Dizelaši “tutnje” i na zejtin

P. Živković

14. 01. 2015. u 12:30

U nedostatku legalnog biodizela srpski vozači u rezervoare sipaju sopstvenu mešavinu goriva i jestivog ulja. „Golf 2“ i „mercedes 123“ idu sa 20 odsto ulja u mešavini. Prepoznaje se po mirisu palačinki iz auspuha

Дизелаши “тутње” и на зејтин

U neke modele dizelaša može da se sipa još jeftinije gorivo

CENE goriva nazadrživo padaju iz dana u dan i na našim benzinskim stanicama, ali pojedinim srpskim vozačima ni to pojeftinjenje nije dovoljno, pa su se okrenuli „alternativnim gorivima“ i u rezervoare svojih „dizelaša“ toče - jestivo ulje! Narodski rečeno - zejtin.

- U Prokuplju se litar ruskog zejtina može naći i za 86 dinara, pa mi se isplati da „krstim“ dizel, koji je oko 140 dinara za litar, i tako uštedim - priča jedan taksista iz ovog grada koji tvrdi da „zejtin prija automobilu“.

Pojedini vozači dodaju ulje dizelu, a neki sipaju i čisto ulje i tvrde da „motor radi bez problema“, jedino se iza automobila oseća miris kao da su pržili palačinke.

- Da li će zejtin da ošteti motor ili ne, zavisi od vrste motora. Pojedine vrste starijih dizel motora mogu da koriste jestivo ulje kao gorivo, ali neki, takođe vremešniji agregati, koji imaju silikonske zaptivke, ne mogu - objašnjava direktor Centra za motorna vozila, diplomirani inženjer Milan Božić. - Kod motora sa „evro 4“ ili „evro 5“ standardima, tako nešto ne dolazi u obzir.

Božić kaže da savremeni automobili neće ni startovati, jer kompjuter prepoznaje „loš kvalitet goriva“, neodgovarajuću mešavinu.

- U principu može da se koristi jestivo ulje za pogon dizel motora, ali ne bih preporučio to nikome - kaže Božić.

Pitanje je i koliko motor koji troši zejtin ima snage, ali i koliko je veća potrošnja po kilometru.

Profesor dr Čedomir Duboka sa Mašinskog fakulteta u Beogradu ističe:

- Da je sve tako jednostavno, pa svi bi sipali zejtin u rezervoare. Biogoriva se koriste svuda u svetu, ali su ta goriva drugačija od zejtina, a i motori su prilagođeni.

Pojedini automobili koji se voze na našim drumovima su izgleda kao stvoreni za ovakav pogon.

- „Golfovi dvojke“ i „mercedesi 123“, nisu izbirači. Išli su i na dizele iz vremena sankcija, pa zašto ne bi i na zejtin. Preporuka je ipak da se sipa do 20 odsto zejtina u evrodizel - kaže Dragan Vasić, mehaničar iz Beograda.

Sipanje ulja u rezervoare u suštini nije neka novina, objašnjava nam Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije. - I ranije su poljoprivrednici, kada im umesto novca uljara da zejtin, „pojili“ svoje traktore ovim gorivom.

Mićović kaže da je korišćenje goriva dobijenog iz obnovljivih izvora nešto što je sasvim uobičajeno u svetu. U zemljama EU je korišćenje biodizela i zakonska obaveza.

- Srbija je članica Energetske zajednice jugoistočne Evrope i prihvatili smo obavezu da do 2020. godine zamenimo 10 odsto energije koja se koristi u transportu energijom dobijenom iz obnovljivih izvora.

Mićović podseća i da je u decembru 2012. Skupština Srbije usvojila Akcioni plan o obnovljivim izvorima energije, po kojem je trebalo da od 1. januara ove godine krene obavezno namešavanje biogoriva u dizel.

- Mislim da je velika prilika Srbije da taj deo biogoriva koje će morati da namešava sama proizvodi i da se oslobodi bar tog uvoza. To je složen proces od proizvodnje do prerade, ali ogromna mogućnost da se podigne proizvodnja, zaseje i uparloženo zemljište i da u tom lancu posao nađe mnogo ljudi - tvrdi Mićović.

Srpski vozači, ispražnjenih džepova, koji koriste „ruski zejtin“ tako su u suštini, pre države počeli da ispunjavaju stroge „evropske norme“ o korišćenju biogoriva!


UZ PODEŠAVANjA, SVAŠTA SE MOŽE

DRAGAN Škrnjić, direktor "Tesla relija", tvrdi i da nema nikakvih problema da automobili sa dizel motorima koriste i zejtin!

- Uz izvesna podešavanja, pre svega elektronike, kompjutera, svaki motor bi mogao da koristi biodizel, pa i jestivo ulje.

Biodizel se u Srbiji trenutno proizvodi u neznatnim količinama, skoro isključivo za sopstvene potrebe u oko 1.000 domaćinstava i gazdinstava. Razlog zašto ga nema u prodaji na pumpama je čisto ekonomske prirode, jer je trenutno proizvodnja litra biodizela skuplja od proizvođačke cene litra naftnih derivata, a od maja 2013. se i na biodizel plaća ista akciza kao i na dizel.


NIKO SE JOŠ NIJE POŽALIO NA "DOMAĆU RADINOST"

PROKUPLjE - Suncokretovo ulje, odnosno zejtin, sve se više među Prokupčanima odomaćilo kao pogonsko gorivo za automobile. Zoran Branković, automehaničar objašnjava:

- Kombinovanje ulja i nafte obično se obavlja u odnosu 60 prema 40 odsto, pri čemu se obično više sipa zejtina - objašnjava Branković i kaže da njegova saznanja ukazuju da ovu kombinaciju najčešće koriste vlasnici starijih automobila na dizel gorivo. - Iako prilikom kratkoročnog korišćenja ova kombinacija ne oštećuje motor, nisam baš najsigurniji koliko je dugoročno sigurno koristiti ulje umesto već predviđenog goriva.

Branković ističe da ne zna za slučajeve havarija.

- Iako poznajem na desetine vozača koji u rezervoare automobila sipaju kombinacije nafte i ulja, još uvek se niko nije požalio na oštećenje motora. Znam čak i da se u iste svrhe može koristiti iskorišćeni zejtin iz friteze, a postoji i čovek u Nišu koji otkupljuje ovo prerađeno ulje i u kazanu za rakiju prerađuje ga kao destilat. (D. Z.)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

240d

14.01.2015. 21:49

Sipao sam čisto jestivo ulje u potpuno prazan rezervoar kampera (motor Mercedes 240d) pre ovih velikih mrazeva,inače vozilo se trenutno ne koristi. Normalno je palio i radio na -10 stepeni.

lesa

14.01.2015. 23:45

Ako ovako nastavite da "reklamirate" zejtin, bojim se da nećemo imati na čemu da kuvamo...

Lakarije

27.01.2015. 19:36

Prosle godine sam potrosio 595 lit. zejtina u traktoru.Prvo sam poceo sa 30%, zatim pola-pola,a zatim cist zejtin.Cena zejtina je 90 dinara na akcijama, pa sa razlikom od 60 din.do cene od 150 za dizel,dolazimo do racunice da sam ustedeo 36 000. Toliko se slilo manje u dzepove ove parazitsko-burzoaske vlasti. Da bi motor radio na cist zejtin, potrebne su neke vrlo male i jednostavne prepravke, ali neophodne.Svakog koga zanima, moze se javiti na lazatrba@yahoo.com Borimo se protiv kapitalizma !

nhos

08.04.2016. 10:43

Odlično što su ljudi to skontali, ali nije pomenuta vrlo važna stvar: može se iskoristiti i KORIŠĆENO jestivo ulje! Znači iz tiganja ili friteze se sipa i čuva u nekoj posudi, posle se samo isfiltrira i sipa u rezervoar. Ko god ima dizelaša, treba bar da zna da je to moguće uz minimalne prepravke i bez mnogo alata.