Lažni procenti zbunjuju birače
03. 03. 2014. u 08:25
Kampanja je u znaku dosad nezabeležene navale sumnjivih istraživanja javnog mnjenja. Građane bombarduju izmišljenim telefonskim anketama
ISTRAŽIVANjA javnog mnjenja, koja su tokom kampanje preplavila medije i društvene mreže, ne moraju da budu ni približna slika izbornih rezultata.
Na to za „Novosti“ upozoravaju sami istraživači, koji tvrde da se građani svakodnevno „napadaju“ lažnim, falsifikovanim, „friziranim“, pa i potpuno izmišljenim telefonskim ili terenskim anketama.
Tako se desilo da u javnost izlaze fantomska „američka“ i „britanska“ istraživanja, pa i navodne analize domaćih agencija, čije su rezultate njihovi vlasnici prvi put videli u medijima.
Zbog toga su rezultati sondaža potpuno različiti i dijametralno suprotni, a pojedine stranke „variraju“ u rasponu od više od deset procenata.
Svetlana Logar, direktor istraživanja u agenciji „Ipsos - Stratedžik marketing“, poručuje biračima da potpuno zanemare sva istraživanja koja su do sada objavljena:
- Navodni rezultati se „lansiraju“ potpuno neodgovorno i bez stručne interpretacije. Jer, ne može se prosto izvući brojka o rejtignu stranaka iz istraživanja koje ima više od stotinu pitanja. Zato su važna objašnjenja.
Logarova upozorava i da su vrlo često objavljivana i „njihova istraživanja“, koja su u stvari bila potpuno izmišljena:
- To govori o velikom haosu koji vlada u ovoj oblasti. Zbog svih negativnih posledica, mi uvek sugerišemo strankama da ne idu u javnost s rezultatima koje im dajemo, jer tako samo stvaraju konfuziju. Ti nalazi bi trebalo da se obelodane isključivo uz našu interpretaciju.
Kako ističu naši sagovornici, u Srbiji ne postoji ni zakon koji bi propisivao koja su istraživanja relevantna za objavljivanje, pa mediji mogu neprekidno da „serviraju pogače“ sa svojim rezultatima.
Đorđe Vuković, iz CeSID-a, objašnjava za „Novosti“ da cilj istraživanja nije da „pogode“ rezultat:
- Nismo mi ni baba Vanga, niti imamo kristalnu kuglu. Isključivi cilj istraživanja koje radimo strankama jeste da im pomognemo da maksimalno iskoriste svoje izborne potencijale.
On smatra da partije „guraju“ u medije naručena istraživanja jer misle da će tako uticati na birače:
- Ipak, uveren sam da je uticaj tih rezultata praktično minoran. Ko može da veruje navodnim američkim istraživanjima. Nameće se pitanje i na kom jeziku su Amerikanci anketirali srpskog seljaka.
NAJMANjE 600 ISPITANIKA
VUKOVIĆ nam objašnjava šta bi svako istraživanje moralo da ima da bi bilo relevantno:
- Mora da se objavi period kada je rađeno, na kom uzorku, da li je telefonski ili na terenu i koja su pitanja postavljena. Manja istraživanja se rade na uzorku od 600 do 800 ispitanika, a najozbiljnija do 1.500. Što veći uzorak, to su relevantniji rezultati. Građanima se postavlja i više od 100 pitanja da bi se dobio kvalitetan „presek“.
merna jedinica
03.03.2014. 09:26
U politici je sve slucajno i namerno i zbog toga mora da postoji merilo moci. Politicki barometar je vazan politicki istrument i ima ulogu da nagovestava potrebu za politicka resenja na osnovu vrednosti politickog progtama. Politicki program i ma tesne veze sa poveljom UN, i iz te osnove politicki barometat odmerava.
Pa da. Nemojte gledati druge rezultate. Samo nase, jer nas SAD placaju. Ako ne obavimo poso, nema novaca!
Budućnost Srbije zavisi od ko je uticao na izgradnji novog ustava, i sta zeli da postigne.
@zidar crnotravac javlja se iz odjaka - Bog neka te razume,šta si napisao.
@zidar crnotravac javlja se iz odjaka - Ukratkim crtama. Ustav je istrument i objasnjava status drzave, nameru drzavnog vrha na koji nacin ponasa ce se prema politickom rukovodstvu, prema svom narodu, objasnjava mandate, nacela medjunarodne politike itd.
Komentari (29)