Željko Cvijanović: Velika ucena Srbije

Željko Cvijanović

18. 01. 2016. u 13:30

Slabljenje evropskih integracija i nastup Rusije na Bliskom istoku, neposrednom geopolitičkom susedstvu Balkana, oslabili su u našem regionu uticaj Brisela

Жељко Цвијановић: Велика уцена Србије

Cilj široko medijski plasirane ideje o naoružavanju Hrvatske balističkim raketama “sa dometom do Niša” jeste skraćivanje Srbiji vremena za odluku o ulasku u NATO. Do sada su američki diplomati u Beogradu često izjavljivali kako su Srbiji “vrata NATO uvek otvorena” i da je na Beogradu da, kad proceni da je vreme za to, donese odluku.

Slabljenje evropskih integracija i nastup Rusije na Bliskom istoku, neposrednom geopolitičkom susedstvu Balkana, oslabili su u našem regionu uticaj Brisela, što je prošle godine navelo SAD da se ovde direktnije uključe u političke procese. Crna Gora je dobila poziv za ulazak u NATO, oživljena je inicijativa o promeni imena Makedonije, koje joj stoji na putu ulaska u NATO, ubrzano je formiranje vojske “Kosova”, takođe pod kapom Severnoatlantske alijanse.

Sve to, uz najavu raketa za Hrvatsku, trebalo bi, prema zamislima iz SAD, da u Beogradu stvori utisak kako je Srbija u NATO okruženju, da je to okruženje može neposredno ugroziti i da sama svoju bezbednost može da potraži ili ulaskom u NATO ili bar održavanjem još čvršćih odnosa s njim, uz podrazumevajuće okretanje leđa Rusiji.

Problem sa tom idejom Vašingtona nije samo u njenom ucenjivačkom karakteru, već i u tome što ni NATO ni SAD ne daju Srbiji nikakve garancije, ni o njenoj teritorijalnoj celovitosti, ni o zadržavanju minimuma političke samostalnosti, ni o omogućavanju privrednog razvoja, u kome je Srbija već više od dve decenije sprečavana.

Zahtev Srbije da se naoruža u Rusiji, kako bi povratila vojnu ravnotežu u regionu, pokazao je nepristajanje na jezik ultimatuma. Dmitrij Rogozin, koga je Putin poslao u Beograd da razgovara o tom problemu, imao je, čini se, jedan veoma važan stav u potpunoj saglasnosti sa Vašingtonom: vreme Beogradu za izjašnjavanje o (ne)ulasku u NATO zaista ističe.

Rusija je pokazala razumevanje za Srbiju i spremna je da je naoruža. Jedino što se zauzvrat od Srbije traži jeste garancija da sa ruskim oružjem u svojim arsenalima neće otići u NATO. Naravno, u takvim odnosima reč ne vredi mnogo, već nju podrazumevaju konkretni politički potezi.

Spremnost Srbije za takve političke poteze značilo bi afirmisanje samostalne (ne obavezno proruske) politike sa svim što to podrazumeva - od strukturnih, preko političkih pitanja, pa sve do kadrovskih. To je logično, budući da su NATO lobisti odavno premrežili ne samo vladu i vojsku već i javni prostor Srbije, i to nesrazmerno, budući da je ogromna većina građana protiv ulaska u NATO.

Tako je jedno u osnovi spoljnopolitičko pitanje (NATO, Hrvatska) postalo unutrašnje. Da će biti tako, potvrdila je i jedna od perjanica NATO u srpskoj vladi Zorana Mihajlović grubim javnim prozivanjem Rogozina, dok je ovaj još bio u Srbiji.

Bez obzira na to hoće li Aleksandar Vučić u sada već bližoj budućnosti povlačiti poteze u pravcu približavanja NATO ili distance prema tom savezu, Srbiju očekuju teški unutrašnji sukobi. U prvom slučaju, međutim, linija sukoba išla bi po sredini njegove stranke i njenog biračkog tela; u drugom bi se SNS i on našli pod udarom domaćih atlantističkih agentura i medijske pete kolone.

Kako je ova druga linija sukoba trenutno mnogo življa od prve, čini se da se političko klatno Srbije više kreće putem distance od NATO. To je i jedan od razloga zašto se Vučić odlučio na vanredne republičke izbore, nastojeći da politički sukob drži što je moguće više u institucionalnom okviru, kao i da ga vremenski oroči.

Nema mnogo sumnje da će on na izborima da ojača svoj legitimitet, kao što je vrlo izvesno da će ruski uticaj na tim izborima biti veći nego ikad do sad. Malo je, međutim, verovatno da će pobeda antinatovskih snaga biti dovoljna da spreči veliki unutrašnji politički sukob, ne samo uoči izbora već i posle njih. Jer nikako se ne sme zanemariti snaga proameričkih/britanskih mreža u srpskoj vlasti i društvu.

To znači da će unutrašnji pritisak na Srbiju biti u službi spoljnog. Pritom, nikako ne treba zaboraviti kako na Zapadu odavno postoji stav da će finalni čin četvrtvekovnog slamanja Srbije biti overen njenim građanskim ratom. Sa druge strane, građanski rat ne bi uveo Srbiju u NATO, ali bi mogao da uvede NATO u Srbiju, što je isto, samo još neuporedivo gore.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (26)

maniks

18.01.2016. 14:02

Pravi Srbi nece u NATO i tacka. Da se nebi desila Ukrajina ili nesto slicno odmah dati Rusima da otvore dve do tri baze . To je jedini nacin za mir i stabilnost u regionu i garancija da nas niko nece dirati. Slazem se sa Cvijanovicem da ce na ovim izborima najvise dobiti nacionalne i patriotske snage.

Evropski Srbin

18.01.2016. 20:01

@maniks - Pravi Srbi od Nemanjića preko Karađorđevića pripadaju evropskoj civilizaciji, i tačka !

Kraljevina u EU

18.01.2016. 22:49

@maniks - Zaboravio si Obrenoviće, najveće evropljane, mada i ja više volim Karađorđeviće. Uz Božiju pomoć , za Kraljevinu Srbiju !

Klackalica

18.01.2016. 14:04

Sta reci za tekst , g.din Cvijanovic pravo u sustinu , pravo u srce ! Jasno kao dan , vidljivo iz aviona sta nam radi i namece "demokratski" zapad ! Medjutim , sta nam valja raditi dalje , da li jezikom , srcem , jezikom , ili , biti pragmatican , konacno se odluciti kom "carstvu" se prikloniti ? ! Bojim se , da sa frazama , floskulama , kurtoazijom , ... , "i s jednima i drugima" , necemo moci izdrzati , necemo daleko stici . Obe strane imaju mehanizme da nas "slome" , pa pope budi pametan ? !

Rabo

18.01.2016. 14:18

Bilo koja politicka opcija, apsolutno bilo koja, bolja je od gradjanskog rata. Molim se bogu da ne dozvoli tako nesto. Nadam se da smo kao narod zreli da to ne dozvolimo. Vidimo i Siriju i Ukrajinu.

Rocky

18.01.2016. 14:19

Da sam na mestu Šešelja, izašao bi na izbore sa glavnom tačkom programa da Rusija izgradi nekoliko vojnih baza u Srbiji. Tim pre što SAD već imaju svoju bazu na okupiranom delu naše teritorije i celo vreme nas tlače u svakom pogledu. To bi autoamstski značilo bar 30% glasova. Naravno, javili bi se i spin dokotori kojima bi to zančio "povratak u 90-e", kao da su one bile nešto gore nego sadašnjica. Nama je ruska baza jedini garant biološkog opstanka u neprijateljskom NATO okruženju.

biljana

19.01.2016. 00:11

@Rocky - Nego sta.To je resenje.Devedesete su bile bolje.Bar smo I mali drzavu I drzavnika(svidjao vam se ili ne-imao je manje grehova od svih posle njega).Zamisli koliko su glupi ovi sto su pravili 5.oktobar,tale se sa onim ko te bombardovao.Sta je to "svedski sindrom?!",mazohizam?Mogu se ubrisati sa diplomama.

DUNGA

20.01.2016. 08:07

@Rocky - rocky.... a gdje bi ti postavio Rusku bazu na teritoriji srbije a da ona nije na dometu običnog topništva da li iz Rum., Bug, Mađ. HR, BiH ili sa Kosova........ običnim topništom bi je rasturili za 10 min, šta če ti baza ako je neobranjiva...

ISTINA

18.01.2016. 14:32

Slazem se sa gotovo svime izrecenim u tekstu,rekoh sa gotovo svime,a to znaci da se neslazem sa zadnjom recenicom.Gradjanskog rata u Srbiji nemoze biti,pobune da ali rata ne iz jednostavnog razloga a to je da za rat trebaju dvije jake strane.Kada kazem jake mislim na ljudstvo a te druge strane u srbiji osim Srba i nema.U Sandzaku ih ima saka jada i Srbija to moze da sredi u roku od 2-3 dana a u Vojvodini su Srbi u velikoj vecini. NATO je najveca i jedina opasnost za Srbiju i zato treba reci NE!

RAZUM i RACIONALNOST

18.01.2016. 20:00

@ISTINA - Za Srbiju (u centru Jugoistočne Evrope, okružene sa NATO državama) najbolje rešenje je : 1). da odmah uđe u EU, 2).zadrži dobre odnose sa Rusijom , 3).postane pridruženi član NATO-a, kao Austrija, Finska, Švedska i Rusija (do sukoba oko Krima).

ali razume

19.01.2016. 08:45

@ISTINA - to nam nece biti dozvoljeno jer nije definisana linija dve zone uticaja.Ona ce se definistai gradjanskim ratom izmedju onih koji zele Nato i EU i onih koji zele sa Ruskom Federacijom.Jedne ce pomagati Nato a ove druge Rusija, to se zove gradjanski rat. Sta ce biti sa Rumunijom i Bugarskom ostaje da se vidi ali jasno je sve.

Bela Lada II

18.01.2016. 15:14

Zaista sve im je uspelo osim da potpale gradanski rat u Srbiji, a to nece nikada pa ni onda! Ako medu politikantima ima i takvih ljiga narod je jos pri pameti !? Ako mogu da pitam kako je to Srbija u svim sferama vlasti,premrezena spijunima dok je narod cist, ko je to dozvolio ili nije sprecio ?

smb

18.01.2016. 15:38

analiza na visokom nivou ovog coveka. slazem se. mali dodatak: srbi su navikli (na srecu) dobro da gledaju da li ono sto se prica to isto i radi. uprkos glasnih pronatovaca (ima ih mnogo manje nego sto se misli) srpski narod je obazriv sto je dobro. i nije jedini u evropi. teorije nema eu bez nato jednostavno nije tacno. francuska je jedan od osnivaca stare eu, u nato je uveo sarkozi. u zapadnoj stampi su dnevni clanci o ovoj temi samih evropskih clanica. nije sve crno ili belo. pozdrav.

Pridruženi član

18.01.2016. 22:52

@smb - Nikako u NATO, jer mnogo košta i šalju naše vojnike gde hoće, ALI može kao PRIDRUŽENI član (uzmeš njihopvu zaštuitu , a plaćaš mnogo manje)

НИЈЕ СВЕЈЕДНО

19.01.2016. 08:54

@smb - Не разумем, јел су ови што лупају минусе за НАТО ?! Ја сам убеђен да се већина грађана ПРОТИВИ уласку Србије у НАТО , али да немају ништа против да Србија буде тај придружени члан, као Аустрија, Финска, Шведска,.. (јефтина заштита :)

nasuprot

18.01.2016. 15:53

''Pritom, nikako ne treba zaboraviti kako na Zapadu odavno postoji stav da će finalni čin četvrtvekovnog slamanja Srbije biti overen njenim građanskim ratom.''...zašto mi ovo nije nikada palo na pamet a tako je očigledno?otuda, dakle, neprestani kontrolisani uzgoj labilnosti i prljavštine u kulturi i obrazovanju, odatle, dakle, stalne tenzije između naroda i intelektualca, tzv.elite...otuda kultura i mediji nasuprot većini, otuda - nausprot.

Veritas1389

18.01.2016. 19:08

Драги Срби ја сам рођен и живим цели живот у Аустрији. Ви грађани Србије треба да одлучите коме ће Србија да се окреће и нико други.Могу само да вам кажем да ове у Аустрији и у Немачкој све више људи има симпатије према Русији и да њихове нато медије својом пропагандом и лажима не могу више скоро никога да замајавају. У немачкој је глас све јачи да треба скидати санкције Русији и да треба боље сарађивати са Русијом.Руске ресурсе + Немачко знање и технологија против УСА+ Британија.

Dobitna kombinacija = EU i Rusija

18.01.2016. 22:56

@Veritas1389 - Nije loša ideja, ali prvo mora Srbija da uđe u EU, pa da navijamo za spajanje EU (tehnologija + 505 miliona) i Rusije (sirovine +133 miliona) !!

ZG

19.01.2016. 00:07

@Veritas1389 - Veritas, lažes kao som, ja živim u Njemačkoj već 10 godina i ako Nijemci nekoga mrze ali istinski mrze onda su to Rusi, a ni Srbi im nisu baš omiljeni. Zato ne lupaj bez vez po sistemu što je babi milo to joj se i snilo!

EKOLOGIJA spašava Srbiju

19.01.2016. 09:07

@Veritas1389 - To sprečava naftni i atomski lobi iz Amerike i zato finansiraju nacionalističke "antievropske" stranke u Srbiji i drugim državama. Za čist Dunav koji spaja evropske narode !!

Дамјан

19.01.2016. 13:42

@Veritas1389 - ZG - HRVOJE"лажеш као ..."!???Е то је та тисућљетна тралала култура!И још нешто:и ја сам у Немачкој и ниједан Немац с којим сам разговарао на ту тему не мрзи Русе, а за Србе и остале балканце и није их брига ( и за вас Хрвате, наравно).

Spajanje tržišta i sirovina

19.01.2016. 14:07

@Veritas1389 - @ Zagrebcaninu - Intelektualna elita svih naroda koji žive uz Dunav znaju da je budućnost EU (tržište od 550 miliona) u spajanju sa Rusijom (najveće zalihe sirovina). To potvrđuje i gradnja DRUGOG gasovoda Rusija -Nemačka kroz Severno more !!

Miloš

19.01.2016. 00:33

Tko to pominje zapadnu civilizaciju, zaboravio je da stavi ono -NE- Mi smo je bar iskusili.

dokle god

19.01.2016. 08:53

smo ovako podeljeni, a dele nas odavno, na uvek gle cuda dve opcije, nema nama opstanka.Zelim da Srbija iznedri politicare koji ce objediniti javno mnjenje u jednoj bilo kojoj od ove dve opcije.Zelim da se pojave politicari koji ce biti slozni i ne deliti narod bar po pitanju ove opcije ISTOK ili ZAPAD, da li je to moguce zelim da verujem da da, u protivnom nece nas biti.

ombre

19.01.2016. 14:48

Da li nam je potrebno stradanje Srba kao u prvom svetskom ratu? Da li nam je potrebno stradanje Srba kao u drugom svetskom ratu? Da li nam je potrebno stradanje Srba kao u ratovima devedesetih? Koliko smo od toga u 20 veku dobili a koliko izgubili svojom krivicom? Ko se sa velikima tuče posle mu i mali lupaju čvrge! Okruženi smo NATO , a neutralnost nam niko ne priznaje. Zar treba da nestanemo? Uzmimo se u pamet dosta smo žrtvovali svoj narod. Dosta je više da nam više vrede mrtvi nego živi.

Ruben

20.01.2016. 10:39

@ombre - "Okruženi smo NATO , a neutralnost nam niko ne priznaje." Hoces reci da je NATO izbor logican ; sto da ne ali onda postajete Hrvati ; sama rijec je tek jedna etimoloska varijanta rec Srbin ; a hrvatski narod nista drugo nego rezultat hiljadugodisnjeg pritiska sa zapada.