ČUVENA "Sutjeska", jedna od četiri lokomotive Titovog "Plavog voza" ponovo je na šinama! Posle višemesečne rekonstrukcije, kraljevački železnički majstori vratili su joj stari sjaj. Sada je ponovo ista kao u doba kada je vozila maršala. Plava, sjajna, sa brojem "666 003" po kojem je nekada bila prepoznatljiva. Ostale tri lokomotive - "Dinara - 001" , "Kozara - 002" i "Neretva - 004", nažalost, još čekaju obnovu i novi red vožnje.

"Sutjeska" je već uključena u redovan železnički saobraćaj. Već je odradila svoje prve "ture" od Male Krsne do Požarevca... Bruji prema Majdanpeku i Boru.

Međutim, dok je svojevremeno, u prvom sjaju, tek pristigla friška iz "Dženeral motorsa", prevozila druga Tita i njegove saradnike i goste, danas je angažovana u teretnom saobraćaju.

- Kompletna popravka plave lokomotive obavljena je za samo pet meseci, što je veliki podvig kraljevačkih železničara - kažu u "Železnicama Srbije". - Do sada nije bila praksa da sekcija koja nema i ne održava određenu seriju rekonstruiše lokomotive, ali su je majstori iz Sekcije za održavanje sredstava Kraljevo, uradili vrhunski. Osim toga, popravljali su je uz redovan posao održavanja vozova.

Kako kažu, Kraljevčani su uspeli da osim uobičajenih opravki, urade i dodatne poslove koji poboljšavaju uslove rada mašinovođa. Rekonstruisano je i grejanje.

- Dodata je još po jedna električna grejalica, koja je kompletno proizvod radnika kraljevačke sekcije, u svaku upravljačnicu - kažu u "Železnicama". - Urađen je i novi dupli pod u upravljačnicama, a sedišta mašinovođa su kompletno remontovana, pa su mnogo udobnija. "Našminkana" je i unutrašnjost, a sada je ne samo lepša, nego i komfornija. Kraljevčani su uspeli i da remontuju turbokompresor za prehranjivanje dizel motora, jer je postojeći bio potpuno uništen kada je u njega svojevremeno prodrla voda. Korozija je uspela da potpuno uništi pojedine njegove delove.

"Sutjeska", sa još tri "dizelašice" napravljena je specijalno za "Plavi voz" 1978. godine u "Dženeral motorsu".

- Jedinstvene su po tome što čuveni američki "Dženeral motors" do tada nikada nije radio šestosovinske lokomotive po narudžbini za druge zemlje - kaže Milena Milićević, kustos Železničkog muzeja u Beogradu. - One su specijalno pravljene da bi vukle "Plavi voz". Inače, prethodno ovaj specijalni voz vukle su tri dizelhidraulične lokomotive "Sutjeska", "Kozara" i "Dinara", proizvedene 1957. godine u Nemačkoj, takođe specijalno za "Plavi voz". Radile su do 1978. kada ih smenjuju nove američke. Seriji 666, tad se pridružuje i četvrta lokomotiva "Neretva".

Maršala su vozile samo dve godine. Baš je "Sutjeska", u paru sa "Neretvom", vukla "Plavi voz" koji je prevozio posmrtne ostatke Josipa Broza iz Ljubljane za Beograd. Posle njegove smrti nastavile su da voze tadašnje najviše državno rukovodstvo SFRJ. Vremenom su se koristile sve manje, a sa "Plavog voza" potpuno se "povlače" 1989. godine. Dve godine kasnije preuzima ih ŽTP i koristi u redovnom saobraćaju. Dotuklo ih je što su godinama unazad sve četiri lokomotive vukle teretne vagone. Zato od 2010. godine više nisu korišćene.

Tri lokomotive serije 761 iz 1957. godine trunu u Topčideru

- Jedino je "Sutjeska" imala sačuvane gotovo sve autentične delove i bilo je najlakše da se obnovi - kaže Milićevićeva.

- Ostale tri u lošem su stanju, nedostaje najmanje 20 odsto delova da bi barem naoko ličile na nekadašnje.

"Kozara" posle pređenik oko 100.000 kilometara "drema" na ranžirnoj stanici u Makišu, a "Dinara" i "Neretva" su na Železničkoj stanici u Požarevcu.

Parna lokomotiva “Plavog voza” koja danas stoji ispred Glavne železničke stanice u Beogradu

PARNE,DIZEL,PA ELEKTRIČNE

OD 1947. godine do 1957. godine, specijalni voz su vukle tri parne lokomotive, koje nisu imale imena. Potom ih smenjuju čuvene dizel hidraulične, prepoznatljivih imena do 1978. godine kada se kupuju nove četiri iz Amerike - dizel-električne. Vagoni su građeni uglavnom u "Goši" u Smederevskoj Palanci i fabrici "Boris Kidrič" u Mariboru. Parne lokomotive sada su muzejski eksponati i čuvaju se u Beogradu, Zagrebu i Ljubljani. Dizel-hidraulične smeštene su pored garaže "Plavog voza" u Topčideru i u prilično su jadnom stanju.

VOZILA I TITA I SLOBU

"SUTJESKA" je poznata i po tome što je 5. maja 1980. godine iz Ljubljane do Beograda, zajedno sa "Neretvom", prevezla posmrtne ostatke Josipa Broza. Voz je iz Ljubljane krenuo u 8.20 a u Beograd stigao u 17 časova, sa pauzom u Zagrebu. Osim toga, ova lokomotiva bila je na čelu kompozicije koja je odvezla Slobodana Miloševića na Gazimestan 28. juna 1989. godine.

"Sutjeska" snimljena 5. maja 1980. godine, kada je poslednji put vozila maršala Foto Železnički muzej

PROŠLI JEFTINO

- Ukupni troškovi investicione opravke lokomotive 666-003, odnosno "Sutjeske" iznosili su oko 33.000 evra, ne računajući troškove radne snage, jer je opravka rađena uz redovan posao za koji radnici već dobijaju platu - kažu u "Železnicama". - To je ogromna ušteda kada se uporedi sa investicionom opravkom ovakvog ranga, koja kod poznatih remontera košta u proseku oko 500.000 dolara.