Auto-mafija podmlađuje polovnjake

Vladimir Mitrić / Petar Živković

06. 04. 2015. u 12:15

Kupci polovnih vozila nabavljenih u inostranstvu čija je cena, u proseku, do 5.000 evra treba da otvore četvore oči!

Ауто-мафија подмлађује половњаке

“Majstorsko oko” može biti jedno od rešenja

KUPCI polovnih vozila nabavljenih u inostranstvu čija je cena, u proseku, do 5.000 evra treba da otvore četvore oči! Jer, kako kažu upućeni sagovornici “Novosti”, smanjenje kilometraže na brojčaniku automobila postala je gotovo svakodnevna pojava, koju kupci vozila nikako ne mogu da otkriju.

Na većini automobila koji stižu na srpske auto-placeve ili se nude preko oglasa pre ulaska u našu zemlju, mešetari “kače” laptop i smanjuju kilometražu. Posebno su na udaru četvorotočkaši iz Italije, a kako za naš list svedoče upućeni u ovaj prljavi biznis, “cajgeri” se, u zavisnosti od modela, vraćaju od minimalnih 150 kilometara pa do čak nekoliko hiljada kilometara! Na taj način podižu cenu pred kupcima, posebno onima koji malo znaju o ovakvim mutnim radnjama.

Cena je u tom slučaju uvek “jača”, ali zbog velike ponude, u poslednje vreme ne toliko kao prethodnih godina. Prema rečima bivšeg starešine policijske uprave u Šapcu, gradu koji slovi za meku preprodavaca automobila, godinama su “odabrani” auto-mešetari bili zaštićeni sa visokih mesta. Oni su, tako, imali neku vrstu “ekskluzivnog prava” da se bave ovim krivičnim delom.

- Evidentno je da je reč o prevari - priča naš sagovornik. - Međutim, kupci vozila kilometražu vraćaju u stranoj državi pa su te vrste prevara, u zavisnosti od okolnosti, nekad lakše, a nekad teže dokazive. Ljudi najčešće prodaju individualno, ne kroz auto-salone, pa je i mogućnost procesuiranja zbog toga znatno teža. Mnogi kupci se gotovo i mire s tom činjenicom pa pretpostavljaju da su zakinuti za kilometražu i cenkaju se kako bi pazar bio što bolji.

Leka protiv onih koji vraćaju kilometražu, slažu se majstori, nema, a aparatura sa kojom se na digitalnom satu umanjuje kilometraža može da se kupi preko interneta i za 20 evra.

REKORDER NE tako davno, u Nemačkoj, gde je vraćanje kilometraže krivično delo, prilikom jedne racije uhapšeno je nekoliko desetina osoba i zaplenjeno više stotina “podmlađenih” vozila. Ustanovljeno je da je na jednom, luksuznijem vozilu kilometraža vraćena za gotovo 500.000 kilometara i tako mu je podignuta cena za više od 15.000 evra.

- Zato je praktično skoro nemoguće utvrditi koliko je stvarno prešao neki automobil - kaže Dragan Veljić, mehaničar iz jednog od beogradskih ovlašćenih auto-servisa. Prilikom kupovine polovnog vozila obavezno savetujem posetu servisu, a cena pregleda kreće se od 2.500 do 6.000 dinara.

Veljić ukazuje da uređaji za dijagnostiku čitaju putni računar vozila, ali i podatke koje je ranije neko u nekom ovlašćenom servisu uneo. Na osnovu podataka sa poslednjeg servisa moguće je utvrditi bar približnu kilometražu vozila. Veštiji “auto-hakeri”, međutim, bez problema menjaju i “istorijat vozila”.

- U tom slučaju jedini lek je “odokativna” metoda. Naime, teško je na automobilu sakriti znakove habanja. Pogotovo iskusnom oku majstora teško mogu da promaknu izlizane pedale, iskrzana sedišta, uglačan obruč upravljača i slično - kaže Veljić.

S druge strane, u Loznici i okolini, godinama se luksuzni automobili prebacuju posle krađa preko Drine, u zavisnosti od posla, naizmenično sa jedne na drugu obalu reke. Javna je tajna ko su ljudi koji prave papire za skupocene automobile, koji su godinama bili zaštićeni od sada već ražalovanih “bezbednjaka”.

- Poznato je da kradljivci kola, recimo, iz Tuzle, pozovu osobu u Loznici, čak saopšte i sve podatke o skupocenom i ukradenom automobilu, pa im zatim “partner” donese sve spremno na noge, kako bi to vozilo, zatim, legalno prešlo preko graničnog prelaza - svedoče upućeni sagovornici našeg lista. - Blanko dokumenta, pre svega inostrana, mešetari su čuvali u sefovima nekih banaka u Beogradu, pa kada bi im policija zakucala na vrata, nije, po pravilu, pronalazila ništa.

Prilikom kupovine polovnih vozila potreban je poseban oprez

POMOĆ "BEZBEDNjAKA"

“KURIRI” lozničkim i šabačkim preprodavcima automobila za nošenje dokumenata do beogradskih sefova bili su neretko i nekad moćni “bezbednjaci”. Kako nam je otkrio nekadašnji starešina PU u Šapcu, prljave poslove odrađivali su godinama mnogi kojima je bilo povereno da štite zakon.


OŠTEĆENI OBAVEZNO DA SE ŽALE

KUPAC polovnog automobila može da se žali ako posumnja da je vraćena kilometraža na automobilu, kategorični su u Pokretu za zaštitu potrošača! Prema rečima Petra Bogosavljevića, predsednika Pokreta, na polovnjake se daje garancija do godinu dana, a ako kupac posumnja na vraćanje “cajgera”, treba da izvrši veštačenje u akreditovanoj laboratoriji.

- Ako se utvrdi da je prevaren, treba da pokrene postupke za zaštitu svojih interesa, uključujući i potpuno materijalno i nematerijalno obeštećenje. Smanjenje pređene kilometraže spada u prevarne radnje, za koje su zaprećene visoke kazne - kaže Bogosavljević, navodeći da je bilo primera da su se kupci polovnjaka žalili.

Potrošač, kako kaže naš sagovornik, treba da uloži reklamaciju prodavcu, koji je dužan da mu u roku od osam dana odgovori. Ako ne reši spor, treba da se obrati Regionalnom centru za zaštitu potrošača, a postupci rešavanja njihovih reklamacija su isti kao i za nove automobile.

(D. M.)


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (30)

Nebojsa

06.04.2015. 12:44

Pogledate lepo cene polovnih vozila u Nemackoj na mobile.de pa uporedite cene. Ja pre cetiri godine kupio peugeot 406 u nemackoj za 4500 plus dovoz auta plus tekse putarine carina poreza i jos puno sitnica koje nose novac sto je tad bilo jos 1200 e ali auto imao 140000 km. Na istom placu drugi peugeot 406 kupio preprodavac za 2900 ali je taj auto presao blizu 300000 km. Verujte kad je sredio auto za prodaju njegov peugeot je bio lepsi od moga i imao je 136000 km.

HitmanSRB

06.04.2015. 12:59

Pogotovo kada su u pitanju vozila tipa BMW 5/7 i slične klase. Aj na njemu nađi iskrzanu pedalu ili izraubovan pod vozila. Teorije nema.

Bulaja

06.04.2015. 13:11

Kada nema jedinstvenog registra automobila, niti u ovlašćenim servisima žele da ponude uslugu provere tačnosti kilometraže po broju šasije ili motora , svako može da te folira!

LakiBg

06.04.2015. 13:17

Opšte poznata stvar, zato ja kad kupujem auto ( polovan naravno) obavezno gledam da je od vlasnika i da je kupljen nov u Srbiji. I kad to kažem uvek se nađe neki genijalac koji nikad nije mrdnuo iz Borče da kaže "ali napolju su bolji putevi, bolje se održavaju vozila". Putevi jesu bolji ali ne toliko koliko kod nas ljudi po navici mrače a vozila se održavaju i manje nego kod nas jer je kod njih rad majstora neuporedivo skuplji.

cacanin

06.04.2015. 14:02

@LakiBg - upravo tako i plus sto vecina ljudi u inostranstvu kupi nov auto,on zna da ce ga voziti 4 do 6 god i da ide na plac,pa i iz tog razloga nevode mnogo racuna o njima,kako god ga odrzavao ili ne,on ce tih 5-6godina sluziti,a za posle svakog briga,kao sto bi i nas bilo da imamo prihode i zivot kao oni. rekorderi su italijani,koji vaze za svinje sto se auta tice.

Dragan Sweden

06.04.2015. 13:25

Sa orginalnom dijagnostikom za odredjeni automobil moze da se utvrdi koliko je auto presao za manje od jednog minuta.Tako da to i nije neki problem samo orginal dijagnostika koja kosta cirka 20.000 evra i resen problem.

i ja nesto znam

06.04.2015. 19:45

@Dragan Sweden - Kaze skida se od 150 do nekoliko hiljada km,bas me zanima koja ce budala da ukljucuje komp da bi skinuo pisljivih 150 km, Skida se od 50 000 pa ohohoho na vise a i preko 150 000 ako je auto bio lizing ili taxi.A tek dostavna su prica za sebe, za 5 g predje preko 300 000 ako ista ima posla za njega.

Mladjo

06.04.2015. 13:26

Pa ljudi, mi smo svi svesni da je autima vraćena kilometraža, ali to smatramo normalnim. Piriynajte to sami sebi.

gisa

06.04.2015. 14:31

Pa AMSS bi trebao da ima opremu za dijagnostiku sa kojom prava kilometraza moze da se proveri, ali kao sva drzavna, javna i druga preduzeca zabole ih bas uvo da budu u sluzbi gradjana!

kiza

06.04.2015. 14:52

Prilikom kupovine polovnih vozila potreban je poseban oprez Stvarno?Kako? Sto se tice vracanja kilometraze,pa to je odavno poznata stvar,sta je sad tu cudno?Ali najbitnije je da prilikom kupovine potrban poseban oprez,smesno...

Nebojsa

06.04.2015. 14:53

Zaboravih da napisem da smo mi Srbi takvog mentaliteta da je bolje polovan audi star 8 godina sa 500000 km ili 250000 km i polupan kao stara kanta placen 8000 evra ovde kod nas, nego nova skoda ili peugeot 301 ili fiat 500l koji su u slicnoj ceni

Jednom i nikad vise

06.04.2015. 15:15

@Nebojsa - Eto, ja se jednom zeznuh, te kupih 2011. kanturinu pod nazivom Fiat Punto, Made in Serbia... Novo, a polovno, kako samo u Srbiji moze...presao 35.000 uz silne kvarove, za 4 godine izgubio 1/2 vrednosti kante, i bio presrecan kad sam nasao budalu da je prodam(placen 7990 evra, prodat posle 4 godine za 3000 evra). Da ne zaboravim, garancija ne obuhvata jedno 200 normalnih stavki, te kvarove, sem ispadanja motora, placate iz sopstvenog dzepa.

lex

06.04.2015. 15:56

@Nebojsa - Naravno da MOZE polovnjak da bude bolji. Ja sam uradio slicno, kupio sam polovan auto star 10 godina u ceni novog Spark-a i naziveo je NOVOG sparka, mislim da ne treba gledati novo staro, vec stanje i kvalitet izrade...

nemam pojma

06.04.2015. 16:37

@Nebojsa - Na zapadu je to norma, i u Sloveniji da auto petu godinu gubi pola vrednosti na ceni. Ako još ima neka oštećenja ili kvarove cena je još niža. Srbija ima jednu od najviših cena polovnih automobila u Evropi. Kad dođe EU, cene će rapidno pasti i ovaj"biznis" se ugasiti. Tada će svako moći da ode u Italiju ili Nemačku i kupi direktno auto za sebe.

Dorian

06.04.2015. 17:34

@Nebojsa - Kad se BMW i Boing budu sklapali u Srbiji, glavu bih stavio da ce i tada biti onih koji ce pricati "to su kante, imam ja pouzdanu informaciju". Ovo je iskompleksiran narod do zla boga a sprdamo se sa susJedima , ovima i onima

sabahudin

07.04.2015. 00:08

@Nebojsa - e sad si se nalupao gluposti..za medalju...vozim punta 2009,a znam još dosta ljudi koji su novog kupili. Ja sam prešao 70.000km kum malo više...bez ijednog ozbiljnog kvara...a vozim ga po terenu da bi se i traktor pokvario. Redovno menjam ulje i filtere i to je to.

Paja, auto-plac- Beograd

06.04.2015. 15:03

Ja uzimam jerftinije u inostranstvu i od 1000 Evra, ali je super kvalitet, ako se prodaje auto bez papira, mislim na crno, onda možemo da se dogovorimo sa kupcom u vezi cene. Ima dosta automobila, ovog leta planiramo da dovezemo još više, a cena za ukradeno auto je, naravno, malo niža.

SRBIJA N

06.04.2015. 16:15

to moze da se lako otkrije ko vraca kilometre i da ima kontrole malo to drzava moze da resi pa zbog jednog vracanja kilometra zatvoris mu celi servis i oduzmes mu sva auta i vise nece samo tako dok se doteraju u red.

Mare

06.04.2015. 16:54

Pre godinu dana smo prodali auto jednoj auto kuci,koja je taj prodala dalje drugoj auto kuci. Auto je prodat sa 236 000 km, na oglasu se pojavio posle desetak dana sa 136000 km. E sad,sve se to desava u Sloveniji,gde ja radim i zivim. Pazite ljudi sta kupujte,svi su postali bezobrazni. Ja nisam bio ostecen u ovoj situaciji,ali neko sigurno jeste kad je kupio auto.

Aleksandar

06.04.2015. 16:56

pravu kilometrazu nemoze niko da otkrije..ni AMSS ni ovlasceni servis..niko preko se samo vodi evidencija na tehnickom i na servisima se belezi km. Tako da u Srb niko nema pojma koliko auto ima km. Naravno da se moze proveriti ali to kosta vreme i novac skoro isto koliko i taj auto

Drnda

06.04.2015. 20:30

pre par godina hteo sam da kupim toyotin džip,pogledam vozilo unutra i spolja a on kao da je prešao minimum 300000,na satu 115000.servina knjižica kaže da je za prvih godinu dana prešao oko 80000 a za sledećih četiri ostatak.Šta rade barabe,do 100000 voze u ovlašćeni servis,onda prodju još 150-200000,vrate kilometrazu i ponovo odu u ovlašćeni servis i oni imaju servisnu knjižicu urednu čujem neku priču skoro da su na tu foru vratili neki kombi u ovlašćeni servis i doplatili za novi

micke

06.04.2015. 20:56

Ja imam vrlo ruzna iskustva sa kupovinom automobila na placevima,kupio sam reno senik 1.9dci 2006 godiste i nisam ga vozio ni godinu dana a auto se bukvalno raspao sve mu je crklo od motora plivajuceg zamajca turbine....!!!platio sam ga 4000 e a ulozio sam u njega jos 1500 e i jos ga nisam doterao u vozno stanje!!!

hronika

06.04.2015. 21:26

Naj smesniji oglasi su kad likovi prodaju polovnjake iz nemacke,pa kazu 137.000 km orginal km hocu da poginem od smeha u nemackoj ne postoji polovnjak koji je presao ispod 200.000 km

Miomir

07.04.2015. 07:57

Pa ljudi nije li vreme da se zapitamo čemu služi novi zakon i provera vozila kod ovlašćenih veštaka kod uvoza. Nije tačno da se ne može utvrditi kilometraža jer se to upravo i plaća tim kućama. Originalna kilometraža je podatak koji se vidi na računaru kao i ona podešena koja se vidi i na brzinomeru, a te fore sa izlizanim pedalama su za malu decu, samo je pitanje ko će za koliko da zažmuri jer je sudstvo još uvek takvo kakvo je i eto posla za mešetare. Ali tako je to u ne uredjenoj državi.

Fantom

08.04.2015. 15:30

NastavakOdbijena tuzba nema osnovu za naplatu, a laptop ukraden. Neko ko je mocan stoji iz svega toga i kraj priceDao sam izjavu za novine nije smelo da se odobri, sluzba je bila u pocetku i razvoju biznisaSud ne radi svoja posla, tako je i ovde kakva Zastita potrosaca Zvao sam i njih, nista... Mozes samo kicmu slomeljenu da dobijes