Tri dame novi piloti “Er Srbije“

Tatjana Spalević

05. 01. 2014. u 21:26

Biljana Savić, Danijela Miletić i Ivana Milojević poručuju: Čast je leteti za srpskog prevoznika

PRVI put u istoriji srpske nacionalne avio-kompanije avionima će upravljati i žene piloti! Biljana Savić, Danijela Miletić i Ivana Milojević. Za njih je „Er Srbija“ otvorila vrata kokpita. Primljene su na konkursu. Znanjem o vazduhoplovstvu, umećem na simulatoru, položenim raznim testovima, oduševile su komisiju i dokazale da su podjednako dobre, pa možda i bolje od kolega muškaraca.

Profesionalne dozvole već imaju. Letačko iskustvo, takođe. Imaju i dozvole za različite tipove aviona, a dobiće i za one kojima će ubuduće upravljati. Tako Biljani i Danijeli danas počinje šestonedeljna obuka za „erbasove“ u trening-centru „Er Berlina“ u Nemačkoj. Ivana „startuje“ sredinom februara sa obukom u Beogradu za tip aviona ATR-72, koja traje osam nedelja. Nakon toga, kada završe i formalnosti oko upisa tipa letelice u dozvole, sledi linijska obuka - za komandama u avionima pod budnim okom instruktora. A, susret sa putnicima očekuje ih već tokom ove letnje sezone.

- Ponosni smo što ćemo imati tri žene pilota, koje će upravljati našim avionima - kaže, za „Novosti“, Dane Kondić, generalni direktor „Er Srbije“. - Dve dame pilotiraće vazduhoplovima A319, ali takođe i „erbasovima“ A320 kada nam 2018. budu isporučene te letelice. Jedna žena pilot će upravljati ATR 72. Ovo je važan trenutak u istoriji srpskog nacionalnog avio-prevoznika i pokazuje našu posvećenost pružanju jednakih mogućnosti, što je jedna od osnovnih vrednosti „Er Srbije“. Ovo je nova „Er Srbija“.

Najmlađa, dvadesetsedmogodišnja Biljana Savić, sanja liniju Beograd - Abu Dabi. Za partnerstvo „Er Srbije“ i „Etihada“ kaže da je dobitna kombinacija, pa zato za svoj prvi let u uniformi nacionalne avio-kompanije i priželjkuje Emirate.

VIŠE SU MOTIVISANE IZ Belgije, gde živi, Danijela Miletić je direktno otputovala u Nemačku na obuku za „erbas“. Kako kaže za „Novosti“, zvanje profesionalnog pilota stekla je u „Ostend er koledžu“ u Belgiji. Radila je za nemačku avio-kompaniju na biznis džet avionu. - Teško je ženama da dođu do pilotskog zvanja i baš zbog toga one koje se bave ovim poslom su verovatno najviše motivisani piloti koji se mogu naći - kaže Danijela. Ona u tome vidi jedinu razliku između žena i muškaraca pilota.

- Čast je leteti za „Er Srbiju“ - navodi Biljana. - Nacionalna avio-kompanija je uradila veliku stvar. Konkurs je bio javni, ko zaslužuje, taj prolazi. I to mi se sviđa, jer sam u Australiji odrasla u jednom takvom sistemu. Drago mi je što ću raditi u modernoj avio-kompaniji, koja je lider u regionu, koja otvara veliki broj novih destinacija, imaće nove avione... Sviđa mi se i uniforma, jedva čekam da mi krojači uzmu meru. A, za nas pilote, pantalone i ravne cipele.

Biljana je rođena u Valjevu, ali se porodica, dok je još bila beba, preselila u Australiju. Prva poseta Srbiji i izabrala je zanimanje. Seća se, bilo joj je sedam godina. „Aeroflot“. Sidnej - Moskva - Beograd. Zamolila je mama stjuardesu da uvede Biljanu u kokpit.

- Niko u mojoj porodici nema veze sa avijacijom, ali znala sam da ću biti pilot onog trenutka kada sam prvi put ušla u kabinu i ugledala tu gomilu dugmića - priča Biljana. - Svi su mi govorili ma daj, žena pilot. Videćete vi, rekla sam i pokazala. Tokom školovanja birala sam one predmete koji su imali veze sa vazduhoplovstvom. Letim od svoje 16. godine. Prvo su to bili sportski avioni u Australiji, a onda sam 2004. godine upisala Pilotsku akademiju u Vršcu i tu sam stekla zvanje profesionalnog pilota krajem 2007. Ostala sam u Srbiji. Prošla sam obuke za nekoliko tipova aviona, biznis džetove. A to su isto mlaznjaci. Tri godine pilotirala sam avionima jedne privatne avio-kompanije u Srbiji. A, onda je „Er Srbija“ raspisala konkurs, javila sam se i položila. Kada su me obavestili da sam primljena, sreći nije bilo kraja. Vratila sam se tu gde sam rođena, i to je posebna emocija.

Jat“ je ranije imao uslov za pilote, prolazili su samo oni koji su služili vojsku, zato i nije bilo žena.

- Ali, znala sam da će i srpska nacionalna avio-kompanija jednog dana zaposliti i žene pilote i strpljivo sam čekala - priča Biljana.

Oduševi se naša sagovornica svaki put kada na svetskim aerodromima vidi dve žene, jedna kapetan, a druga kopilot.

- Mogu da zamislim kako se putnici iznenade kada im avionom upravljaju samo žene - ističe Biljana. - Nekome nije svejedno. Ali, mislim da žene mogu i bolje od muškaraca da upravljaju letelicama. Izdržljivije su. Zapravo, nema razlike, ako znaš da radiš taj posao, to je to. Biti pilot ne znači da treba da imaš snagu, avioni su slični ženama, traže nežnost, da putnici ne osete poletanje, sletanje... To jeste zahtevan posao koji traži odricanja, stalno mora da se uči, da se pilot usavršava. Imala sam i kritične situacije, ali mi nije bila frka. Jednostavno, u vazduhoplovstvu postoje procedure za svaku moguću situaciju i, kada se pojavi problem, rutinski ga rešavam. Dok sam bila u školi za pilote, najviše sam volela akrobacije, čak sam i sestru jednom provozala i više me nikada nije zadirkivala. Fantastičan je osećaj kada letite noću, kada blešte svetla gradova...

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (21)

tomo

05.01.2014. 21:58

Bravo cure,cestitam! Ako bdete letjele za i iz Montreala ja cu vam biti jedan od prvih putnika.

AutoKopilot

06.01.2014. 00:01

Sada ionako autopilot obavlja 95% posla a može i svih 100% ali se to ne radi iz psiholoških razloga ( ko bi leteo avionom u kojem nema pilota nego kompjuter?). Inače, autopilot je imenica muškog roda :))

milan

06.01.2014. 01:15

@AutoKopilot - Pitam se samo da li bi vam gdin Autopilot spasio zivot da recimo otkaze sva hidraulika na avionu tipa Boeing 737-300 ili jos bolje na bilo kom Airbusu,pa odjednom ne rade eleroni,zakrilca,kormilo,nema upravljanja avionom odjednom. Jel "gdin Autopilot" u toliko neverovatno komplikovanoj i zahtevnoj situaciji, gde samo cist osecaj i to prefinjeni osecaj za 3D prostor,velicinu i tezinu aviona,snagu motora,moze da vam spasi zivu glavu? Nema sanse,zato nikad kompjuter nece biti glavnokomandujuci/ca

Zeljko

06.01.2014. 12:05

@AutoKopilot - Gospodine, ako odkaze hidraulika, to je to ! Racunar ili covjek nema nikakve razlike. A sto se tice automatskog upravljanja, potrazite slucaj gdje se ruska posada borila sa komandama aviona sve do udara u zemlju, a sve sto je trebalo je da puste komande, kompjuter bi sam izvukao avion iz poniranja. Treca stvar, nova generacija aviona tipa A380, Dreamliner itd su masine kojima automat bolje upravlja od covjeka zato jer te masine operisu u vrlo uskom dijapazonu efikasnosti, za covjeka preuzak.

Masinovodja

06.01.2014. 00:12

Mnoge bi bile piloti da su im roditelji gastarbajteri i mogu da pljunu lovu za obuku. Zar se jos uvek mistifikuje zvanje pilota? Vozac k'o vozac... danas mnogo lakse, u tehnoloskom smislu.

Srpska zavist

06.01.2014. 09:20

@Masinovodja - Klasican primer Srpske zavisti, ljubomora na nekoga ko je uspeo u zivotu. Svaka cast devojke i pozdrav is Cikaga! :)

DiscoveryTv

06.01.2014. 17:13

@Masinovodja - Mašinovođa je u pravu. Danas nije posebna nauka upravljati avionom ( helikopter je mnogo komplikovaniji) nego se ljudi ne "apdejtuju" pa još uvek glorifikuju to zanimanje kao u doba Drugog rata. Mnogo je komplikovanije završiti i najlakšu višu školu nego naučiti upravljati civilnim avionom što inače bogatiji i rade iz hobija.

što? pa kad naprave aviJon nek lete

06.01.2014. 00:45

da se ustanovi pravo da se zna, da na karti piše ko je šofer, žena ili čovek. Ako upravlja žena, kojim danima i kada? Seksizam jel? A ja nemam ništa protiv da one izbegavaju kada 'voze' muškarci, neću to zvati .. mizandrija. I ima li još koja kompanija samo sa pravim Pilotima, nek košta šta košta.. Ili su braća Mongolfijer,Rajt,Lilijantel,Cepelin,Lindberg.. džaba skakali u šlafrucima? Šta doživesmo moj Rusijane, Sariću.. sve je pošlo naopačke za vrapce i mačke. Pa ni trut ne nosi med, ne?

Volim žene ali ne u avionu

06.01.2014. 08:42

@što? pa kad naprave aviJon nek lete - Er Srbijo to je dobar predlog -kada letilicom kao kapetan a ne kao kopilot upravlja neka od ovih pseudo emancipovanih ženski, ili nedaj Bože da su oba pilota ili po novom srpskom jeziku "pilotice" žene, obavezno o tome informišite putnike kako bi oni koji to žele, otkazali let i leteli "muškim" aionom! Jer da je Bog hteo, napravio bi samo jedan pol i ne bi podelio ljude na dva pola a uz to i njihove poslove. Neki menjaju ono što je u prirodi važilo bar 3 miliona godina -podele polova!

vlada

06.01.2014. 08:21

Bas lepo,cestitam damama.Ne mogu da verujem da su one prve zene komercijalni piloti u Srbiji jos od nastanka ..Aeroputa..

Gremlin

06.01.2014. 10:47

Koliko sujete na jednom mestu?Ko je od vas pilot ili ima letacko iskustvo pa komentarise zene pilote?Samo da vam kazem zene jesu nezniji pol i nisu za mlazne avione - vojne, ali zato imaju bolji raspored pomeranja paznje, sto znaci da mogu kontrolisati vise stvari istovremeno.Zato cutite kad nesto ne poznajete.A, to sto su im roditelji zaradili i platili im skolovanje...Mozete samo da im zavidite:)

Rado

07.01.2014. 12:29

Ma kazi gde letis,da se popnem u to nebo ,odavno cekam cura da me baci u oblake,visine!