Planovi Austrougarske: Za Srbe logori i odredi smrti

B. Subašić

05. 01. 2014. u 12:11

Austrougarska je iskoristila početak Prvog svetskog rata za sistematsko čišćenje Podrinja od srpskog naroda. Van zakona bilo „nepouzdano stanovništvo“. Formirano oko 300 koncentracionih logora

SISTEMATSKO istrebljenje srpskog naroda iz Podrinja i istočne Hercegovine, s namerom da se tu naseli stanovništvo lojalno Habzburzima počelo je u prvim danima Prvog svetskog rata. Rat je bio idealna prilika da se aktivira plan stvaranja „etničkog zida“ - prostora očišćenog od Srba u Bosni i Hercegovini duž granice sa Srbijom i Crnom Gorom, koja se rodila 1872. u glavama tadašnjih austrougarskih upravitelja Bosne i Hercegovine.

- Došao je rat. Kod nas se pokazao ne samo kao strahota borbe države protiv države, nego kao strahota borbe države protiv vlastitih državljana. Relativna većina naših sugrađana, tj. svi Srbi pravoslavni bili su izvrgnuti najstrašnijim progonima - poručila je u memorandumu ugarskom premijeru grofu Tisi grupa bosanskih političara 20. septembra 1918.

Ovo buđenje savesti izazvao je prodor jedinica srpske i crnogorske vojske sve do Pala i strah od odmazde za zločine nad srpskim civilima. Čim su se srpski ratnici povukli zbog austrogarske ofanzive etničko čišćenje Srba se nastavilo.

- Nije bila reč o nasumičnim zločinima, već o državnoj politici Beča. Samo nekoliko dana posle objave rata Srbiji, Austrougarska je obnarodovala ratne propise kojima su Srbi stavljeni van zakona kao „nepouzdano stanovništvo“. Beč tada formira odrede „šuckora“ od oko 11.000 dobrovoljaca, uglavnom muslimana, koji su imali odrešene ruke u rešavanju „srpskog pitanja“. Odmah je stavljeno u pogon i 300 koncentracionih logora za Srbe. Njihove žrtve do danas nisu popisane - kaže publicista i novinar Miša Todović.

Istražujući istoriju svoje porodice i sela u fočanskoj oblasti Završje on se pre više od dve decenije prvi put suočio s prećutanom istorijom etničkog čišćenja Srba u BiH. Njegova potraga za zaboravljenim žrtvama traje i danas.

NAJVEĆI TALAS ETNIČKOG ČIŠĆENJA STreljanja i deportacije Srba u BiH započeli su u avgustu 1914. u Hercegovini i Podrinju, a kasnije su proširena i na ceo Sarajevski srez. Najveći talas etničkog čišćenja izveden je 1915. posle nemačko-austrougarske ofanzive na Srbiju.
- O uslovima života u logorima ostali su potresni zapisi malobrojnih preživelih interniraca. Sabijani su u podzemne memljive hodnike gde ne dopire svetlost, u kojima su se bukvalno gušili. Usled iznurivanja glađu i nepodnošljivih životnih uslova izbile su epidemija pegavog tifusa, tuberkuloze i drugih zaraznih bolesti, od kojih su dnevno umirale desetine muškaraca, žena i dece. Mrtvi su ostavljani po nekoliko dana među živima - navodi Miša Todović.

- S ćutanjem o žrtvama iz 1914. sreo sam se i u sopstvenoj porodici. Tri brata mog dede streljana su 1914. u Foči a više članova porodice umrlo je u logoru u Aradu, ali o tome se veoma retko i oprezno pričalo. Taj muk razumeo sam posle otkrića dokumentacije o sudskom procesu Mati Boškiću, austrougarskom sudiji koji je 1914. izveo na preki sud 72 seljaka iz Završja, među kojima i maloletne dečake. Svi su po kratkom postupku streljani - kaže Todović.

Sagovornik „Novosti“ pokazuje potresne izveštaje sa suđenja Boškiću zbog streljanja 72 civila iz Završja u Foči 1914. godine. Sudnicu u Sarajevu tada je ispunilo osamdestak staraca, žena i dece očekujući zadovoljenje pravde. Niko nije sumnjao da će Boškić biti osuđen jer se tokom rata hvalisao da su „ispod njegovih ruku i pera stotine išle na stratište“.

Svedok Janja Popović Stojanović je ispričala da joj je šest muških glava iz porodice živo zakopano na stratištu u Šukovcu.

- Streljan mi je otac, muž i brat. Maćehu Stanu isekla je vojska na njivi. Tražim da se krvnik strelja...

Na pitanje sudije koliku odštetu trži za pobijene sinove, starac Radovan Matović je kroz suze zavapio:

- Odštetu? Za moja dva sina od 20 i 14 godina? Za moja dva sina...

Ni mnoštvo sličnih svedočanstava nije bio dovoljno jak argument za sud da kazni Boškića. On je oslobođen, a opozicione novine „Srpska zora“ konstatuju: „Nažalost kako se vidi, Austrija se u ovoj Jugovini povampirila“.

- O suđenju „šuckorima“, koji su činili zločine od kojih se ledila krv generacijama Podrinjaca nije bilo ni pomena. Ćutalo se radi mira u kući. Slično se ponovilo i posle Drugog svetskog rata sa zločincima iz NDH. Niko nije osuđen za zatiranje 120 srpskih sela u Podrinju devedestih. Danas je zbog tog ćutanja austrougarski etnički zid realnost. Podrinjske Srbe koje nisu očistili ratovi, odnele su ekonomske migracije - konstatuje Todović.

On naglašava da streljanja i deportacije Srba u BiH 1914. čak i neki zapadni istoričari smatraju začetkom politike sistematskog istrebljenja jednog naroda, koja je primenjena širom Evrope u Drugom svetskom ratu.

Inače, o broju zatočenih i umrlih Srba u austrougarskim logorima:

- Iz nekih aradskih dokumenata saznaje se da je samo 1915. bilo 11.000-15.000 srpskih interniraca i zarobljenika, a da je umrlo oko 4.500 logoraša. U Šopronjeku je jedno vreme bilo oko 8.000 interniraca. U Doboju je 1916. i 1917. sahranjeno više od 1.000 dece ispod deset godina, a svega je umrlo 4.500-5.000 ljudi. Ipak to su samo delovi slagalice srpskog stradanja. Ključni dokumenti u kojima se žrtve navode poimenično su nestali. Možemo da nagađamo da li su namerno uništavani. Na primer, iz austrijskog vojnog arhiva dobio sam informaciju da su spiskove logoraša iz Arada poslali u Arhiv BiH, a u Sarajevu kažu da nije kod njih - kaže Todović.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (39)

posteno govoreci

05.01.2014. 12:39

ovo je samo dio istine koja govori koliko su Srbi postali bijedan narod...i dan danas je ista situacija...one koji su se poslednjem ratu drznuli braniti narod od istrijebljenja, smo poslali u Hag, jer to je nasa "medjunarodna obaveza"...mi smo na samom dnu ljudskog morala...dno dna...i posle se pitamo zasto smo tu gdje jesmo...zasto nas niko ne cijeni, i zasto svi bjeze od nas...mi prvi nikada ne bi cijenili, ovakve kakvi smo mi...

Milan USA

05.01.2014. 13:29

@posteno govoreci - U pravu ste. Niko nas ne ceni, bedni smo i pokvareni. Takvim nas svet vidi. Nije valjda da svi grese, a da smo mi u pravu?

Lazar

05.01.2014. 13:50

@posteno govoreci - Milane, govori u svoje ime.Ako ti nemaš trunke samopoštovanja, ne znači da to važi za većinu naroda..

dragan

05.01.2014. 13:58

@posteno govoreci - Jesmo dno dna zato sto je sljam isplivao na povrsinu i oni vode politiku. Castan i posten covek nece da se petlja sa njima.

maxim

05.01.2014. 14:12

@posteno govoreci - Samo se pitam dali si ti covece uopste SRBIN a mislim da nisi kada pljujes tako.Pa pobogu covece znas li za izreku" ako ne cenis sam sebe nece te ceniti ni drugi".A ovaj i ovakav komentar mozete pisati u svoje licno ime pa ako ste vi takvi kao u vasem pisanju to je vas problem.Ja se ponosim sto sam Srbin!

Zoran

05.01.2014. 15:35

@posteno govoreci - "U pravu ste. Niko nas ne ceni, bedni smo i pokvareni. Takvim nas svet vidi. Nije valjda da svi grese, a da smo mi u pravu?"_________ Mogu ti reci da Amere isto mnogi ne vole, velika vecina na ovom svetu. Pa nije valjda da svi grese?

posteno govoreci

05.01.2014. 16:29

@posteno govoreci - naravno da sam Srbin, takodje veoma ponosan...ali nisam znao da kod nas ne smije da postoji kriticka rijec prema anomalijama naseg drustva...moj komentar je dobronamjeran, s ciljem da se mnogi zamisle gdje mi to idemo...pa covjece prije samo par godina, tadasnji ministar odbrane Sutanovac, posjetio americki nosac aviona, isti onaj sa kojeg su polijetali avioni noseci smrt u Srbiju...slikao i slike ponosno okacio na Twiter...ja samo mogu da zamislim sta je komandant te flote mislio o njemu...

Mile

05.01.2014. 17:19

@posteno govoreci - Biti Srbin ne znači biti slep i gluv. Ako u tuđem oku stalno vidiš trun, a u svom ne vidiš balvan, onda si nepošten i sebeljubiv. Od takvih Srba nema koristi za Srbiju.

sMile

05.01.2014. 12:53

Uzas,, Turci nabijali na kolac, Austrijanci vesali, Nemci ubijali, Amerikanci bombardovali,, tako da se nemojte ljutiti na Albance i Hrvate,,?? ;-))

Milan USA

05.01.2014. 13:27

sMile,@ I ni za sta Mile nemamo dokaza, pa da nekoga tuzimo na UN sudovima. Samo dokaze o takvim zlocinima postoje za Srbe i jasni su kao dan. Ali i za to imamo "resenje" jer je "ceo svert protiv nas". Pitam se zasto? Sigurno nije na pravdi Boga. Kako smo sejali tako smo i poznjeli.

dragan

05.01.2014. 13:56

@Milan USA - Sam tvoj nick govori o tome ko si i sta si. Nemoj molim te da govoris u mnozini ili sam sebi da govoris MI.

djordje bg

05.01.2014. 13:43

Nazalost Nemci su donosili planove o unistavanju,a izvrsioci su bili nase komsije,cak i familija koja je nekada promenila veru i ime.Kada oni nisu dovljno brzo ubijali tu su bili logori, koje su onako pedantno u Nemackom duhu punili gasne komore.Pored svih njih da pripomognu su bili Madjari,Bugari.Istorija se ponavlja,opet od zrtava trba napraviti krivce.

Đani

05.01.2014. 13:59

Kamo sreće da smo svi slušali austrougarsku umjesto što im ubismo Ferdinanda,pa sve što je napravljeno dobro u ekonomiji napravljeno je za to doba,a ne za dve juge koje su živjele na račćun evrope i svijeta,nema života na račun drugih,to nas je i devedesetih koštalo naplate duga i to krvlju,a vi vidite jel se isplati biti u takvoj bratiji,nevalja ni ovbako ali koliko ko radi toloiko i ima

Branko

05.01.2014. 14:54

U novinarskom dopisu ne vidim ništa neuobičajeno. Nema među njima, okupatorima velike razlike. Represalije nad civilnim stanovništvom dopuštaju i Ženevske konvencije. Jedina razlika jeste što je K&K okuparor to radio surovije, okrutnije podižući stepen tih i takvih represalija na kvadrat. Ne treba zaboraviti ni onog drugog okupatora, na jugu, Bugare, koji su sve to činili još gore, na kub.

kobaja grande

05.01.2014. 15:20

Nažalost džaba ovakvi tekstovi, do mnogis Srba uopšte ne dopiru jer kao i u ta vremena i sad postoji trend da se zbližavamo sa našim dželatima koji će ponovo da nastave gde su im očevi i dedovi stali.

Lavrentij

05.01.2014. 15:21

Slepi Homer u Ilijadi reče: ,,Samo su mrtvi videli kraj rata...'' Ima li srpska golgota početka i kraja??

Davor Savić

05.01.2014. 15:22

Za sve smo mi Srbi krivi. Nemamo svoj stav, nismo ujedinjeni narod. Na svetu niko ne bi dozvolio da se zloočinci nad njihovim narodom ne kazne. Nad našim narodim je izvršen genocid u svim ratovima a mi uopšte ne teramo tu istinu i čak sramimo se pred strancima bojimo se da se ne uvrede. To je velika greška, jer kako mi mislimo da če nas neko poštovati kad mi sami sebe ne poštujemo.

janko

05.01.2014. 15:26

... da bilo je cudno malo da je bila tolika koncentracija muslimana s leve strane drine... samo treba nastaviti iznositi istinu ... zivela istina... inace u istirijskom arhivu austrije u becu svasta moze da se nadje...

Zoran

05.01.2014. 15:28

"SISTEMATSKO istrebljenje srpskog naroda iz Podrinja i istočne Hercegovine, s namerom da se tu naseli stanovništvo lojalno Habzburzima počelo je u prvim danima Prvog svetskog rata."________ Isto je bilo sa proterivanjem Srba iz Hrvatske sada, podrzali Nemci, Britanci i Ameri.

rus

05.01.2014. 15:29

molim novosti da se pobrine za propust da pojedini zapadni poltroni nemogu lupati minuse do mile volje i samim time lazno predstave sliku nas rodoljuba hvala

Milan USA

05.01.2014. 15:39

inmaxime, i ja sam Srbin. Ali ne podrzavam zlocince. Neka svako odgovara za pocinjene zlocine i genocid. Ma koje vere i nacije bio. Ja nemam "svoje" zlocince. Imam samo dobre ljude i zle ljude. Toliko.

America is the best

05.01.2014. 15:54

Ratovi se vode otkad je sveta i veka. Sta da kazu Francuzi i Englezi ciji je kratkotrajni rat trajao 100 godina. Sta da kazu Nemci - Francuzi -Englezi - Rusi - Turci. Sta da kazu Poljaci , sta Svedjani,sta Spanci i Italijani..A sta tek Kinezi , Mongoli , Japanci , Koreanci..Stari Egipcani , Grci , Rimljani i ostali ne mogu nista ni reci..A , na kraju , sta da kazu Ameri.Svet su do sada spasili desetina velikih i stotina malih ratova.Ali nisu ni oni svemocni..jer Svijet je ovaj pun gada - Njegos.

posteno govoreci

05.01.2014. 18:47

@America is the best - od kud ti da citiras velikog Srbina Njegosa...kad mi cekamo dan da Milovi Crnogorci predju na katolicku vjeru...Srbi u Crnoj Gori su izdrzali i vece zulume od Milovih...biti Srbin u Crnoj Gori znaci biti jak i ponosan...cojstvo i junastvo su sinonim za Srbe iz Crne Gore...a Milovi nit su ljudi niti junaci...da je vrijeme "Turskog vakta" redom bili muslimani...

Sekula

05.01.2014. 16:21

To ne vazi vise, Nijemci i Madjari su se promijenuli sada. Istorija pocinje od 1990, ovo prije se brise. Oni su sada olicenje postenja i dobrote, to je srpsko rukovodstvo dobro uocilo i sada "hite u nihova njedra", vec imate austrijske savjetnike, sutra kada udjete u EU bicete njihovi konjusari, a samo da znate kako oni vole konje. Vidite, njihovi ocevi i djedovi koji su bili zlocinci i koljaci, izrodili su divnu djecu, par zar to nije divno.

Kraljevo

05.01.2014. 16:31

I sad smo MI mirno i dostojanstveno dobili podrinje nazad bas kako je i nekada bilo.Muslimani, pa oni nikada nisu tu ni ziveli, samo sto nam se general mladic malo preskocio pa rekao da je to osveta Turcima za Kosovo, a nije bilo Kosovo u pitanju vec ovi i ovo iz Austrougarske.Posteno.Sadnarode cekajte odgovor na poslednja desavanja.Srecno.

posteno govoreci

05.01.2014. 18:30

@Kraljevo - domacine u zadnjem ratu u Podrinju je Naser Oric ubio preko 3000 Srba...sto znaci da smo i dalje zivjeli tu, a ne dosli od nekuda...

Sekula

05.01.2014. 20:17

@Kraljevo - Preko 70% BiH, katastarski je pripadalo Srbima, a toliko je otprilike bilo Srba u BiH prije genocida nad njima 1941-45. Tako da pricas gluposti. A u ovom zadnjem ratu u Podrinju je stradalo i srpsko i muslimansko stanovnistvo, samo sto su srpske zrtve bili mahom civili (citaj djeca, zene i starci), a muslimanske vojnici stariji od 18 godine. A ti brato, nisi vidio Kraljeva, jer Kraljevcani ne pisu gluposti.

Dusan

05.01.2014. 17:48

Politka Zapada prema Srbiji (a i celom Istoku) ima svoj visevekovni kontinuitet. Nista danas nije drugacije, samo se neke stvari drugacije zovu, dati su im lepsi nazivi, ali zlocin ne moze biti lep. Zlocin ostaje zlocin. Nazalost, iako se pravimo da smo pametni, medju nama Srbima, ima mnogo plitkoumnih koji su stvarno poverovali da nam Zapad zeli sve najbolje i da oni nikada ne mogu biti protiv nas. One koji ne misle tako, osudjuju i diskriminisu.

Millo

06.01.2014. 03:04

@Sekula , koji katastar ti "gledas", zar su Srbi mogli imati bilo sta uknjizeno u vreme osmanlija kroz 500 godina ,a i posle tih 70% koje ti navodis su kako ih nazvasmo Srbi "muhamedanske veroispovesti" pa se nemoj zanositi sa tim ciframa i proturat lazi .Znas kakav je nas narod odma' uhvati"zdravo za gotovo" da je tako.Stvaranjem Krakjevine jugos.nastala je najveca otimacina od nesrba na ovim prostorima.

Miro Markovic

06.01.2014. 06:57

Srbi na Kosovu su izgubili vitesku bitku 1389. protiv Turaka. Ali su Kosovsku bitku osvetili Srbi kod Kumanova 1912. i srusili zauvek turska imperiju. Austro-ugari i Nemci su napali neduznu Srbiju 1914. ali Srbija je izasla kao pobednica i stvorila veliku Jugoslaviju ruseci zauvek AU i nemacko carstvo. Dok je Avganistan poznat kao grobnica evropskih osvajaca, Srbija je poznata kao pobednica evropksih imperija. To je istorijska istina i za to mrze Srbe. Neka mrze, mrznja ce da ih ubije.

jurica

06.01.2014. 16:45

@Miro Markovic - Stjepan Sarkotić rođen u Hrvatskoj, Otočca,Lika, 4. listopada 1858. bio je hrvatski general poglavar Bosne i Hercegovine i Crne gore. Ovu visoku dužnost preuzeo je 1914. naslijedivši Oskara Potioreka. Tu dužnost obnašao je sve do 3. studenog 1918. kada je upravu tom zemljom predao Glavnome odboru Narodnoga vijeća SHS. 1914 godine za samo 12 dana zauzeo je i osvojio Beograd. U svojim memoarima je zapisao da je srpska vojska bila vojska neobrazovanih seljaka koja se odmah raspala.

A-Duke

06.01.2014. 19:58

@Miro Markovic - Pisete obicne gluposti. Ili vas general a vi nam prenosite. Austrijska vojska je zauzela Kraljevinu Srbiju tek iz treceg pokusaja. Nakon dva neuspesna. I to samo zahvaljujuci pomoci Nemacke i Bugarske.

Purgerski kompleksi

06.01.2014. 22:16

@Miro Markovic - Jurice crni sine, tebe je neko mnogo lagao. Poglavar BiH, a zatim komandant Balkanske vojske KundK bio je Oskar Potjorek, ponemčeni Slovenac. Kad su jedinice Odbrane Beograda izašle iz Beograda 1914. radi pregrupisanja za Kolubarsku bitku austrougarske trupe nisu smele tri dana da uđu u grad od straha. Dve nedelje koliko su austrogarske trupe ostale u Beogradu zapamćene su po neviđenoj pljački. Najveći lopovi, po pisanim dokumentima, bili su Hrvati, koji su se smatrali Ugarima.

Miro Markovic

07.01.2014. 05:17

@Miro Markovic - Volim da citam "Novosti" i da pratim komentare citalaca. Najzanimljivije da primetime kako srbomrzci "lupaju" negativne glasove kada se bilo sta pozitivno ili istorijski fakticki napise o Srbiji i o Srbima. Po nacinu pisanja, gramatike i sintakse se razotkrivaju da nisu Srbi, vec "poturice", "lacmani", i placeni strani "troll-ovi". Po pravilu ne ostavljaju svoja imena, jer se stide i naivno misle da mi ne znamo ko su. IP ih odaje. Smesni se od jutra do sutra. Hajde sada udride negativne glasove!

Потомак

07.01.2014. 10:20

У описаном периоду 1914. шуцкори, домаћи муслимани су у селу Јабука код Горажда побили 46 угледних Срба из села са подручја Горажда, Праче и Рогатице. Краљевина Ј угославија је на том месту 1938, године подигла спомен костурницу настрадалима. Усташе, домаћи муслимани су 1941. године срушили тај споменик. После другог светског рата споменик је поново обновљен, али је 1992, године поново срушен од стране муслимана. Иако се налази на територији Републике Српске споменик није још обновљен.

Gorazdanin

07.01.2014. 14:56

@Потомак - Originalne fotografije navedenog spomenika, sa imenima srpskih žrtava iz 1914. od strane šuckora na Jabucu kod Goražda, nalaze se u zemaljskom muzeju u Sarajevu, Na osnovu njih je spomenik bio obnovljen nakon Drugog svjetskog rata.