KOMENTAR: Geneza jedne laži
03. 12. 2018. u 12:02
Ne radi se više o jednom filmu, čak ni o festivalu koji se prošle nedelje poigravao sopstvenim identitetom i dovodio u pitanje jednu lepu i časnu tradiciju
NE RADI se više o jednom filmu, čak ni o festivalu koji se prošle nedelje poigravao sopstvenim identitetom i dovodio u pitanje jednu lepu i časnu tradiciju. Radi se o nečem sasvim drugom, što više spada u političke skandale, čime se uveliko bave veštiji od jednog filmskog kritičara. Pogađate, dakle: to je film "Teret", to je Festival autorskog filma i politički pritisak na Srbiju, zato što je, navodno, prikrivala i prikriva svoje zločine nad civilnim šiptarskim stanovništvom, u ratu 1998-1999. godine. Isto su tvrdili ne samo Nataša Kandić i reditelj Ognjen Glavonić, koji je materijal i sredstva dobio od njenog fonda, niza nevladinih entiteta i stranih faktora, nego i Filmski centar Srbije, državna agencija za film, na kraju evo i ovaj festival, koji je od "Tereta" napravio "najznačajniji film" i neprikosnovenog favorita u odnosu na sva druga prikazana dela, a onda priredio jedno sasvim neprilično, bukačko lobiranje. Bilo je otužno i neprijatno gledati kako se izvodila razdražena kampanja oko ovog umetnički (pa i politički) beznačajnog filma, koliko je upriličeno njegovih dodatnih i naknadnih projekcija, kako mu je od samog starta otvoreno obećavana i na kraju dodeljena glavna nagrada, sve uz pomoć poluanonimnog žirija i razjarene podrške mejnstrim medija i blogosfere. U režiji druge Srbije i ko zna koga još, tako je odigrana jedna kolosalna laž.
NA STRANICAMA "Večernjih novosti" i drugde pokazali smo koliko je ovaj film umetnički minorno preduzeće i zato se ovde ne bavimo umetnošću. Nje, uostalom, u "Teretu" i nema. Sve to je bezočno političko podmetanje, pri čemu film deluje kao kukavičje jaje jedne veće političke igre, a festivali kao dekor medijskih zloupotreba, još od kanske premijere. Tada je izvesna Džesika Kjengiz, iz "Verajetija", definisala lid ovog spina, koji glasi: "Mladi filmski stvaralac na upečatljiv način osvetljava bolnu istinu i ukazuje na krivicu u koju većina ne želi da poveruje. Oni kojima je poznata Glavonićeva 'Dubina dva' prepoznaće da on oseća snažan poriv da svoju domovinu primora da se suoči sa gresima koji su decenijama ignorisani i takvi će znati ne koji to tačno događaj 'Teret' aludira." U Kanu je prisutan i aktivan direktor Filmskog centra Srbije, koji već priprema beogradsku premijeru "Tereta" (ali na nju će, iz zanimljivih razloga, čekati punih šest meseci). Boban Jevtić, a tako se zove ovaj direktor, imao je originalnu i živopisnu dopunu za javnost: "Ne samo da Glavonićev film nije antisrpski, nego je, ako već jednom umetničkom ostvarenju dajemo nacionalne i političke atribute, zapravo patriotski, što će se pokazati i na srpskoj premijeri."
Scena iz filma "Teret"
.jpg)
NA SRPSKOJ premijeri pokazalo se, međutim, nešto mnogo važnije: prvi put je sasvim nedvosmisleno iz Džesikinog spina ispreden novi mit. Pred galvanizovanom Arenom, uz već napaljenu klaku dovedene publike, predsednik saveta Festivala autorskog filma rekao je loud and proud: "Ognjen Glavonić je hrabro ispričao priču koja prati jedan od najmračnijih događaja u novijoj istoriji Srbije." Uzima se kao svršena stvar, dakle, da je država Srbija kriva za ovaj najmračniji zločin u svojoj novijoj istoriji, a to nije ništa drugo do ono "primoravanje domovine da se suoči sa svojim gresima koji su decenijama ignorisani", u čemu je i "najveći značaj filma". To je taj Jevtićev "novi patriotizam". To je poenta ne samo kanskog spina, već sada i dorečenog mita Vilijema Vokera i njegove duboke države, koja je prvi put pobola svoj lažni barjak 1999. godine u Račku. Geneza ovog mita sasvim jasno upućuje da onaj ko je izgovorio ove reči valjda zna šta je rekao, tj. "tačno zna na koji događaj aludira 'Teret", kako je i najavila Džesika. Zašto onda to javno ne kaže? Evo: jedva čekamo da se suočimo sa tim gresima. Treba svi da znamo najmračnije događaje u novijoj srpskoj istoriji. Neka ih Srdan Golubović javno označi! Već treći put u poslednjih nedelju dana pozivam čelnika Faf-a ili bilo kog drugog da saopšti ova mračna saznanja nečim, nekim dokazima, dokumentima...
PROČITAJTE I:KOMENTAR: Ponuda
Nema ih. Ne verujem da će ih i biti.
Zato što je u pitanju laž.
A vidi li ova država da je njeni miljenici i navodni umetnici - sve o njenom trošku! - optužuju za nepostojeće zločine na Kosovu, snabdevajući novim falsifikatima njene najljuće neprijatelje?