DOK su stjuardese putnicima u sredu posluživale kafu u avionu pre poletanja za Atinu, na pisti beogradskog Aerodroma "Nikola Tesla", vazuhoplov u kom su sedeli "tuširali" su radnici Službe održavanja u zimskim uslovima. Istu proceduru odleđivanja, zbog niskih temperatura, prethodnih dana je prošla gotovo svaka letelica koja se otisnula iz najveće beogradske vazdušne luke. Za 24 časa, koliko je sneg vejao bez prestanka, mašine koje ga uklanjaju prokrstarile su pistom više od 100 puta!

Led i sneg avionima ne mogu ništa, jer ih pre poletanja "polivaju" tečnošću na bazi antifriza, čija je temperatura oko 60 stepeni. Neobičnim žutim kamionima, kojima vozači ne upravljaju iz kabine, već iz "kućica" na vrhu krana, potrebno je od šest do deset minuta da sa aviona skinu naslage snega i leda i da ga prekriju zaštitnim slojem. Na kraju ovog postupka, pre nego što se otisne sa piste, na svakom vazduhoplovu ostane tanak sloj fluorescentnozelene boje.

- U uslovima niskih temperatura i snega i avioni se moraju posebno pripremiti za let, tako što se prskaju specijalnim hemijskim sredstvima, čija je uloga da odmrznu zaleđene površine na avionu i spreče nastajanje leda do trenutka poletanja - objasnio je Marjan Knežević, rukovodilac tehničkog prihvata i otpreme. - Raspolažemo sa šest savremenih kamiona za odleđivanje i zaštitu od zaleđivanja.

I u danima kada je crveni meteo-alarm na snazi, Aerodrom neometano funkcioniše i neprekidno je otvoren za avio-saobraćaj bez obzira na vremenske uslove, u okviru planiranog reda letenja.

Siniša Tanović, šef službe održavanja u zimskim uslovima, kaže da su oni još od 1. novembra u punoj pripravnosti i da deluju po potrebi kako bi omogućili bezbedno i sigurno obavljanje avio-saobraćaja.

- Imamo najmoderniju i vrhunsku opremu za čišćenje snega u ovom delu Evrope, a veličina voznog parka omogućuje da deluju brzo i istovremeno na svim potrebnim lokacijama - rekao je Tanović. - Dužina poletno-sletne staze je 3.400 metara i širine 45 metara, a u potpunosti se očisti od snega za osam do 10 minuta.


NOVA PLATFORMA

BEOGRADSKI aerodrom je prošle godine izgradio savremenu platformu koja se koristi za odleđivanje i sprečavanje zaleđivanja aviona. Tako su proširene manevarske, parking i saobraćajne površine za 21.000 kvadratnih metara, od čega je oko 16.500 kvadratnih metara predviđeno za kretanje vazduhoplova. Tehnološkim rešenjem predviđeno je istovremeno korišćenje platforme za dva uskotrupna ili jedan širokotrupni avion. Vrednost izgradnje platforme sa pratećim objektima je 557 miliona dinara, a radovi su finansirani iz sopstvenih sredstava, bez zaduživanja.


KAD "VOZOVI" ČISTE SNEG

VOZNI park Aerodroma "Nikola Tesla" raspolaže sa 10 "vučnih vozova" za uklanjanje snega sa poletno-sletne staze, rulnih staza i platformi. Imaju i snegobacače, koji sneg sa nanosa odbacuju na bezbednu razdaljinu od 40 metara od piste i rulnih staza, kao specijalna vozila za posipanje tečnosti i granula koje sprečavaju stvaranje leda na pisti.