SA namerom da pospeše regionalnu i lokalnu privrednu aktivnost i stvore uslove za ravnomerniji razvoj po gradovima i oblastima Srbije, regionalne privredne komore PKS izuzetno su aktivne u organizaciji manifestacija i sajmova na kojima učestvuju i ugovaraju poslove stotine malih i srednjih proizvođača, prerađivača, izvoznika, kooperanata iz čitave Srbije, ali i firmi iz okolnih zemalja.

PROČITAJTE JOŠ - Druga šansa za novi početak privrednika

U avgustu i septembru u regionima Srbije održana su čak tri velika, izuzetno posećena sajma, na kojima su izlagači i posetioci imali priliku da se upoznaju sa novitetima, ponudom i potražnjom u oblastima u kojima posluju, čuju kvalitetna predavanja i upoznaju se sa novim trendovima.

Reč je o manifestacijama koje traju već duži niz godina, ali koje, prema utiscima mnogobrojnih učesnika i gostiju, poslednjih nekoliko godina dobijaju novi zamah, kako po broju učesnika tako i po obimu sklopljenih poslova i uspostavljenih partnerstava.

16. Šumadijski sajam poljoprivrede u Kragujevcu jedna je od najznačajnijih smotri agrara uSrbiji. Na manifestaciji, koja ima međunarodni karakter, ove godine svoje proizvode predstavilo je oko 200 izlagača iz zemlje i sveta.

Početak sajma bio je rezervisan za prezentacije najnovije mehanizacije, opreme i alata za poljoprivredu i uzgoj stočnih grla, nakon čega su održane tradicionalne stočarske i izložbe životinja koje uvek izazivaju veliku pažnju posetilaca ove manifestacije. Najveći deo izložbenog prostora bio je posvećen poljoprivrednoj mehanizaciji i opremi, uz brojna stručna predavanja i tribine o aktuelnim temama iz oblasti agrara.

- Na sajmu se već tradicionalno ugovaraju novi poslovi, a to je i prilika da se napravi svojevrsna analiza uspešnosti ovdašnje poljoprivrede - kaže Predrag Lučić, direktor PKS-RPK Kragujevac. - U prvih sedam meseci ove godine ostvaren je suficit od izvoza organskih proizvoda u iznosu od 20,2 miliona evra i taj podatak izuzetno ohrabruje. Poljoprivredni proizvođači iz ovog dela Srbije znatno su povećali izvoz mlečnih proizvoda i vina, koje smo izvezli šest puta više u prvih sedam meseci ove godine nego u istom periodu prethodne. I rakija iz Šumadije je dobila geografsku oznaku, što je preduslov za povećanje izvoza tog proizvoda.

Šumadijski sajam poljoprivrede u Kragujevcu, koji se organizuje već šesnaesti put, po broju i strukturi izlagača postao je jedan od najznačajnijih poslovnih skupova u oblasti agrara u Republici Srbiji. Tako je i ovogodišnji, prema rečima Lučića, bio odlična prilika kako za ugovaranje novih poslova i sumiranje poslovnih rezultata, tako i za nova povezivanja u cilju povećanja proizvodnje i izvoza.

MEĐUNARODNI SAJAM "ZDRAVO-DOMAĆE-PRIRODNO" U ZAJEČARU

Regionalna privredna komora Zaječar i Grad Zaječar organizovali su zajedno međunarodni sajam "Zdravo - domaće - prirodno", koji je održan na gradskom trgu u Zaječaru u periodu od 19. do 21. septembra 2019. godine, u vreme gradske slave. Trodnevna manifestacija je i ove godine, osmi put zaredom, okupila veliki broj izlagača iz cele Srbije i okruženja. Na štandovima su svoju ponudu predstavili proizvođači lekovitog bilja, voća, povrća, cveća, vina, rakije, meda, mlečnih proizvoda, mesa, peciva, specijaliteta, rukotvorina, starih zanata.

PROČITAJTE JOŠ - Otvoren hab za 8.200 preduzetnika

- Ova manifestacija ima za cilj promociju tradicionalnih, domaćih proizvoda i prava je prilika za širenje tržišta prirodnih proizvoda, povećanje proizvodnje i plasmana, ali i razmenu znanja i iskustava - kaže Dejan Tošić, direktor PKS-RPK Zaječar. - U okviru sajma predstavnici banaka i osiguravajućih kuća iz regiona i šire predstavili su ponudu, što je posebno važno za proizvođače. Promovisan su i turistički potencijal, prirodni resursi, kulturna bogatstva i turističke destinacije sa raznovrsnim sadržajima za odmor, zabavu, zdravstveni oporavak, sport, rekreaciju, ovog kraja.

Ideja da se pokrene regionalni sajam rodila se na sajmu lekovitog bilja i meda, koji je Regionalna privredna komora Zaječar organizovala zajedno sa Udruženjem za lekovito bilje"Dr Jovan Tucakov" i kompanijom "Adonis" iz Sokobanje još 2012. godine. S obzirom na to da je manifestacija tada naišla na dobar odziv, a da je Timočka Krajina, kao područje sa izvanrednim potencijalima za proizvodnju zdrave i prirodne hrane, od davnina poznata po spravljanju tradicionalnih i domaćih proizvoda, PKS-RPK Zaječar je rešila da proširi sajam i na ostale tradicionalne proizvode i izlagače van Srbije. To je naišlo na dobar odziv jer se broj izlagača iz godine u godinu povećavao: od početnih 60 preko 400 sadašnjih iz svih krajeva Srbije, Makedonije, BiH, Slovenije, Hrvatske, Italije, Austrije, Bugarske, Rumunije, Slovačke, Indonezije.

Grad Zaječar se 2017. godine uključio i podržao realizaciju ove manifestacije koja je već prerasla u brend.

Grad Zrenjanin i region Srednjobanatskog okruga imaju izuzetno bogatu i dugu tradiciju u organizovanju privredno-turističkih manifestacija, te veoma uspešnu kulturnu i institucionalnu saradnju, kako u zemlji tako i u inostranstvu, pa tako i sajam ZRBIZNET predstavlja nastavak tradicionalne manifestacije INOCOOP koju je Regionalna privredna komora Zrenjanin organizovala 17 godina. Izlagači su privrednici i preduzetnici iz čitavog regiona, ali i iz susednih zemalja. Ova manifestacija danas predstavlja najveću prezentaciju potencijala lokalne i regionalne privrede.

Organizatori sajma su Grad Zrenjanin, Privredna komora Srbije - Regionalna privredna komora Zrenjanin, Unija poslodavaca Srbije - poslodavci Zrenjanina i Opšte udruženje preduzetnika Zrenjanin.

- Cilj je da kroz sajam ZRBIZNET privučemo izlagače iz Srbije i inostranstva, i da obezbedimo da svi učesnici i posetioci u svojoj oblasti interesovanja pronađu mogućnost za uspešnije i kvalitetnije funkcionisanje, obavljanje poslovne delatnosti, proširenje kapaciteta, a sve to u cilju podizanja ukupnog kvaliteta života i rada - kaže Predrag Stankov, direktor PKS-RPK Zrenjanin. - U okviru sajma kompanije će imati mogućnost da se predstave, upoznaju i povežu sa drugim kompanijama, da se upoznaju sa institucijama koje pružaju podršku poslovanju i da se edukuju iz raznih oblasti.


Prema njegovim rečima, ovaj zrenjaninski sajam pokrenut je da bi se domaćem i stranim tržištima prikazale sve proizvodne mogućnosti i kapaciteti privrede iz ove oblasti. Kako joj i ime kaže, osnova ove manifestacije ogleda se u afirmaciji privatnog preduzetništva, odnosno u potrebi razvoja malih i srednjih preduzeća koja bi kroz inovatorski rad i jačanje kooperantskih veza pomogla efikasnijem rešavanju sve brojnijih ekonomskih problema.

U PKS-RPK Zrenjanin napominju da se u toku sajma održavaju i razne stručno-ekonomske manifestacije u vidu raznih okruglih stolova, prezentacija, promocija i slično. Zrenjanin je pravi primer kako lokalno može da postane privlačno i koliko se isplati unapređenje poslovnog ambijenta na lokalu. Grad Zrenjanin zajedno sa RPK Zrenjanin iz godine u godinu radi na poboljšanju privredne slike u gradu.

GRAD SE UKLjUČIO

- ZAJEDNIČKI cilj organizovanja ovog događaja jeste podrška lokalnim proizvođačima tradicionalnih proizvoda - naglašava Dejan Tošić, direktor PKS-RPK Zaječar. - Oni na taj način dobijaju priliku za kvalitetnu prezentaciju i promociju njihovih domaćih proizvoda. To može biti okvir i osnova za uspostavljanje niza uspešnih kontakata, na jednom mestu, u relativno kratkom vremenskom periodu, sa većim brojem potencijalnih kupaca iz Srbije i inostranstva, pronalaženje investitora za proizvodnju, plasman proizvoda i širenje tržišta.

POZNATI PO REZULTATIMA

ŠUMADIJA i Pomoravlje prepoznatljivi su ne samo po industriji i značajnom prilivu stranih direktnih investicija, već i po rezultatima agrara. U jednom broju opština ovog regiona izvoz agrarnih proizvoda učestvuje sa preko 80 odsto u ukupnom izvozu.

- Nastavljamo aktivnosti na podršci povećanju proizvodnje i izvoza, promociji referentnih kompanija iz oblasti agrara na najznačajnijim tržištima sveta, ali i na ozbiljnijem brendiranju Šumadije i proizvoda posebnog kvaliteta i prepoznatljivosti sa ove teritorije. Tako, na primer, manifestacija "Veče čudesnih ukusa Šumadije" promoviše šumadijske voćne rakije. U ovom regionu je do sada geografski zaštićeno više od 50 proizvoda i sa tom praksom će se nastaviti - poručuje Predrag Lučić, direktor PKS-RPK Kragujevac.

POVEZIVANjE KOMPANIJA

- OVAKVE manifestacije, između ostalog, služe da se pokažu i prikažu pojedina preduzeća, kao platforma gde mogu ciljano da se susretnu kompanije koje imaju interes. Sem optimizma i vere u sopstvene mogućnosti, sada inspiraciju podstiču mogućnosti mnogo lakšeg međunarodnog povezivanja i privredne saradnje. Sajam, sa jedne strane, postaje osnova regionalnog razvoja, a sa druge nosilac prekogranične regionalne saradnje. Očekuje se da Međunarodni privredni sajam ZRBIZNET, nakon dve uspešne godine postojanja, nastavi da funkcioniše i postane tradicionalan, te da zadrži veoma visok nivo predstavljanja subjekata, kao i sadržajan program pratećih manifestacija - ističu u PKS-RPK Zrenjanin.