Odgovornost na svima, a samo je jedan krivac

B. Ca. - S. B.

25. 12. 2018. u 11:02

Ponovo otvoreno pitanje da li su nadležne institucije dovoljno učinile da se nesreća izbegne. Od 2.138 pružnih prelaza, svega 502 imaju zvučnu i svetlosnu signalizaciju. Od 2015. nastradalo 28 osoba

Одговорност на свима, а само је један кривац

Mesto nesreće u Donjem Međurovu

U SRBIJI drumovi presecaju prugu na 2.138 mesta. Branici, polubranici, svetlosna i zvučna signalizacija zaustavljaju vozila na svega 502 pružna prelaza. Znakovi - Andrejin krst i "stop" jedino su obezbeđenje na čak njih 1.636. Samo na prelazima je od 2015. godine poginulo najmanje 28 ljudi.

Ove crne brojke i tragedije po pravilu samo kratko zabrinu javnost i pokrenu temu "ko je kriv", a onda brzo padaju u zaborav. Ministarstvo građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja bi po svim osnovama trebalo da pokrene temu sopstvene objektivne odgovornosti, pa onda i ostalih institucija u nizu. Nažalost, i ovoga puta sve se završilo odbacivanjem krivice.

Poslednja nesreća, u Nišu prošle nedelje, prekinula je pet života. Tada su stradali Aleksa Dimitrijević (15), Bogomir Lazić (75), Danijela Stanković (48), Marijana Kocić (17) i Nataša Janković (43). Sud će utvrditi na kome je krivično-pravna odgovornost, ali javnost nastavlja da se pita jesu li u godinama za nama institucije i nadležni mogli da učine više kako bi broj poginulih i povređenih bio značajno manji.

Krsto Lipovac, profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, ističe da je neophodna naučna studija koja bi odgovorila kako koji prelaz u Srbiji treba rešiti. Od četiri tipa, prelaz obezbeđen samo drumskom signalizacijom nosi najveći rizik.

- Tehnički gledano, takve prelaze ne možemo smatrati sasvim bezbednim, jer vozač drumskog vozila, u određenim vremenskim uslovima, ne može da vidi voz - upozorava profesor Lipovac. - Voz koji ide brzinom od samo 80 kilometara na sat, za jednu sekundu pređe 22 metra, a za pet sekundi 110 metara. Ukoliko je vidljivost manja od 100 metara, vozač ga nije video. Vozilo koje je krenulo, prugu ne može da pređe za pet sekundi. To nikada nisu ravni prelazi. Osim unapređenja infrastrukture, mora da se radi i na svesti vozača. Kreatori sistema moraju da unaprede infrastrukturu i stvore uslove da se bezbedno prelazi preko prelaza, a onda da se od vozača traži da to poštuju.

Pored krivično-pravne odgovornosti, naglašava profesor Lipovac, postoji i odgovornost institucija, a na kraju je politička odgovornost onih koji upravljaju sistemom.

- Kada pričamo o stručnoj odgovornosti, ja se stalno preispitujem da li dovoljno upozoravam studente - iskren je Lipovac. - Mora da se preispita odgovornost nekoga u "Železnicama" i "Putevima Srbije", ali i nadležnih, bilo u Ministarstvu saobraćaja, bilo u Ministarstvu unutrašnjih poslova. Mora da se preispita odgovornost i nekoga ko je član Tela za koordinaciju bezbednosti u saobraćaju, pa i medija da li su učinili dovoljno.

Žrtve Aleksa Dimitrijević (15), Bogomir Lazić (75), Danijela Stanković (48), Marijana Kocić (17) i Nataša Janković (43)


Stručna i institucionalna odgovornost je mnogo šira i važnija, jer od toga zavisi unapređenje sistema, smatra naš sagovornik:

- Treba formirati instituciju koja će se baviti ovim poslom. To ne može da radi jedan inženjer u "Železnicama". Ako nemate u "Železnicama" i "Putevima Srbije" ljude koji će se osam sati baviti samo tim problemom, on se neće rešiti. To može da bude odsek za bezbednost pružnih prelaza, koji bi radio u saradnji sa naučnim institucijama, sa planerima. To je jedini način da se unapredi sistem pružnih prelaza. Važna je koordinacija i "Železnica" i "Puteva Srbije" i neko iznad mora da koordinira.

U "Infrastrukturi Železnica Srbije" tvrde da nigde u Evropi nisu svi putni prelazi obezbeđeni rampama, jer za to ne postoji saobraćajni, tehnološki, ni ekonomski razlozi.

- Za sve nesreće i nezgode nastale na putnim prelazima u navedenom periodu odgovorna su bila treća lica koja su upravljala drumskim vozilom - kaže Nenad Stanisavljević, zadužen za odnose sa javnošću u "Infrastrukturi Železnica". - Železnički saobraćaj uvek ima prednost u odnosu na drumski saobraćaj na putnim prelazima, bez obzira na rang puta, što je propisano Zakonom o železnici i Zakonom o putevima. Učesnici u drumskom saobraćaju se često upuštaju u opasne i rizične situacije ne vodeći računa o železničkoj i saobraćajnoj signalizaciji.

Godišnje na putnim prelazima u Srbiji svojom nepažljivom, neopreznom i neodgovornom vožnjom, vozači drumskih vozila oštete više od 2.000 branika i polubranika. Zbog krađa delova železničke infrastrukture svakodnevno je van funkcije oko 20 putnih prelaza u Srbiji.

PLANIRANA AUTOMATIZACIJA

PLANIRA se automatizacija 60 putnih prelaza naredne godine, i to iz sredstava Svetske banke u iznosu od 13 miliona dolara. U okviru radova na rehabilitaciji elektrotehničke infrastrukture, vrednih oko 3,5 miliona evra, u beogradskom železničkom čvoru i na deonici barske pruge od Beograda do Valjeva, biće postavljeno 120 kilometara optičkih kablova. Zahvaljujući tome, biće osvetljeno 25 putnih prelaza od Beograda do Valjeva, a na njima će biti instaliran i video-nadzor.


NEMA ODGOVORA

MINISTARSTVO građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u ponedeljak smo pitali da li veruju da i oni snose deo institucionalne odgovornosti za nedavnu nesreću. Odgovor nismo dobili. U junu 2014. godine Vlada je formirala Telo za koordinaciju bezbednosti saobraćaja na putevima, kojim rukovodi potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović.

Zorana Mihajlović

ŽIVOT JE UVEK NAJSKUPLjI

TROŠAK izgubljenog života u saobraćajnoj nesreći, prosek Evropske unije, iznosi 2,27 miliona evra. U ovu nezahvalnu računicu se uključuje humani, nematerijalni trošak, ali i to koliko košta gubitak vremena, šteta, lečenje...

- U Srbiji je na pružnim prelazima, samo u 2016. i 2017. godini poginulo 18 ljudi, što predstavlja trošak od 41 milion evra - objašnjava profesor Krsto Lipovac. - Da se napravi jedan pružni prelaz, košta između 100.000 i 200.000 evra. Znači da smo za 41 milion evra mogli da napravimo 400 pružnih prelaza. Spreman sam da uvek branim tvrdnju da je ekonomski opravdano godišnje uraditi od 200 do 400 pružnih prelaza.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (15)

Драган Јовановић

25.12.2018. 11:22

Накнадна памет и реакција Министарства саобраћаја не могу да врате изгубљене животе. То што сви пружни прелази нису адекватно рампама обезбеђени је одговорност Српских железница а самим тим Министарства саобраћаја. Да има морала Министарка саобраћаја би поднела оставку а не би се вадила и окривљивала возача аутобуса којем живот виси о концу а и за којег није чак ни утврђено да је одговоран за ову велику несрећу. Срамно и недопустиво понашање.

Aleksandar NS

25.12.2018. 11:25

100 % odgovornost države, 21 vek a tako zaostali. Ne može se od lopovluka ni jedan pružni prelaz obezbediti!

Zile

25.12.2018. 11:34

Prof. Lipovac, svaka cast. Svako iole normalan bi se slozio sa Vama. Naravno da je bila slaba vidljivost. Ko je od putnika video voz pre nego su stupili na prugu? NIKO ! Tako da u ovoj situaciji vozac najmanje kriv.

драгана

25.12.2018. 12:24

@Zile - Mnogi putnici su videli voz i dovikivali vozaču da stane. Pročitajte pređašnje tekstove.

Aca

26.12.2018. 09:37

@Zile - Svi optuzuju jednog coveka, koji ne moze ni da odgovori, ali tako je najlakse. Bez obzira na to sto voz ima prednost, mogao je i on mnogo ranije da koci kad je video da autobus ipak prelazi prugu(za njega niko ne prica da je gledao u telefon jer je bio sam). Ako je bila magla- zasto voz nije prilagodio brzinu uslovima-nego napamet.Stanica je 600m ranije, moze da ubrza, a ne moze da uspori?? ali ih nije video. Ljudi nisu masine,bili oni profesionalci ili ne- dok je ljudi bice i tragedija

Aca

26.12.2018. 10:00

@Zile - Kad su mu rekli da stane, kad je bio na pola?? Vidim da mnogo pametujete, a iskreno daj Boze da imate dozvolu. Vozac nije video voz-pad koncentracije(moze svakome da se desi- na svakih par nedelja stizu vesti, pa i iz Austije, pa i iz Svajcarske) prelazi pola, panika, svi vicu STANI, njemu se odseku noge i za par sekundi je sve gotovo. "Prelaz obezbedjen odgovarajucim znakom"-pa znaju svi da je tu pruga, ali ne obrate svi paznju na voz- pa da pitam: Zasto mislite da je semafor za ovce??

Nislija.

25.12.2018. 11:45

Po izjavama ove ministarke resorno ministarstvo i zeleznica nisu krivi. Ovo samo govori o njima. 21 vek a nema rampi nego ajde protestuju pa kao dobrismo i napravicemo.

драгана

25.12.2018. 12:22

@Nislija. - U Austriji (koja je u svemu najboljem među prvih 10 zemalja svetu),nema rampi na svakom pružnom prelazu.Postoji svuda znak "Stop" i postoji "Andrejin krst".Doduše u Austriji vozači autobusa ne razgovaraju mobilnim telefonom dok voze.

Ja

25.12.2018. 12:33

ŽIVIMO U GRADOVIMA I NASELJENIM MESTIMA KOJI SU NAKARADNO URBANIZOVANI KADA SU LJUDI IMALI DRUGAČIJE RADNE I ŽIVOTNE NAVIKE AUTOMOBILA JE SVE VIŠE SAOBRAĆAJ JE SVE BRŽI.NEKAD SU TELEFONI BILI DEO POKUĆSTVA DANAS SE LJUDI IGRAJU NA TELEFONU NA RADNOM MESTU ZA VOLANOM.SVE U SVEMU MI SMO NAROD KOJI NE VLADA SA SITUACIJOM JOŠ NEVERUJUMO DA SMO U 21 VEKU,JER NAM KVALITET ŽIVOTA VIŠE NAGINJE UNAZAD I NAROD MISLI DA JE OVO RUŽAN SAN I DA ĆE PROĆI.

Miki-Zg

25.12.2018. 12:45

Problem nije od juče ? OK .Statistika : 2138 prelaza ,svega 502 imaju zvučnu i svjetlosnu signalizaciju .Od 2015. god.28 osoba nastradalo .Gdje je kraj pogibelji ,gosp. ministarko ?

M

25.12.2018. 12:59

U Srbiji se, izgleda, u inat i gine, samo da bi se neko drugi za to optuzio!?????

PreleP

25.12.2018. 13:22

Vozac je iskljucivo, odogovoran za masakr.. Kao profesionalac snosi odgovornost za zivote putnika koje prevozi i morao je postovati saobracajne porpise po svaku cenu! Eto nije ih postovao. Na ruti koju vozi svaki dan je: 1_bez zaustavljanja izasao na prugu, 2_koristio mobilni, 3_uz postojece znakove za prelaz pruge, 4_i to sve po magli !!! Nigde u svetu se ne stavljaju rampe svuda! Poenta je u propisima i civilizaciji, a ne u fizickim preprekama kao za zivotinje.

драгана

25.12.2018. 14:25

@PreleP - Tačno.Samo divljacima i stadu treba postavljati ograde,pregrade,barikade i postavljati stražare, rudare i čuvare.

Draxa

25.12.2018. 14:51

Sramota za ministarstvo nedopustivo i neodgovorno. O ljudima niskog morala iz zeleznice i ministarstva saobracaja nemam reci. Ne znam samo kakvi su to ljudi de ce vam dusa ?