Supersoničnu letelicu razvijali smo od 1982, smislili smo avion bolji čak od „F-16”!

Dragan Vujičić

28. 12. 2014. u 22:00

General Savo Pustinja: Gađanje meta na 50 kilometara, pilotiranje glasom, bili revolucionarni izumi 1990. Prekinuli zbog Hrvata i Slovenaca 1991.

KADA je juna 1991. na Pariskoj izložbi aviona “Burže” komandant Jugoslovenskog rat­nog vazduhoplovstva, ge­­neral Zvonko Jurjević, partnerima iz Francuske avio-industrije saopštio da Jugoslavija definitivno odustaje od razvoja i proizvodnje višenamen­skog nadzvučnog aviona NA, iz oka gospođe Gold­štajn, koja je u ime Francuza vodila pregovore, krenule su suze. Ni jugoslovenskom generalu Savi Pustinji, direktoru programa „NA“, koji o tome danas svedoči za “Novosti”, nije bilo lako, iako je još ranije znao da će na projekat biti stavljena tačka.

A sve je počelo 1982. godine, odmah posle završenog posla na “orlu”. U trenutku kada je NA obustavljen na njemu je ra­dilo više stotina vrhunskih stručnjaka. Bilo je planirano da prvih pet prototipova (tri jednoseda i dva dvoseda) polete 1995, a da serijska proizvodnja počne 1999.

Za potrebe Jugoslovenskog vazduhoplovstva predviđena je nabavka 200 letelica “NA”, do 2009. godine. Vazduhoplo­vna industrija SFRJ je spremala kadrove i tehnologije za proizvodnju. Partneri iz Francuske i Engleske zbog odnosa cene i kvaliteta jednomotornog aviona smatrali su da bi bilo moguće prodati do 500 primeraka.

Troškovi celog projekta (izrada svih 200 letelica, održavanje i le­­te­nje u periodu od 20 godina) bili su procenje­ni na i tada skromnih četiri milijarde dolara. Ju­goslovenska privreda je za potrebe proizvodnje NA trebalo da otvori oko 100.000 radnih mesta.

Pre desetak dana, u vreme kada se u našoj javnosti burno raspravljalo da li imamo znanja da napravimo strujomer, odnosno hardver i softver za njegovu ekspolataciju, u izdanju Generaštaba VS pojavio se dvotomni Zbornik radova o 100 godina srpskog vazduhoplovstva. U prilogu o razvoju “NA” general Sava Pustinja, čovek koji je vodio program ovog aviona, piše o stanju tehničke pameti na ovim prostorima pre skoro tri decenije.

ENGLEZI PSOVALI LONDON RASPAD SFRJ u Žarkovu među stručnjacima nije razmatran kao opcija. Ipak, prema rečima generala Pustinje, pred kraj projekta Englezi su se povukli iz posla uz objašnjenje kako njihova vlada ne želi da nam proda tehnologiju koja je mlađa od sedam godina. Interesantno je da su engleski stručnjaci tada psovali London ni sami ne znajući da je već tada odlučeno da se SFRJ rasturi.

U Vazduhoplovnotehničkom institutu već 1987. godine postojao je lokalni “internet”, integrisan na tada napredni američki računar procesor VAKS 8.700 (jedini izvan zapadnih zemalja). Institut je umrežio optičkim kablovima svoje projektantske kapacitete i laboratorije, sva važnija radna mesta. Uspostavio je i ntegrisan sistem za projektovanje i istraživanje, ugradio savremeni i moćni softver. Bili su operativni aerotuneli.

Ispitivanje NA, koji je 1986. idejno projektovan u saradnji sa Marcel Dassaulta u Parizu i sa engleskom firmom British aerospace, pokazalo je da je naš avion u bliskoj vazdušnoj borbi bolji od američkog “F-16” u svih 10 simuliranih početnih uslova borbe.

Za dejstvo vazduh-zemlja, NA je planiran kao redak avion iz tog doba koji bi na ciljeve mogao da dejstvuje i sa distance od 50 kilometara u vazdušnom prostoru.

Francuska firma Snec­ma je razvila motor “M-88Y”, gde je Y bila oznaka za Jugoslaviju. To je tada bio najnapredniji višenamenski motor za nadzvučne jednomotorne avione, za sve režime leta.

Sedište pilota je projektovano nagnuto, tako da pilot može lakše da podnosi opterećenja u manevru. U institutskoj laboratoriji bila je u funkciji simulaciona kabina pilota, koja omogućava up­ravljanje glasom. Predvi­đena je još tada GPS i inercijalna navigacija aviona, a pilot je na viziru kacige imao sliku leta i događanja u vazduhu i zemlji.

General Pustinja je danas u 78. godini. Penzionisan je 1996. Bez čemera priča o propaloj prilici da nadzvučni višenamenski avion lansira našu zemlju u svet tehnološki srednjerazvijenih i dodaje da jugoslovenski nadzvučni avion nije bio crtež i fikcija, već program sa udarenim temeljima, koji je ubijen glupošću, zlobom i sebičnošću, kao, uostalom, i cela zemlja.

- Sećam se kada je 1984. u Beograd iz Pariza doputovao gospodin Žerar iz Marcel Dassaulta, koji je dugo bio njihov vodeći inženjer na razvoju naprednih letelica - priča general. - U to vreme mi smo shvatili da samostalno ne možemo da napravimo naprednu nadzvučnu letelicu 4. generacije. Obratili smo se za tehnološku podršku Francuzima i Englezima. Gospodin Žerar upravo je otišao u penziju i poslednji zadatak za francusku državu bio mu je da proceni da li Jugosloveni imaju naučni i proizvodni potencijal za ovakav posao. U Institutu i „Sokolu“ u Mostaru je bio zadovoljan viđenim potencijalom i kapacitetima sa kojima smo raspolagali, a kada smo stigli u Trstenik u “Petoletku” bio je fasciniran i zapanjen.

- Da sam juče umro, ne bih znao da na Balkanu postoji ovakva fabrika - nije krio oduševljenje.

STRUČNjACI U EGZILU KADA je postalo jasno da od nadzvučnog jugoslovenskog aviona nema ništa, armija stručnjaka ostala je bez posla. Krenuli su po svetu, ostale su samo legende. Kada se preko dvadeset naših avio-inžinjera pojavilo 1992.u Kanadi u jednom gradu sa izrazito bogatom avio- industrijom, gradonačelnik je priredio svečanu večeru: - Vi ste došli da unapredite našu civilizaciju - rekao je. Dugo su u Kanadi svake nedelje dva kompletna fudbalska tima naših avio-inženjera igrali utakmice jedni protiv drugih.

Kako dalje priča general Pustinja, 1986. u biroima u Parizu i Beogradu stručnjaci iz naše zemlje i Francuske, odnosno Engleske, radili su zajedno. Idejnim projektom je obuhvaćeno devet varijanti za avion jednosed i dve za dvosed, napredne četvrte generacije. Ranije, Francuzi su razvili svoj avion “rafal”, na kojem su verifikovali najnaprednije tehnologije, a NA se naslanjao na njega, te je rizik bio sveden na minimum.

- Saradnja između naših stručnjaka sa Francuzima i Englezima bila je na vrhunskom nivou - nastavlja general. - Šef razvoja Marcel Dassaulta, gospodin Bone, dolazio je u Beograd, bio je ubeđen da smo na odličnom putu. Hvalio je naše inženjere koji su radili u Parizu. Koliko nam je verovao svedoči podatak da sam ja bio jedan od nekoliko ljudi iz celog sveta kome je omogućeno da uđe u laboratorije gde su se ispitivale svemirske letelice. U Beogradu, Banjaluci, Sarajevu, Mostaru, Trsteniku, Pančevu... osvajana je proizvodnja svega što je istraživano i projektovano u našem Žarkovu. A onda se desio slom.

Ugovor o na­­s­­tavku sa­ra­­­­­­d­nje na ra­z­­voju i pro­­izvodnji sa Francuzima bio je usaglašen i napisan i samo je ostalo da Predsedništvo SFRJ 1989. da saglasnost za potpis.

- Bio je jul te godine, strašna vrućina - seća se naš sagovornik. - U Žarkovu smo čekali dolazak članova Predsedništva SFRJ uvereni da je sve pod kontrolom. Na naše zaprepašćenje Stane Dolanc pri obilasku nije hteo ni da se popne na sprat pri obilasku institutskih kapaciteta. Josipa Vrhovca i Staneta Dolanca NA uopšte nije interesovao, što nisu ni prikrivali.

General Pustinja se seća i detalja 1991. kada je Hrvatska izvršila secesiju. Josip Vrhovec, čestitajući Hrvatima “podvig”, is­takao je svoje zasluge za njihovu nezavinost. Rekao je: “Da nije bilo mene i Dolanca, četnici bi napravili nadzučni avion i šta bismo onda...”

Avion je trebalo da se finalno proizvodi u mostarskom “Sokolu”, uz saradnju velikog broja jugoslovenskih firmi.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (65)

Pry

28.12.2014. 22:19

Zna se za koga je radio Vrhovec jos od NE u Krskom. Najmanje je radio za Hrvate. NA se nije mogao uraditi jer novca nije bilo, potrosilo se mnogo na ZOI a onda kriza 85-te ...

Rafal

28.12.2014. 22:20

Jugoslavija nikada nije mogla da napravi sopstveni motor.Nije cak ni ovladala tehnologijom dizel motora za vozila.A kamoli mlazni motor. J-22 Orao je transonicni avion.Trebalo je da bude supersonicni.Ali su Englezi umesto dogovorenih motora prodali slabije.I prakticno obogaljili orla. NA na slici izgleda isto kao i Rafal.Samo sto Rafal ima dva motora.Prica oko Rafala krece 1982 isto kada in NA.Moze da se desi da je NA mogao da bude jeftina verzija Rafala...Ali...

Ispravka

29.12.2014. 08:41

@Rafal - Nije tačno da Srbija nije imala dizel motor za vozila. Proizvela ga je Industrija Motora Rakovica pod nazivom S54 i trebalo je da se proizvodi za Terenski Automobil Rakovica (TARA) koji nije zaživeo zbog raspada Jugoslavije. Motor je proizveden u maloj seriji, ali je vrhunskog kvaliteta. Bio je brzohodni dizel motor od 2400ccm. Imao je 75 ks u atmosferskoj i 100 ks u turbo verziji. Bio je moderniji od tadašnjeg Mercedesovog 240D i rusi su tražili odmah 100000 komada za UAZ...

elektricar

28.12.2014. 22:20

A objasnjenje za rasturanje SFRJ i izbor Srbije i njenog rukovodstva i vojske za glavnog krivca je i dalje isto - nepristajanje na demokratiju ... A svi dalji ataci na stabilne drzave po svetu idu sa istom formulom - uvodjenje demokratije ...

Jedna od ucesnika

28.12.2014. 22:21

Nije sve izgubljeno. Znanje i iskustvo se prenelo i prenosi na mlade generacije. Nista nije zaboravljeno, niti ce. Doci ce dan kada ce nasa deca napraviti najbolji avion na svetu. Hvala Bogu da smo pametni, vredni i skolovani, Na mladima svet ostaje. Mi smo vredan i pametan narod. Jos da nas je vise! Sadasnje komsije nam nisu ni do clanka. Uvek smo bili najbolji u nauci i tehnologiji, al' znamo i da ratujemo, kada nas napadnu. Tu onda malo posustanemo sa naukom, al' se brzo i opravimo.SSSS

gedža

29.12.2014. 02:35

@Jedna od ucesnika - Svaka Vam se reč pozlatila,a Vama i vašim najmilijima želim srećan dolzeći Božić i novu godinu .

ACA BG

28.12.2014. 22:28

Najveća greška je bilo uključiti Engleze u ceo projekat! Stručnjacima svaka čast, ali Vlada iz Londona je odradila svoje pa još i potpomognuta domaćim krticama Dolancom i Vrhovcem! Posao za 100.000 ljudi je i za onu Jugoslaviju bio fascinantan podatak !!!

Majstor

28.12.2014. 22:43

a od kog i čijeg bi se materijala on pravio, kad su u ono vreme za potrebe naše vojne avioindustrije motori kupovani u Britaniji

boban

29.12.2014. 07:30

@Majstor - majstor i pojedini,,,ma bitno je da se komentarise,,a sta je tema,,ma daj ko jos to gleda...citaj tekst ,,jadan...

Petar

28.12.2014. 22:56

Cak i danas kada bi prototip poleteo to bi bio pravi avion za ove siromasne zemlje, stvarno steta. Na projekat NA su utrosene milijarde dolara, ali nam nisu dozvolili da ga zavrsimo do kraja. Pored toga svaka cast svima koji su radili na projektu NA kao i gospodinu Pustinji, steta sto nikada nije poleteo! Stogodisnja tradicija projektovanja aviona u Srbiji je prekinuta, ali ce se valjda jednom i nastaviti, Ik-3 je bio NA svoga vremena!

Nemacka

28.12.2014. 22:57

Vecina tih inzenjera pomenutih u tekstu zavrsila je u Kanadi, Nemackoj, Francuskoj, Americi, itd. Radili su i jos uvek rade u najvecim firmama za proizvodnju aviona Erbas, Boing, Bombardije itd. Ucestvovali su u razvoju trenutno najsavremenijih aviona. Pozdrav svima njima! Inace institut VTI je u svoje vreme zaista bio za ugled i postovanje. Zaista steta sto se sve raspalo! Uvek se rado i sa nostalgijom secam tog svog prvog radnog mesta!

baćo

29.12.2014. 08:38

@Milos Somanovic - Umemo ,Miloše , nego nedaju, stranci ,a,imaju lobije i izvršioce u Bgd-u.

Kurjak

29.12.2014. 00:12

Znate li ljudi onu pesmu......(imali smo nismo znali -sta smo imali -a sad nemam ja a l nemas ni ti. Vostani Srbijo

Grozdo

29.12.2014. 00:13

Zapad je procenio da ćemo osvajanjem proizvodnje tada najnovije generacije supersoničnih aviona zaokružiti svoj vojni potencijal i tako postati respektabilna sila u regionu, što se kosilo sa njihovim planovima za zaposedanje ovih naših važnih geostrateških prostora. Dobar deo posla oko razbijanja SFRJ su, naravno, završili i izdajnici i plaćenici (kao gore pomenuti), pa tako da danas prema stanju stvari konačno znamo kakvu su to viziju imale zapadnr imperije...

Svasta

29.12.2014. 00:20

Ljudi vole ovakve senzacionalne iako nebulozne tvrdnje. Relativno skoro je bila prica i o SFRJ svemirskom programu koji je poklonjen Amerikancima pa su zato uspeli da odlete u svemir .. Inace, projekat "novi avion" nije stigao dalje ni od idejne faze ( period mastarija ) a cak i tu se oslanjalo na pomoc Francuza. Da je ikad bio napravljen, ne bi bio ni priblizan tadasnjim francuskim Mirazhima koji opet nisu bili bog zna sta.

Ima nas koji pamtimo

29.12.2014. 00:53

Ovi nasi komunisti nikako da shvate da je glavni krivac za propustene sanse i raspad drzave Milosevic i komunisticka jna, koji nisu hteli reforme, a koje su zapoceli Slovenci.

Selekom

02.04.2019. 10:44

@Ima nas koji pamtimo - Koje reforme Slovenije? Demonstracijama za29.novembar 1981 ispred Merkatora koje je organizovala "Mladina" sa Janšom na čelu a koja je veličina četvrti rajh?

Goran Kapor

29.12.2014. 01:15

Jesmo imali državu, zato su nam i napravili scenario a mi se upecali kao šarani. Žali Bože drzave, nikada vise!!!!Lp iz Sarajeva

neutralan

29.12.2014. 01:39

Onda nas ubeđuju da je u bivšoj YU bilo "Bratstvo i jedinstvo"!Jedino su Srbi istinski bili za opstanak YU dok su ostali "bratski" narodi u saradnji sa zapadom(pre svih Nenačka i usa),radili na razbijanju zemle...

Zoran

29.12.2014. 03:02

Previse se potencira to Titovo vreme kako smo bili jaki kao Zapad. Verovatno zbog toga sto je to vreme za ovo sada u Srbiji bilo Amerika. Istina je da smo tada bili dobri, ali daleko od ovoga sto se tvrdi. 1980-e su bile pocetak kraja, do tada se sve drzalo na steroidima. Cim Tito umro sve pocelo da se urusava geometrijskom progresijom.

Marko

29.12.2014. 04:13

Realno, ono je bila drzava za postovanje. Tuzno je sto nismo mogli radi boljeg zivota i standarda u bilo kom obliku da nastavimo dalje, cinjenice govore da je raspad SFRJ bio ogromna greska za sve narode koji su ziveli u njoj a sada osramoceni, gladni i ponizeni na kolenima molimo da nas puste u EU da bi opet bili svi zajedno!!!

ranko75

29.12.2014. 06:00

i dodaje da jugoslovenski nadzvučni avion nije bio crtež i fikcija, već program sa udarenim temeljima, koji je ubijen glupošću, zlobom i sebičnošću, kao, uostalom, i cela zemlja-Glupost,zloba i sebicnost je rasturila Jugoslaviju, i toga imamo u izobilju i danas,da moze rasturiti i Srbiju.Jugoslavija je i te kako vredela dok je bio covek koji je umeo da nas prekljuci na nesto drugo,da ne dodje do izrazaja ta glupost,zloba i sebicnost.

Nina Jerkovic

29.12.2014. 06:07

A sve je počelo 1982. godine, odmah posle završenog posla na “orlu”...Заборавио је да дода како је почео "посао" на "нашем поносу авијације" орлу. Румунски шпијуни су украли планове за орла у САД па пошто Румунија није имала комплетну технологију договорила се са Југославијом да поделе планове те и Руминија има "свога орла". Како је све "изведено" описао је у књизи Red Horizons - Ion Mihai Pacepa шеф Securitate (пребегао на запад) Књига је изашла1987 године и објављена је и код нас.

Утеривач

29.12.2014. 22:19

@Nina Jerkovic - @Nina Jerkovic: А онда нам ни мање ни више него Енглези дају Ролс Ројс мотор, Французи електронику ... за такав украдени пројекат?? Благо Вама Нина када имате тако поуздане изворе!

Zoki

29.12.2014. 06:34

e kad od nekadasnjih jugoslovena cujes sarene laze pa kad vidis da se svi upecaju kao somovi na udicu onda imas cemu da se smejes. Jok, imali su i imterplaneterne svemirske brodove al eto, neko drugi je kriv sto nisu poleteli. Ta nesposobna JNA nije imala sredstava i moci da se odbrani od grupe slovenskih sumara, nego su ih najurili sa dve lovacke puske a kamo li da napravi supersonicni avion . Prestanite vise da lazete decu o jugoslaviji i jna, da su bili sta vredeli opstali bi.

DW

29.12.2014. 06:43

A šta smo sada? Zemlja na kapitalističkoj periferiji. Nekada pravili podmornice i sprmali se da pravimo višenamenske borbene avione, a danas se raspravljamo da li možemo brojilo da napravimo. Usput, mogli smo i posle 2000. da u saradnji sa drugim zemljama (čitaj Kinezima i Pakistancima i njihov projekat JF-17) da nastavimo razvoj Novog aviona. A da, zaboravih, došli su na vlast neki koji nas ubediše da nam ne treba ništa, a ako nam i zatreba možemo da uvezemo.

Čeda

29.12.2014. 06:45

Dokumentacija I radni crteži ovoga aviona mora da postoji. Činjenica da se tehnologija izmenila 100%, ali imamo ljude koji bih mogli da dograđuju ovaj projekat. Samo crtaj te ;)

Čeda

29.12.2014. 11:58

@Čeda - Prototip Golfa 7 je koštao oko 1,5 miljardi evra .Šta misliš imamo li para za tako nešto na ovako maloj teritoriji sistemi ss 400 rade posao savršenoi jeftiniji su od aviona, avioni se čuvaju .Dokazana taktika.

aleks

29.12.2014. 07:25

Ovo su price za malu djecu !! Mi smo obicne nullllllllllllllllllllllllllllllllllllleeeeeeeeee

todor

29.12.2014. 07:37

Malo prehvaljena i Jna i vojna industrija, Zna se da je ogromna količina opreme i sredstava koja je korištena u Jna bila puka kopija, najviše sovjetskih modela ,a manje ovih sa zapada.Teško je uopšte pokazati na neki proizvod vojne industrije koji je djelo naših stručnjaka. A na slici je Miraž sa nacrtanim oznaka Jna, znači puka prepisivačina,.Za ljude koji nisu bili u Jna tekst je senzancionalan, ali za nas koji smi imali "sreću" da budemo regruti Jna , ovo je prazna priča.

fridomn

29.12.2014. 11:57

@todor - To što si bio regrut JNA je najbliže što si prišao vojsci i avijaciji,i ne znam kakav si ti to relevantan stručnjak za ovu oblast. Kao prvo na slici nije Miraž nego Yu Supersonic,koji je se oslanjao na platformu Rafala kako je i sam general potvrdio,s razlikom što Rafal ima dva motora a Yu S. je trebao da ima jedan. Oni stariji se sećaju časopisa Aerosvet davne 1990 g. gde se pisalo o našem prvom nadzvučnom avionom i njegovoj skorašnjoj proizvodnji. Ali....

sve verujem

29.12.2014. 07:49

Zastava je propala jer nisu mogli da naprave auto, Ei Nis je propao jer nisu mogli da naprave televizor, i tako redom sve firme propadose, ali hvalisanje sta smo mogli da napravimo da nisu bili oni drugi nece nikad propasti.

Gradjanin

29.12.2014. 11:43

@sve verujem - Taj avion je trebao da ima i komandovanje glasom, i ta tehnologija se i razvijala i na kraju je i razvijena ranih devedesetih na ETF-u u Beogradu. Danas ne postoji programska rešenja koja su u stanju da tako dobro prepoznaju glas kao što je taj program radio tada pa moraju da koriste i pomoćni mikrofon za izdvajanje glasa...EI: ezoterijski risiver, in-line color plitka katodna cev izvožena u Philips, CNC i PLC iz Lole, Zastava 102, 103, 104 i 105 projekti, itd... A onda su došle titurice...

miki

29.12.2014. 12:03

@sve verujem - Tvoj komentar je apsolutno tacan , jedino sto smo mi nebeski narod pa nas malo boli istina

Утеривач

29.12.2014. 14:39

@sve verujem - @Gradjanin: Не вреди Вам да причате овим "миџетима" малима и духом и струком. То што је тада у СФРЈ произвођено за војну индустрију је било у самом технолошком врху. Вршена су и успешна испитивања топа са електромагнетним испаљивањем зрна , ПВ системи са свим могућим навођењима.Сама производња тенка М84 је технолошки за класу подигла читаву индустрију. Па ето чак и то мало технике што нам је остало је направило приличне главобоље НАТО у а и спасло приличан број живота 1999.

šone

29.12.2014. 22:33

@sve verujem - Pa Zastava nije mogla da pravi bolje kad smo bili u ratu, tj pod sankcijama. Pogledaj Floridu iz 86., pa je uporedi sa Citroenom BX ili Škodom Favorit nedaj Bože, koji su u njenoj klasi. Florida je lutka za njih.

Стручњак

29.12.2014. 07:59

треба шире гледати, aвион без авакса и навођења не вреди пуно

kkv

29.12.2014. 08:20

Od 71. oni nastupaju ognjem i macem. Cak sam im se i divio odjednom kada sam vidio kakve pozicije dobivaju. Ali cinjenica da su vec podugo u recesiji navela me je nanova razmisljanja.

šone

29.12.2014. 09:45

Jel vam sad jasno zašto smo se rasturili? Nema veze sa nacionalizmom koji je veštački napravljen. Posejali su nam seme zla i stavili pare u džep. Prodavali oružje a ujedno onesposobili celu industriju SFRJ koja je bila konkurent u svetu. Ima li stvari koje nismo pravili? Nema. Pogledajte samo koliko koštaju 500 aviona tipa NA koje bismo prodali drugim državama. Plus 200 komada za naše nebo. Sami ste tražili, sad proizvodite juhe i draže bombone. A da, Sloba je hteo Veliku Srbiju..

Maksa

29.12.2014. 11:15

@šone - Veruj mi to seme na našem tlu raste kao korov.A šta je Sloba hteo i znao on je to i uradio.Sam se uhvatio u kolo sa djavolom još u Americi pa je igrao kako drugi sviraju a narodu glumio patriotu.Završio je kao klozetska krpa ,drugima za nauk.Pozdrav.

SFRJkolorTelevizor

29.12.2014. 12:07

@šone - A svemirske letelice koje smo prodavali USA? I o tome je bilo u novine, prema tome i to je istina. Salu na stranu, SFRJ je tehnoloski bila napredna kao i Albanija u svemirskim istrazivanjima pa cak ni tenk ili niskobudzetni avioncic nije mogla bez tudje pomoci i licenci...ali gledam Orla pre neki dan u dvoristu Airport Citya i mislim se kako je bio lep avion. Ni njega nismo bez tudje pomoci iako je bio krshic...ali ipak je leteo a bio je lep i poprilicno nas.

Kanguin

29.12.2014. 13:18

@šone - Avion je projektovan kod nas,ali nismo imali potrebne proizvodne kapacitete da se u potpunosti poizvede kod nas. Ovaj avion je projektovan bez uzimanja licenci.Projektovati i proizvesti su dve potpuno razlicite stvari.Kina je najveci proizvodjac robe siroke potrosnje, ali ni jedan proizvod koji proizvede nije u njenom vlasnistvu,tj. njihovih fabrika nego onih firmi koje su ih projektovale. Global foundries proizvode procesore po Intelovim projektima... Upotrebljavas reci kojima ne znas znacenje.

šone

29.12.2014. 21:01

@šone - U bre... Zašto si tako srdit? Verovatno si ova sajber generacija koja zeva na računaru a nema pojma o nekadašnjoj državi i njenim dostignućima ma koliko ona mana imala. "U Beogradu, Banjaluci, Sarajevu, Mostaru, Trsteniku, Pančevu... osvajana je proizvodnja svega što je istraživano i projektovano u našem Žarkovu." Ovo je citat generala Pustinje. Nisam čuo za taj "Global foundries", ali znam da se posle tačke i zapete stavlja razmak, da je "đ" a ne *dj", da je "š" i "č" a ne "s" i "c". To nauči..

Petro Pop-Stefanija

29.12.2014. 12:01

1990/91 je bio gotov dogovor da se potpise izmedju Gulfstream Aerospace Corporation Savannah GA, USA i SOKO Mostar i/ili Utva Pancevo da se u Yu proizvode delovi za manji putnicki mlazni avion, Bratoubilacki rat u Yu je to sprecio. To je bio ogroman posao. Taj avion jos leti Petro Pop-Stefanija, Beaufort SC, USA

Gradjanin

29.12.2014. 12:08

Očigledno je EU pred raspadom i opet se planira stvaranje YU, što Srbija ne treba da dozvoli bar dok ne Integriše Vojvodinu, i otud ovavki tekstovi! Činjenica je da se u projektu NAV 03 ono što je trebalo da razvija Srbija i razvijalo u Srbiji, dok je sve ono što je pripalo za razvoj Hrvatskoj i Sloveniji prepušteno licencnom razvoju uglavnom Francuzima... Srbija i BIH su jedine imale sopstvene tehnologije! Srbiju su Titurice udavile i dalje je dave, još plasiraju ovu odvratnu Yugo nostalgiju.

Bane

29.12.2014. 12:10

YU je rasturena,jer je buila socijalisticka zemlja sa vojnom industrijom u razvoju. To zapad nije smeo sebi da dozvoli.

MarkoBg

29.12.2014. 12:23

Joooj koliko mudrih glava na temi. Na slici francuski Miraz a oni tvrde da je to SFRJ-ovski stelt kojeg su i videli i provozali 2 kruga :)

Bungi

23.11.2016. 14:56

@MarkoBg - Marko,tvoje neznanje je toliko da i nakon dvije godine moram reagovati.Na slici je avion sa oznakom na krilima 001 koji su zajednički razvijali JNA i francuski "Dasso".U praksi, to je jednomotorna,manja i lakša varijanta fracuskog "Rafala" koji je dvomotorna,veća varijanta istog aviona.Zbog toga je sličnost između njih dosta velika i teško ih je razlikovati.

Petar

29.12.2014. 13:23

Nase Vazduhoplovstvo je potrosilo ogroman novac za razvoj i proizvodnjiu i odrzavanje aviona 80-tih godina proslog Veka.Za Orao i G-4 su potrosene ogromne pare-mogli smo napraviti najmodernije autoputeve.Motor na Orlu je certifikovan u Engleskoj 1953 g...Tehnologija zastarela..Mostar nije bio najbolje resenje za proizvodnju aviona.To je bio mali grad-takva fabrika trazi grad sa preko 500 000 stanovnika-sa jakim skolstvom i velikim brojem strucnjaka.

baunti

29.12.2014. 21:22

@Petar - Strucnjake je uvijek lako dovesti na bilo koju lokaciju, ako im se daju povoljni uslovi. Mostar je mozda bio los grad zbog nekih drugih uslova, ali ajde sad.

Petar

30.12.2014. 20:11

@Petar - Za Razvoj -Proizvodnju -Odrzavanje aviona treba daleko veci broj strucnjaka nego sto ima Srbija. Srbija je mala drzava -za jaku avioindustriju treba velika finansijska podrska drzave ibaza za selekciju kadrova-drzava preko 50 miliona stanovnika. Istina je da je pre 25 godina Institut VTI bio za ponos.

Milutin

29.12.2014. 14:30

Tехнолошки ниво бивше Југе још увек недостижан за ове. Ми смо имали чиме и да се подичимо и надмутрујемо са светом, да Вам причам о мобилној телефонији, из времена кад нису многи знали ни за фиксни телефон. Само да знате нулте серије свих технолошких чуда дају се војсци на коришћење минимум пет година пре увођења у употребу.

institut za ponos

29.12.2014. 16:59

u institututu su radili kvalitetni ljudi, bar niko nije imao kupljenu diplomu! vecina je bio fakultetski obrazovan kadar, etf, masinstvo, pmf, magistri, doktori! ali pravi! nije bilo segamegagigadens fakulteta, niti bi oni imali sta tamo da traze! da je tako vidi se i po tome sto su svi sada napolju i dobro su prosli. steta je samo sto nece da se vrate i prenesu to znanje mladima!

baunti

29.12.2014. 21:24

Da li postoji razlog da mi sami danas ne razvijemo nesto ovakvo? Pamet smo uvijek imali, i imamo je i danas. Novac ce se naci, ako je projekat dovljno realan. Fabrike i masineriju imamo, ako nisu u stecaju ili pod katancem zbog "stranih ulaganja", ali realno ako bi Srbija htjela mogla bi sama danas da razvije ovakav avion, a mozda i bolji.

Amater

04.03.2019. 09:47

@baunti - Ameri i vladari sveta su razlog a ni ostalim silama ne treba jos jedna posebno sto sa nama nikad ne znas na koju stranu naginjemo..

kljecan

30.12.2014. 19:21

a danas nam je tehnologija takva da albanska letilica na akumulator napravi pometnju u cijeloj srbiji

Pazar

04.03.2019. 09:27

Pa zato su nas i zbog Vinche i unistili, pretili smo da ujedinjeni sa jos nekom vecom silom budemo najaca sila na svetu... Nikome to nije trebalo..