KAO Dragomira Stanojevića teško ćete ga otkriti u telefonskom imeniku. Ali, kao Batu Kamenog, u svetu filmadžija, lako. Evo nas u Oblakovskoj u Beogradu, gde prebira po uspomenama u kojima je kao kaskader vedrio i oblačio.

Padao je sa visine od trideset metara, i sa konja i motora, goreo kao buktinja u automobilima i kamionima, survavao se u provalije sa mostova, uništavao razna vozila, tenkove, borna kola...

Jednostavno - Bata Kameni. U bogatoj karijeri kaskadera "poginuo" je više od hiljadu puta. Mačka ima devet života, a Bata hiljadu. Šta da se radi, kad još nisu izmislili „kamenu mačku“. Nije bio samo kaskader, jer se pojavio u više od 500 filmova i serija, u kojima je imao zapažene uloge, više nego neki poznati glumci.

Naša publika ga pamti, pre svega, po čuvenoj sceni iz "Balkan ekspresa" kada šamara kafanskog pevača, koga je igrao takođe legendarni Toma Zdravković, zbog toga što nije hteo da peva pesmu "Lili Marlen".

NIKAD LJUBAVNIK U BOGATOJ karijeri jedino što nije snimao bile su ljubavne scene, a takođe nije želeo ni da dublira Žan-Pola Belmonda. - Nisam bio podoban za ljubavne scene, ali zato jesam za "silovanje". Glumicu Savinu Geršak "silovao" sam dva puta, jednom u filmu "Čudo neviđeno", a drugi put u filmu "Smrt gospodina Goluže". Nekako se ona navikla da je "silujem", pa sam je u šali pitao da li bi to moglo i iza scene. Ali bez silovanja.

- Prošle su 22 godine od Tomine smrti, ali zbog ljubavi prema njemu, gledaoci mi ni dan-danas nisu zaboravili te šamare - seća se Bata Kameni.

I nije to jedini šamar koji je lupio našim zvezdama, od kojih je većina videla sve zvezde. Seriju "Otpisani" i "Povratak otpisanih" snimao je pune četiri godine.

- Početak snimanja "Otpisanih" 1974. godine dočekao sam u najboljoj životnoj formi - objašnjava Kameni.

- Uniforma nemačkog vojnika pucala je na mojim mišićima i već u prvoj epizodi imao sam zadatak da iz sve snage ošamarim tada mladog glumca Dragana Nikolića. Reditelj serije Aleksandar Đorđević se opako iznervirao kada se Gaga dva puta izmakao sekund pre šamara. Nikako da snimimo scenu. Treći put je toliko jako puklo preko njegovog lica da su mu na obrazu ostali moji prsti nekoliko dana. Gaga mi to nije nikada zaboravio.

Od prvog šamara koji je lupio Draganu Nikoliću, pa do kraja snimanja, "poginuo" je više od 150 puta. Ginuo je kao Nemac, kao partizan, kao četnik. Kad god je trebalo neko da pogine, zvali su njega. Ne zaboravlja, međutim, ni ostale "smrtnike": Pigija, Zvonca, Mikija, Branka Jokića, Milana Mitića i ostale.

- Moj posao je mnogo težak - nastavlja Bata. - Samo prste na rukama lomio sam više puta. Dešavalo se da nastavim snimanje i da kost na ruci sama zaraste.

Opušteno, sada u penzionerskim danima, otvorena srca nam priča da je u karijeri radio svakojake gluposti. Najbliže smrti bio je kada je ostao u džipu koji je bio prikačen za helikopter. Drugi put kada ga je u automobilu "zakačio" voz jer je u njemu ostao duže nego što je trebalo.

PENZIJA BATA je dobitnik brojnih nagrada, uključujući i Nagradu za životno delo, dodeljenu na Filmskom festivalu u Nišu, kao i Plakete za izuzetan doprinos jugoslovenskom filmu, koju mu je dodelila Jugoslovenska kinoteka. Možda je mali žal ostao što posle četiri pokušaja nije stigao do nacionalne penzije. A zaslužio ju je.

Na snimanju filma "Čuvari zamka", u kome je glavnu ulogu imao Bert Lankaster, Bata Kameni je slomio ključnu kost. Prostor na kome je trebalo da se snimi kaskada, prethodno je u stopu pregledan i pokazalo se da je sve bilo čisto. Imao je nesreću da padne na jedini panj koji je jedva virio iz zemlje. Iako su mu stavili gips, nastavio je da radi. I bez obzira na to, i dalje je izvodio padove.

Karijeru je, inače, počeo u čuvenom filmu "Dugi brodovi", istorijskom spektaklu iz doba Vikinga, koji je zahtevao dobro snalaženje u moru i izuzetnu fizičku kondiciju.

- Morali smo dobro da jašemo, a mnoge su vratili kući jer nisu znali da plivaju. Bila je to jedna od najvećih koprodukcija Avala filma i čuvenog "Metro Goldvin Majera", koju je režirao Džek Kardif, a glumili su Sidni Poatje, Ričard Vidmark i drugi.

Taj spektakl Bati Kamenom i njegovoj ekipi otvorio je sva vrata, i zahvaljujući tome dobili su brojne aranžmane. Filmovi su se nizali, a momci su bili ludo hrabri i sposobni i gotovo da nije bilo vratolomije koju nisu mogli da izvedu. Zahvaljujući nastupu u jednom vesternu, gde je Vinetua glumio naš Gojko Mitić, Kameni se sve više pojavljivao u nemačkim koprodukcijama.

U karijeri dugoj više od četiri decenije imao je prilike da se susretne sa najpoznatijim domaćim i svetskim umetnicima. Radio je sa Džonom Hjustonom, Klintom Istvudom, Li Marvinom, Kirkom Daglasom, Džonom Kasavetisom, Donaldom Saterlendom...

Za srce mu je posebno prirastao Teli Savalas, poznatiji kao Kodžak, poreklom Grk, koji je umeo da prepozna i oseti slovenski duh i da uživa u njemu. S njim i Klintom Istvudom snimao je "Kelijeve heroje".

- Holivudski superstar Klint Istvud stigao je u Jugoslaviju u leto 1970. godine - podseća Kameni.

- Snimali smo u Istri i Sloveniji.

Posle nekoliko dana, Istvud mi je prišao i pitao me je šta sam trenirao pre filmske karijere, pokušavši da iznad glave vitla tegom, koji sam svojeručno napravio.

Umalo se nije povredio, jer nije znao da je teg sastavljen od izlivenog betona i gvozdene šipke. Rekao sam mu: "Polako, šampione, slomićeš ruku, a mene će okriviti". Spustio je teg, zavrteo glavom i otišao. Posle sam mu objasnio da mora mnogo da jede kukuruzno brašno i voće da bi postao snažniji.

NADIMAK NADIMAK Bata Kameni dobio je još u ranoj mladosti. Kaže nam da je to zbog izuzetne snage koju je na filmu overio mnogo puta. Oni koji su želeli da pojačaju njegov nadimak prozvali su ga i Bata Mramorni.

Za razliku od Istvuda, koji je bio iz sasvim druge priče, Telija Savalasa je veoma zagotivio. Oduševio ga je i Li Marvin, koji je u jednoj sceni trebalo da ga ubije dok skače s nekog džipa. Marvin je bio zapanjen Batinim jezikom, a kada je čuo da je iz Jugoslavije, rekao je da zna, to je ona mala zemlja sa velikim srcem. Tako je za sva vremena kupio Batu, koji je hteo da pukne od sreće i ponosa.

U sećanju su mu ostali i Anđelika Hjuston, koja je bila na početku karijere, kao i Ričard Barton, sa kojim je radio film "Sutjeska". Od domaćih glumaca gotovo da i nema umetnika s kojim nije snimio bar jedan film, od Bate Živojinovića, Ljubiše Samardžića, Dragana Nikolića, Branislava Lečića, Danila Lazovića, Žarka Lauševića...

Sa posebnim oduševljenjem Bata Kameni priča o ženama i bez lažne skromnosti kaže da su ga obožavale, skakale, iskakale i trčale za njim. Ali, obožavao je i on njih. Umeo je i prijalo mu je da sa društvom zatvara kafane, ali je zbog toga sutradan više trenirao, da ne bi slučajno izašao iz forme.

- Voleo sam život, ali sam ga suviše rizično živeo - kaže Bata Kameni. - Život kaskadera je kao hod po tankom kanapu iznad provalije. Jednom pogrešiš i nema te više.