Dovode svet na timočku prugu

Boris Subašić

20. 08. 2017. u 11:45

Entuzijasti iz Zaječara pokreću veliki projekat obnove tradicije ovog grada. Uspon pešačkog i biciklističkog turizma u svetu

Доводе свет на тимочку пругу

Članovi kluba ljubitelja timočkih pruga

VIZIONARI iz Zaječara guraju svoj grad, uprkos ovdašnjoj poslovičnoj učmalosti i malodušnosti, na zelenu granu ili još preciznije na “Zeleni put” (Greenway) panevropsku mrežu turističkih staza na starim železničkim trasama. Pešački i biciklistički turizam beleži neverovatan uspon u celom svetu, a zaječarski planinari i ljubitelji pruga veruju da će uspeti da dovedu goste na trasu gde je 1887. pre tačno 130 godina izgrađena prva industrijska pruga Srbije.

Ona je ugrađena u porodične istorije žitelja Timočke krajine jer su njihovi preci masovno radili i u izgradnji železnice i radili u ugljenokopima pod Vrškom čukom, do kojih su šine vodile. Ovde se kamenom nasuta staza s koje su Nemci još u Drugom svetskom ratu odneli tračnice i danas naziva “belgijska pruga” po investitorima iz Generalnog društva (Societe Generale) iz Brisela.

- Izgradnja pruge dovela je u drugoj polovini 19. veka strane stručnjake i izazvala tehnološku revoluciju na ovom prostoru, a mi verujemo da nešto slično može da se ponovi uključivanjem njene trase u projekat Grinvej - smatra Petar Aranđelović, predsednik Kluba ljubitelja Timočkih pruga. - Belgijska pruga je povezala evropsku trgovačku žilu kucavicu Dunav s Timočkom krajinom i dalje s Pomoravljem, donoseći prosperitet. Sada istim starim putevima idu panevropske pešačke i biciklističke turističke rute koje želimo da povežemo.

U ovom projektu učestvuju i planinari zaječarskog OPSD “Dragan Radosavljević”, koji su već izveli nemoguću misiju i uspeli da spasu izuzetnu istorijsku baštinu, zaječarske bastione. Na zaboravljeni lanac tvrđava koje su u 19. veku bili odbrambeni zid Srbije ka istoku oni su doveli mnoštvo sportista i turista, dajući svom gradu još jednu atrakciju pored čuvenog lokaliteta Feliks Romulijane.

Sad planinari s ljubiteljima pruga rade na kreiranju transverzale koja bi povezala trasu Timočke pruge i bastiona, koja prolazi kroz oblasti izuzetnih prirodnih lepota i spomenika baštine.

* "Belgijski" voz pre stotinak godina

Početna tačka te staze nalazila bi se na polaznoj stanici Belgijske pruge u Vlaškom dolu, na prostranoj šumskoj zaravni sedam kilometara od Zaječara. Tu, na ždrelu duboke klisure, belgijski investitori okupljeni u Srpskom industrijskom anonimnom akcionarskom društvu napravili su ranžirnu stanicu gde se u vagone “ćire” pretovarao ugalj iz rudničkih vagoneta. Oni su se spuštali strmim šinama svoznice, pravim čudom tehnike na litici kanjona kojim je stizao antracit iz ugljenokopa u selu Prlita. Još i pre nego što je pruga bila završena, brodari s Dunava koji su saznali za kvalitet ovog uglja naručivali su ogromne količine za svoje parne mašine. Kad je luka u Radujevcu otvorena, na kompozicije su dodati i mali putnički vagoni, a uskoro je “ćira” vukao i zlato iz Vajfertovog rudnika i vino iz negotinskih podruma.

Značaj pruge je odmah po početku izgradnje uočio legendarni putopisac Feliks Kanic, koji je došao u posetu zaječarskoj okolini odmah po zvaničnom otvaranju. Značaj dolaska velikog putnika pokazuje to što mu je domaćin bio lično general Jovan Mišković, načelnik srpskog generalštaba i član Srpskog učenog društva, geograf i arheolog.

Kanic je seo u vagonet u Vlaškom dolu i klackajući se ivicom ponora klisure Prlitske reke došao do rudnih polja.

- Popeli smo se u otvoreni vagon na koji su garavi momci postavili jednu klupu i odmah krenuli. Vukla nas je mala lokomotiva “Natalija” vijugavom trasom usečenom u strmu padinu ka kopu - zapisao je Kanic.


- Kad sam savladao početni strah i malo se privikao na gledanje u dubinu, krećući se često samom ivicom iznad provalije, mogao sam da uživam u divljoj romantici duboke klisure, sa ruševinama rimskog kasetla na steni Barba Roš, koja se uzdizala nad kućicama sela Prlite.

Kanic opisuje i prelepe pećine pod vrhom Barba Roš i praistorijske bedeme gde je nalažen i novac iz vremena poznog Rimskog carstva. Njegovo zaveštanje do danas je neispunjeno.

JURILI 10 NA SAT

IZGRADNjA Belgijske pruge 1887. bila je prvi korak povezivanja Podunavlja s dolinom Velike Morave, koji je doveo do prave tehnološke revolucije u istočnoj Srbiji. Stigli su stručnjaci iz Belgije, Francuske, Austrije, Italije donoseći evropsku kulturu, a mnogi od njih su zasnovali porodice ženeći se lokalnim devojkama. Srpski ugalj, glavno gorivo 19. veka postao je konkurentan na svetskim berzama, a počeo je za to vreme neviđeno brz transport ljudi i robe železnicom, brzinom od 10 kilometara na sat. Proradili su i prvi telefoni, a direktna posledica izgradnje pruge je otvaranje rudnika bakra i zlata u borskom basenu.



PRAISTORIJSKO NALAZIŠTE

KANIC, kao veliki putnik je primetio da se kraj pruge nalazi i praistorijsko nalazište odakle je lokalno stanovništvo vadilo bronzano i gvozdeno oruđe i oružje, keramiku, narukvice.

- Dobar deo antičkog novca na lepuškastim prlitskim Vlahinjama potiče, kako sam čuo, s ovog izuzetnog lokaliteta, koji bi vredelo brižljivije ispitati - naglasio je Kanic.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

David Pravnik

20.08.2017. 15:40

Svi govore o "Timockoj Pruzi" a niko ne govori o tunelu kod Cestobrodice koji je neophodan da bi se regulisao Autoput sa Timockom Krajinom . Radi se o prirodnom uzvisenju koje i u sred leta bude poledica i magla. Preko zime postaje potpuno neprohodno. Zato mora da se izgradi tunel koji ce prebroditi Cestobrodicu. Cestobrodica je prirodni fenomen sa visokim magnetizmom jer izgleda da ima naslage gvozdenog minerala Magnetita.

Profesor Slobi

16.11.2017. 11:57

Republika Srbija je odustala od izgradnje auto-puta Paracin - Zajecar; umesto njega se se, u okviru projekta "Koridor Istok" izgraditi polu-autoput Pozarevac - Negotin - Vidin (Bugarska); regionalni put Paracin - Zajecar ostace za sada takav kakav jeste. Od Beograda do Bora, Zajecara i Negotina autom ce se stizati za najvise dva sata!

Profesor Slobi

16.11.2017. 12:00

Postojece timocke pruge nisu "slepa creva", vec veza izmedju dva evropska koridora: Koridora X u Crvenom Krstu i Maloj Krsni, kao i recnog Koridora VII u Prahovu Pristanistu (reka Dunav). Odustalo se od izgradnje pruge za Rumuniju preko brane "Djerdap II". Realizacijom projekta "Koridor Istok" predvidjeno je da se timocke pruge remontuju i brzine vrate na projektovane. Predvidjena je i izgradnja povezne pruge Mokranje - Vidin, cime ce sve postojece pruge u Timockoj krajini postati medjunarodne.