Bivše republike SFRJ mogle da prave avione G-4 Americi

Dragan Vujičić

30. 03. 2015. u 22:00

Kako je 1991. propao posao veka između Jugoslavije i Sjedinjenih Američkih Država. SDPR i "Dženeral dinamiks" imali predugovor o proizvodnji oko 5.000 konstrukcija aviona G-4

Бивше републике СФРЈ могле да праве авионе Г-4 Америци

Dr Nenad Gojković vodio posao u Americi

JUNA 1991. vođstva posvađanih republika SFRJ našla su se pred izborom. Da prekinu svađe i okrenu se ekonomiji, između ostalog i kroz izvoz tehnologije za proizvodnju aviona G-4 Americi, ili da budu ostavljeni sami sebi da se "pokolju" u balkanskoj krčmi.

Ovo je članovima Predsedništva SFRJ saopštio američki državni sekretar Džejms Bejker 21. juna 1991. u Beogradu. Šef spoljnih poslova SAD tada je rukovodstvu SFRJ potvrdio informaciju koju su ovi već imali: jedna od najvećih komapanija za proizvodnju vazduhoplova "Dženeral Dinamiks" iz Fort Vorta u Teksasu potpisala je ugovor o razumevanju sa našom državnom firmom SDPR o zajedničkom reprojektovanju i proizvodnji oko 5.000 konstrukcija vazduhoplova G-4, koji su u devetoj deceniji prošlog veka konstruisali jugoslovenski stručnjaci.

Avion iz Žarkova ocenjen je kao favorit na konkursu JPATS za izbor novog školsko-borbenog aviona za obuku pilota koji je raspisalo američko RV 1990. i od 1995. trebalo je izbaciti oko 900 letelica za ovaj konkurs.

Kako je rukovodstvu SFRJ rekao Džejms Bejker, on je u Beograd "doneo" ček na 6,5 milijardi dolara uz uslov da razmirice rešavamo na miran način, bez mnogo "buke". Ali, usledio je rat...

TESTIRANjE

O poslu veka koji nije realizovan, za "Novosti" govori dr Nenad Gojković, tada šef marketinga i strateškog planiranja u SDPR i kreator projekta plasmana aviona G-4 u SAD, pod prvobitnim kodom "Sarajevo". On pre svega ističe da nije bio sam u poslu koji je danas namerno zaboravljen.

- Poklopile su se mnoge stvari u toj poslednjoj deceniji prošlog veka - počinje priču Gojković. - Raspisan je konkurs za izbor novog aviona u američkom RV za sve rodove vojske, a mi smo imali izvanredan avion. Ja sam napravio plan nastupa na tržištu SAD i u nekih 13 meseci postignut je neverovatan uspeh. Nažalost, sve je minirano nerazumnim postupcima političara.

"Dženeral Dinamiks" nudio posao veka

Ocenjujući koji su razlozi što je naš avion iznenada "uzleteo" za najvećeg favorita na konkursu US AIR FORCE, Gojković, pored kvaliteta same letelice, izdvaja nekoliko događaja koji su usledili u 13 meseci 1990. i 1991. Avion G-4 nominovan je za učesnika na konkursu 22. novembra 1989. u Pentagonu. Zahvaljujući agilnosti naših vojnih predstavnika, pre svega atašea pukovnika Dragana Ikonomovića, već maja 1990. na aerodrom u Batajnici su sletele dve grupe američkih elitnih pilota.

- Prva grupa američkih pilota koji su testirali G-4 stigla je 6. maja 1990. Vodio ju je pukovnik Dejvid di Marči, načelnik odseka za nabavku školskih aviona, a sa njim je bio i načelnik programa za obuku pilota i načelnik taktičkog vazduhoplovnog odseka - nastavlja Gojković.

Oni su četiri dana leteli iz Beograda, Zadra, Podgorice. Imali su sva taktička gađanja vazduhoplovom i bili su prezadovoljni. Za njima je 10. maja u Beograd sleteo general Ouks sa još pet pilota, među kojima je bila i žena kapetan Linen Marten. Američki general je ljut stigao na Batajnicu. Naime, Italijani su ga držali dva sata u vazduhu (pilotirao je sam "boingom 707"), ne dajući mu da preleti u SFRJ ljubomorni što ide da testira G-4. Preleteo je tek pošto ih je izvređao. Ouk je leteo istog dana na G-4, a usledio je zajednički brifing.

- Svi ovi vrhunski letači su bili prezadovoljni sa G-4, uz opasku da bi motor mogao biti jači. Kulminacija je nastupila kada je reč dobila kapetan Linen Marten - nastavlja Gojković. - Ona je otprilike rekla da je G-4 sposoban da napravi koliko hoćeš kovita u vazduhu i da se sam vrati u položaj za letenje. Ushićeno je kazala "kako su jugoslovenski konstruktori ludi kada su uspeli da naprave ovako nešto". Usledio je aplauz i znalo se da je G- 4 "položio".

SARADNjA

Let G-4 na vazduhoplovnoj izložbi u Fernborou u Engleskoj u avgustu 1990. ispao je najbolja reklama za G-4 u svetu vazduhoplovstva. Kako svedoči Gojković, naš pilot je morao da program završi pre roka jer je nastala gužva oko prevremenog uzletanja ruskog aviona. G-4 je ušao u oštar zaokret skraćujući let, ali mu se nije zabravila nosna noga, te je na sletanju pilot avion vodio na desnom i levom potkrilnom točku "vagajući ga" do kraja piste. Avion je potom pao na kljun. Udes je bio očigledan i bez posledica po pilota.

- Gužva je nastala tek sutra, kada je isti avion ponovo uzleteo i leteo akro program kao da se ništa nije desilo - svedoči Gojković. - Dok su se naši u delegaciji svađali ko je kriv za "bruku", u delegaciji "Dženeral Dinamiks", koja je sve gledala, bili su oduševljeni jer su videli da avion može da se digne "iz pepela" za jednu noć.

Saradnja sa "Dženeral Dinamiks" priča je za sebe. Početkom juna, pre odlaska u Jugoslaviju, Rojs Kaplindžer, bivši pukovnik pilot mornaričkog vazduhoplovstva koji je vodio pregovore u ime teksaškog proizvođača aviona, kada je video film o jugoslovenskoj fabrici aviona "Soko" pitao je da li je film pravljen u francuskoj fabrici. Nekoliko dana kasnije u Mostaru kuckao je prstima po avionskoj presi ("auto klavu"), ne verujući da posedujemo tako savremenu mašinu.

Kasnije, u decembru, najviša delegacija iz Teksasa bila je u VTI u Žarkovu i posle te posete direktor firme koja je u tom trenutku zapošljavala 130.000 ljudi i pravila tada i B-2, napisao je naređenje američkim inženjerima da se "ispitivanja koja se imaju vršiti u vazduhoplovnim programima ove firme ubuduće sele u Žarkovo u Jugoslaviju pošto je VTI na tehnološkom nivou, po kadrovima i opremi jednak, a u nekim segmentima čak i bolji, od Instituta u Torontu (tada broj 1 na američkom kontinentu).

Ukratko, VTI i "Dženeral Dinamiks" imali su zajedničke stručnjake koji su radili na reprojetku G-4 i zajednički avion je trebalo da poleti do 1994. Naime, u to vreme Amerikanci su završavali narudžbine za F-16 i kapaciteti su im bili slobodni.

Delegaciju koja je pottisala memorandum o saradnji sa Amerikacima 18. febraura 1991. u Fort Vortu vodio je u ime SFRJ dr Nenad Gojković, a sa njim su bili pukovnik Jaroslav Šafarik, zamenik direktora VTI, i pukovnik Petar Stanić, pomoćnik vojnog atašea. Sa američke strane potpis je stavio Herbert Rodžers, potpredsednik kompanije.

- Obilazili smo fabriku električnim automobilima, gde se sklapao F-16 i gde je radilo 30.000 radnika - seća se Gojković. - Oni tada nisu imali ništa više ni bolje od nas u "Sokolu". Kada sam primetio "auto-klav" zamolio sam vozača da stane. Prišao sam mašini i pokucao po njoj baš kao Kaplindžer u Mostaru juna 1990. kada nije verovao da i mi ovako savremenu stvar imamo. Američki direktori, koji su bili u pratnji, čudili su se šta radim, a ja sam, kao za sebe, gledajuću u Kaplindžera, rekao na engleskom: "Gle, pa isti je kao naš". Dobro je shvatio šalu.

KRAH

U Teksasu je tada dogovoreno da se na G-4 promeni motor američkim motorom "General Elektrica", koji je bio duplo jači i sa 30 odsto manjom potrošnjom. Dogovoreno je da se u kabinu stavi elektronika sa F-16. Sve je overeno potpisom. Istog meseca Antun Tus je u SAD sa Kolinom Pauelom, načelnikom Združenog generalštaba američke vojske, dogovarao saradnju, ali rat je bio brži.

- U aprilu 1991. ponovo sam se sreo sa američkim vojnim atašeom, pukovnikom Džinom Vinsentom - seća se dr Gojković - i požalio mu se da ne znam šta će biti sa saradnjom jer se rat već "mirisao".

Američki pukovnik bio je optimista:

- Celu zbrku u vašoj zemlji srediće Volstrit - rekao je ataše Gojkoviću, najavljujući i dolazak državnog sekretara SAD Džejmsa Bejkera za jun.

Bejker je zaista došao i doneo ponudu od 6,5 milijardi dolara za start saradnje. Ispraćen je iz Beograda sa porukom da se "Amerikanci ne mešaju". Članovi Predsedništva SFRJ očigledno nisu marili za Volstrit.

CRNI PETAK

U MEMOARIMa "Politika i diplomatija" Džejms Bejker posetu Beogradu 21. juna 1991. opisuje kao "svoj crni petak". Opisujući kakve je sagovornike našao na Balkanu, pozvao se na reči tadašnjeg ambasadora SAD u Beogradu Vorena Cimermana, koji je ovo političko razdoblje u SFRJ opisao kao "takmičenje u nacionalizmu od vrha do dna".

SVEDOČANSTVO I POSVETA

OKO 15 fascikli koje govore o nerealizovanoj šansi SFRJ u Americi danas se čuvaju u arhivima Muzeja vazduhoplovstva. Interesanto da su ovi dokumenti potpuno "zaboravljeni", a deo svedočanstva o svemu što se dešavalo, koje je napisao dr Gojković, čuva se u Muzeju vazduhoplovstva sa posvetom: "Nadam se da će ovo poslužiti da ne počinjemo uvek od nule, već da nastavimo gde su prethodne generacije stigle".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (41)

Jugoslava Pravdić

30.03.2015. 23:23

Dr. Gojković, sve Vam je tačno od reči do reči. Ono što smo mi imali u Žarkovu i Sokolu, nije imao niko u Evropi. Delegacije su dolazile da testiraju svoju tehniku u Žarkovu. Danas je jasno ko je i kako razbio SFRJ. Od 05 oktobra do danas su se rasbistrile te stvari. Jeste, 'gde ja statoh, ti proži, još smo dužni, ti oduži...'.

nezainteresovan

31.03.2015. 07:45

@Jugoslava Pravdić - kakve gluposti.tajne službe su i krivci za sve probleme.vi ste nas i doveli dovde.nije valjda neko drugi na vlasti.

Gojkovic dr. Nenad

31.03.2015. 08:10

@Jugoslava Pravdić - Postovani g.dine Pravdic, hvala na komentaru. Ako Vas interesuje pun nsadrzaj price o ovom poslu, predlazem Vam da u Muzeju vazduhoplovstva pogledate integralni tekst - opis na 82 stranice, koji sam zajedno sa 24 fascikle dokumenata poklonio muzeju. Ja se nadam da ce neka od buducih generacija biti pametnija i mudrija od ovih prethodnih i nasih i poceti koristiti akumulisano znanje pa ici dalje, a ne... uvijek od pocetka.

Dejan

31.03.2015. 08:55

@Jugoslava Pravdić - Да будемо начисто,све речено је истина.Али.?Док је Џенерал Дајнамикс потписивао писмо намјере са нашом војном авио индустријом,руководтво САД и ЦИА су имали друге планове.Нестао је хладни рат,НАТО ће се проширити на исток.Тампон зона између истока и запада -СФРЈ не треба више да постоји,треба је укинути.Једну самосталну,независну ,привредно јаку земљу која им узима послове у иностранству треба ликвидирати.Ко је наоружавао Хрвтску,ко је први признао сецесију бивших република.???

Jugoslava Pravdić

31.03.2015. 11:38

@Jugoslava Pravdić - .@.nezaineresovan... Nisu 'vi' nego oni to su čekali da Tito umre, pa da s punom snagom krenu na razbijanje SFRJ. Nisu nikad ni prestajali od 1941.

Jugoslava Pravdić

31.03.2015. 20:44

@Jugoslava Pravdić - Poštovani dr. Gojković... Sigurno ću potražiti dokumentaciju. Bila sam ja kod Vas u Žarkovu. Srce me boli i duša trne za pameću koja je bila tamo, a, sad ništa od toga. Jedini Ciklotron u Evropi, onda. Danas je to SERN. Molim Vas, napišite ako sam pogrešila.

gojkovic dr.Nenad

01.04.2015. 10:29

@Jugoslava Pravdić - Postovana G.djo Pravdic, za Vasu informaciju, ja nisam radio u VTI Zarkovo. Ja sam radio u VI SOKO Mostar, a zatim, od 1989.godine u YUGOIMPORT-SDPR i na kraju u Zajednici INVOJ. Sa Zarkovom sam upoznat preko posla, dok smo u SOKO-lu radili prototip 2, aviona ORAO, pa zation prototipove G-4, 1 i 2..., a i poslije tokom rada u YUGOIMPORT-SDPR. Sto se ciklotrona tice, on je bio u Vinci, a ne u Zarkovu... U zarkovu su bili tuneli za ispitivanje aerodinamike modela vazduhoplova, laboratorije...

Jugoslava Pravdić

01.04.2015. 11:40

@Jugoslava Pravdić - Zahvaljujem dr. Gojković...Upravo tako. Bila je saradnja, SOKO, ZRAK, ENERGOINVEST, ŽARKOVO (sa tunelima), pa Vinča sa ciklotronom, itd,. Jeste li dolazili na sastanke u Žarkovo?

Gojkovic dr.Nenad

02.04.2015. 08:35

@Jugoslava Pravdić - Postovana G.djo Pravdic, u VTI Zarkovo jesam dolazio, ali ne na strucne sastanke tehnicke struke. Ja sam ekonomista i dolazio sam u principu zbog ovjere modifikacija na prototipovima ORAO, G-4...

Утеривач

30.03.2015. 23:38

Генијални инжењери, "лавови предвођени (политичарима) магарцима!" Што важи и за све остало што нас је снашло ѕадњих 25 г. Никако да се решимо "магараца" и пшочнемо да радимо , производимо и живимо!

za Утеривач

31.03.2015. 03:28

@Утеривач - Pa pocnite da radite, sta samo pljackate, obecavate, lazete i uterujete strah?!

Утеривач

01.04.2015. 20:30

@Утеривач - @" za Утеривач" Ајде?! Ма шта ми рече?!

Zoran1

31.03.2015. 00:45

Mogla je i moja baba biti moj deda ali nije imala ono sto je potrebno da bi bila deda.

Jugoslava Pravdić

31.03.2015. 21:32

@Zoran1 - ...Zoran1... Vi sigurno nemate ono što je bilo potrebno da biste radili na ovom avionu. Svi su bili vrhunski stručnjaci!!!!!!!!

Sudija

31.03.2015. 01:10

Zato danas svi zivite na slamcicu a zaduzili ste svoje drzavice i jos cete dok ne propadnete totalno. Bolje niste ni zasluzili kad ste idiote birali na vlast.

Slucajni prolaznik

31.03.2015. 06:04

G4 bi bio samo malo bolja varijatna orla i sokola, koji su imali tonu problema.Ono sto se moglo, proslo je,avio industrija u Ex Yu, ako i postoji danas, kaska dobrih 30 godina za ostatkom planete

Realista

31.03.2015. 10:35

@Slucajni prolaznik - Случајни пролазник "случајно" нема појма!

Gojkovic dr.Nenad

31.03.2015. 13:27

@Slucajni prolaznik - Postovani, iz vaseg komentar se vidi da niste familijrni sa tehnologijom proizvodnje navedenih vazduhoplova. ORAO i G-4 su tehnoloski iznad G-2. Opet, G-4 je avion sasvim druge namjene od ORAO. Nije uputno uporedjivati G-2 i G-4. To su dva svijeta, po konstrukciji, po tehnologiji proizvodnje...

Pero

29.07.2017. 20:42

@Slucajni prolaznik - E moj doktore. Oduševili ste me vašim izlaganjem na TV, u kojem ste rekli da je u Zagrebu postojao bazen dug 100 m za ispitivanje modela ratnih brodova, i to bazen čije dno prati zakrivljenost zemljine kugle.(!)(?) Takvu budalaštinu nisam čuo poslije rata. Dragi doktore , sve građevine na zemlji prate zakrivljenost zemljine kugle i to iz jednostavnog razloga, jer je planet zemlja približno sfernog oblika, a to znaci da ravno ne postoji, samo ono sto vam se čini ravnim ima ogroman radijus.

Dusan Ilic

31.03.2015. 06:57

Verovatno je prica istinita jer ako su SAD toliko investirale u podzemne aerodrome sirom SFRJ, zasto i da ih ne napune . Medjutim, da li je iko istrazivao sta su radile konkurentske firme na konkursu i koji senatori su bili u nadleznom odboru Senata? Nije logicno da mega kompanije takav posao prepuste nekome tek tako. Rat je bio neminovan a nasi politicari nedorasli i korumpirani

Jugoslava Pravdić

31.03.2015. 11:34

@Dusan Ilic - ...Dušan Ilić... sigurno možete 'verovatno' zameniti sa 'sigurno'. SFRJ je tek bila naprgu da plodove dugogodišnjeg ulaganja u razvoj počine naplaćivati i, ne samo u ovoj oblasti, nego i mnogom drugim. Baš kao Kina danas, ili Norveška. Meni se redovno ponavlja pitanje, kako to da naš narod, bilo koje nacionalnosti, ne da svoju zemlju, ne da da se preko nje ratuje i da narod prolazi pakao. Da kaže ...Mićemo naše razlike rešavati sami, ostavite našu zemlju na miru! To su patriote.

stranac

31.03.2015. 07:58

Odlično svjedočanstvo. Umjesto da čitamo bajke o obaranju B2 " Duh Misurija" bolje je da čitamo o našoj stvarnosti kako su nas uništili komunističko-zločinački duhovi političara iz prošlosti,kako nas još uvjek uništavaju svojim opranim i uljepšanim biografijama zajedno sa svojim "biznismenima" iz prošlosti tipa Bogoljuba ili Milana.Jedini koji nedostaje sada je Šainović,da bi komunističko zločinački cirkus bio kompletan.

Realista

31.03.2015. 10:51

@stranac - @stranac; И ако сте читали текст схватили ништа нисте (или нисте ни желели) али ево тек толикода вам "објасним" да Америма ти и такви наши комунисти нису сметали да би имали заједнички пројекат! "духови комунизма" су једино негде код вас смештени....

Nebojša SRBIN

31.03.2015. 08:30

Ma da sve sad je moglo. Da je moglo pravili bi. Ali pravili su za Ameriku rat.

odatle planirano finansiranje i supersoničnog projekta..

31.03.2015. 09:25

sećam se krajnje (danas ne očekivano) konstruktivne i nepristrasne uloge SAD i uzdržanosti UK u počecima sukoba u YU. Čak 'simpatija', za razliku od Nemačke, pa i Francuske, Hol.. Srpski usijani pilitičari istinski nisu bili dorasli trenutku i na žalost svih, posebno nas, nisu uspeli da ocene poziciju i iz nje izvuku realan maksimum, potpuno neuporediv sa onim što nam je danas ostalvljeno. Interesantno je da su tadašnje umobolne odluke i zapad odvukle u greh, koji tek stiže na naplatu..

инвалид у мозак

31.03.2015. 09:32

Ја само знам да је СДПР био пун Црногораца и њихове деце и родбине, од којих су неки били граничне интелигенције, али су подобијали скупе станове око Арене и били на позицијама менаџера ...

Zaharije Crnogorac

31.03.2015. 09:39

O tome je jos davno govorio pokojni general pukovnik Jovan Matovic,koji je bio lice zaduzenonza uvoz i izvoz naouruzanja i vojne opreme u sklopu SDPR.

Miodrag iz Peci

31.03.2015. 10:11

Nije samo ovo nudio Bejker (sest i po milijardi dolara) vec je dao 90 dana rok JNA da dovede Hrvatsku pameti. Ali znamo kako se zavrsilo...

marko

31.03.2015. 11:23

O ovome je pricao i Zivorad Kovacevic koji je tada bio nas ambasador SAD.Znaci nije istina da su Jugoslaviju razbile velike sile jer kao vise nije bila potrebna..Ne samo da su nam nudili ovakve poslove vec i momentalni ulazak u tadasnju Evropsku zajednicu uz koriscenje svih pristupnih fondova.Svedoci Kiro Gligorov i Zivorad Kovacevic.Ali nase bitange su sve ovo sakrile od javnosti i pod izgovorom odbrane nacionalnih interesa rasturili zemlju kako bi je lakse opljackali.

iz glave

31.03.2015. 15:48

@marko - ma da, NATO zemlje su tad (isto kao i sad) vodile moralne gromade koje drže do svoje reči, cccc ... neverovatno je koliko smo naivni, čak i posle sijaset očiglednih primera kako u pogledu njihovih planova, tako i u pogledu njihovih obećanja prema nama i drugima iz celog sveta. Globalista, vlasnik vojne fabrike u USA će da sedi, kune i gleda kako se uvoze avioni iz SFRJ.

Istina, car je go.........

31.03.2015. 20:02

Ovo je prica za naivne mada ne sporim da je sve tacno? Zasto, pod formom saradnje i udruzivanja snaga su snimili i izvidili sve sto ih je interesovalo a u isto vreme su postojali drugi planovi koji su i bili stvarni cilj i namera, ocigledno a ?

GALEB BIJELI

31.03.2015. 20:28

Dozvolite malu ispravku; ne sve bivše republike, nego Srbija i BiH! Po pravilu- vojna industrija u bivšoj SFRJ bila je locirana u zapadnoj Srbiji i Bosni. U Hrvatskoj nije bilo niti pogona. No- da su komšije prihvatile miran razlaz, ili asimetričnu federaciju, ili konfederaciju, a Dr Tudjman je nudio sve troje, od posla smo svi mogli profitirati. Dakle- komšije; krivica je na vama, jer ste izabrale ratnu opciju. Želja za širenjem teritorija na štetu drugih bila je jača od biznisa!

Утеривач

01.04.2015. 00:34

@GALEB BIJELI - @GALEB BIJELIНудио, нудио мађарске "калашњикове" али искључиво Хрватима.Ви сте једина држава у светској историји која је протерала или побила 15 % сопственог становнишва. Јесте ли поносни на то?

4c

01.04.2015. 09:05

Potpuna "istina"....................sa figom u dzepu hahahhaaaa,al ste naivni!?Vama bi dali da pravite avione????Naivno,naivno..............

bole

22.11.2015. 08:08

Sta je bilo bilo je da je moglo biti bilo bi ali nije i tacka.Nego sta mi, vi mozemo uciniti da nam Srbija stane na noge.Da prestanemo razmisljati sta mozemo uzeti ,da ne kazem ukrasti od Srbije,pa zar nije dosta kradje da ostavimo nesto da i nasi unuci mogu da ukradu.