Trebalo je iznova proveriti istoriju, istražiti do tančina izgled svake figurice, koja može biti odštampana i na 3D štampaču. Figurice su do te mere autentične, pa se, rame uz rame sa vojskom kojom je komandovao vojvoda Živojin Mišić, bore i Senegalci, Alžirci, Marokanci, Madagaskarci i Vijetnamci, koji su bili deo kolonijalnih ratnih grupacija.