MAMUT Vika, atrakcija arheološkog nalazišta Viminacijum, posle nekoliko miliona godina promenila je adresu stanovanja: sa ivice površinskog kopa „Drmno“ preselila se u budući prvi mamut-park u Srbiji. Futuristička građevina u kojoj će skelet Vike biti izložen, pored ostataka mlađeg „runastog“ rođaka Noska, biće izgrađena do leta, kaže prof. dr Miomir Korać, direktor Arheološkog projekta Viminacijum.

- Seoba Vike sa ivice pedesetak metara dubokog ponora je prvi tehnički podvig ove vrste izveden u svetu. Nikad ništa slično nije urađeno. Zahvaljujući timu stručnjaka, koji je mesec dana planirao i pripremao ovaj poduhvat, uspeli smo da preselimo Viku, kao pravu princezu, u kolevci teškoj 54 tone za jedno pre podne - zadovoljno je rekao prof. Korać, kad je čelični sarkofag sa skeletom položen u temelj budućeg podzemnog muzeja mamut-parka.

Formiranje konstrukcije počinje čim uz sarkofag Vike bude položen i čelični kovčeg Noska, oko kojih će se na kraju napraviti verna praistorijska scenografija. To je moguće jer su preneseni zajedno s tlom u kom su pronađeni.

- Viku smo zajedno s podlogom na kojoj je ležala spakovali u čelični sarkofag, ispod kog smo stavili cevi, tako da cela konstrukcija liči na splav. Da bismo zaštitili fosil od potresa ispunili smo „kolevku“ finim peskom. Reč je o originalnom inženjerskom rešenju koje će sigurno ubuduće biti primenjivano i u svetu. Poboljšali smo projekat napravljen za transport Noska, koji je bio naše vatreno krštenje - ponosno je rekao oko tri po podne u petak inženjer Zoran Cekić, koji je sa sinom Dušanom napravio tehničko rešenje sarkofaga za Viku.

Međutim, oko osam ujutro istog dana raspoloženje je bilo daleko od opuštenog. Kiša je brinula i tehničke stručnjake i arheologe jer je na nekoliko metara od ivice ponora kopa „Drmno“ trebalo postaviti dizalicu nosivosti 120 tona i vučni voz koji je trebalo da Vikinu kolevku od 54 tone iznese uz nekoliko stotina metara uzbrdice u mekanom lesnom tlu.

Umirivao ih je Mladen Ocokoljić iz kostolačkog „Autoprevoza“, koji je pripremao „pistu“.

- Nemate razloga za brigu, sedam dana smo nasipali, planirali i osiguravali teren. Izdržao bi krdo mamuta - šalio se Ocokoljić.

Zaista, dizalica beogradskog „Autokrana“ vođena sigurnom rukom Ivana Milenkovića postavljena je na samo oko pet metara od ponora i posle pažljivog vezivanja kolevke podigla ju je na vučni voz oko podneva.

Moćni motor je zabrujao i ogromni šleper je krenuo, ali samo nekoliko metara. Kad je započeo skretanje točkovi su počeli da tonu i grdosija je počela da se naginje. Ipak, zahvaljujući veštini i nervima vozača Gorana Tasića, vučni voz je ostao „na nogama“, ali ukopan. Tada je u pomoć priskočila mehanizacija kopa „Drmno“, buldožer kojim je upravljao Goran Gačić. Iako je izgledao kao patuljak u odnosu na vučni voz, moćni guseničar je debelim čeličnim užadima milimetar po milimetar iščupao grdosiju i nastavio da je vuče uz uzbrdicu.

PODZEMNI MUZEJ

U prvom podzemnom paleontološkom muzeju u Srbiji biće izloženi skelet mamuta Vike, pronađen 2009. nedaleko od rimske Carske grobnice u Viminacijumu, kao i njeni rođaci koji su iskopani 2012. iz dubine lesnog brda Nosak. Da bi posetioci što vernije doživeli svet mamuta, njihovi fosili biće prikazani zajedno sa živopisnim tlom u kom su otkriveni.