Crkveno pitanje u Crnoj Gori isforsirano političkim razlozima i ciljevima samo se usložnjava. Prekjuče je mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije odbio inicijativu Mila Đukanovića o formiranju pravoslavne crkve u Crnoj Gori bez nacionalnog predznaka.

Akademik i pesnik Matija Bećković na svoj način za Blic, komentariše ideju objedinjavanja pravoslavnih vernika u jednu crkvu.

– Ima ona priča kako je onaj od svega što je bilo potrebno za pušenje imao samo usta i volju da puši. Isto tako, ovi koji nisu kršteni i nemaju ni crkvu ni sveštenike ni vernike, a imaju volju da je imaju i onda bi da se ujedine. Da se ujedine ništa sa nečim što postoji. A taj koji to predlaže spada u ono što je u Zakoniku Valtazara Bogišića „nezvanovršenje tuđih poslova„.

*Ipak, Đukanović se našao pozvanim da to rešava?

– Što ne bi kad o tome nema pojma. Da se Tito toga setio, on bi, ipak, za episkopa te crkve odredio nekog od onih koji su rukovodili Golim otokom, oni bi to efikasno sproveli. Ili nekog iz Ozne, to bi bili prvi monasi u kožnim kaputima. Osim toga, zašto autor te originalne ideje ne bi bio i vladika te crkve kad je već gospodar Crne Gore, pa da se i ta tradicija obnovi.

*Znači li ova inicijativa da je propao projekat s Crnogorskom pravoslavnom crkvom. Da je to uspelo, verovatno ne bi ni bilo ovog predloga?

– Crnogorskoj pravoslavnoj crkvi samo ime smeta da bi bila crkva. I nije im propao samo taj projekat, sve što rade je pokušaj da se naduva prsla mešina. Oni razbuktavaju građanski rat, misleći da su Crnogorci bili partizani i da su pobedili na čelu sa drugom Titom, a da su Srbi bili četnici i oni su izgubili i da oni nemaju nikakve veze sa Srbima. Oni misle da ratuju sa Srbima, a u stvari ratuju sa svojom braćom u istoj kući.

*Da li zabrana ulaska u Crnu Goru još vredi?

– Oni su mi tamo postavili mišolovku na kojoj piše: Slobodno gricni.

*Zašto je vlastima toliko stalo do tih crkvenih stvari?

– Pa, kada su oni došli do ideje da nisu Srbi, moraju to nekako i da obrazlože sve novijim i novijim apsurdima. Oni su sada u vlasti manjina drugih nacionalnih zajednica koje ih podržavaju u svemu tome. Milovan Đilas je bio optuživan da je on izmislio tu naciju. Međutim, kad je došao na crnu klupu, on je izjavio da je Srbin i na zatvorskom listu je zapisana njegova srpska nacionalnost. Tako im se zamerio. On je pisao da je u okviru komunističke utopije sve moguće, pa i to da Crnogorci u nekom trenutku mogu biti i nešto drugo, a ne Srbi, a oni su došli na ideju da nikad nisu bili Srbi. Jedino smeta što u tim borbama za slobodu i vekovnom ropstvu pod Srbima nisu ispevali nijednu pjesmu o borbi Crnogoraca sa Srbima, ali nije isključeno da je napišu. Uzeli su za dan svoje vojske bitku sa Vizantincima kod Tuđemila. Bilo bi bolje da uzmu neku drugu bitku sa Srbima, a da ostane to isto mesto: Tuđemili. Nije ni u Srbiji mnogo bolje, pa je za Dan vojske uzet početak Drugog srpskog ustanka, a ne Prvog.


(in4s.net)