Auto-mafija podmlađuje polovnjake
06. 04. 2015. u 12:15
Kupci polovnih vozila nabavljenih u inostranstvu čija je cena, u proseku, do 5.000 evra treba da otvore četvore oči!
“Majstorsko oko” može biti jedno od rešenja
KUPCI polovnih vozila nabavljenih u inostranstvu čija je cena, u proseku, do 5.000 evra treba da otvore četvore oči! Jer, kako kažu upućeni sagovornici “Novosti”, smanjenje kilometraže na brojčaniku automobila postala je gotovo svakodnevna pojava, koju kupci vozila nikako ne mogu da otkriju.
Na većini automobila koji stižu na srpske auto-placeve ili se nude preko oglasa pre ulaska u našu zemlju, mešetari “kače” laptop i smanjuju kilometražu. Posebno su na udaru četvorotočkaši iz Italije, a kako za naš list svedoče upućeni u ovaj prljavi biznis, “cajgeri” se, u zavisnosti od modela, vraćaju od minimalnih 150 kilometara pa do čak nekoliko hiljada kilometara! Na taj način podižu cenu pred kupcima, posebno onima koji malo znaju o ovakvim mutnim radnjama.
Cena je u tom slučaju uvek “jača”, ali zbog velike ponude, u poslednje vreme ne toliko kao prethodnih godina. Prema rečima bivšeg starešine policijske uprave u Šapcu, gradu koji slovi za meku preprodavaca automobila, godinama su “odabrani” auto-mešetari bili zaštićeni sa visokih mesta. Oni su, tako, imali neku vrstu “ekskluzivnog prava” da se bave ovim krivičnim delom.
- Evidentno je da je reč o prevari - priča naš sagovornik. - Međutim, kupci vozila kilometražu vraćaju u stranoj državi pa su te vrste prevara, u zavisnosti od okolnosti, nekad lakše, a nekad teže dokazive. Ljudi najčešće prodaju individualno, ne kroz auto-salone, pa je i mogućnost procesuiranja zbog toga znatno teža. Mnogi kupci se gotovo i mire s tom činjenicom pa pretpostavljaju da su zakinuti za kilometražu i cenkaju se kako bi pazar bio što bolji.
Leka protiv onih koji vraćaju kilometražu, slažu se majstori, nema, a aparatura sa kojom se na digitalnom satu umanjuje kilometraža može da se kupi preko interneta i za 20 evra.
- Zato je praktično skoro nemoguće utvrditi koliko je stvarno prešao neki automobil - kaže Dragan Veljić, mehaničar iz jednog od beogradskih ovlašćenih auto-servisa. Prilikom kupovine polovnog vozila obavezno savetujem posetu servisu, a cena pregleda kreće se od 2.500 do 6.000 dinara.
Veljić ukazuje da uređaji za dijagnostiku čitaju putni računar vozila, ali i podatke koje je ranije neko u nekom ovlašćenom servisu uneo. Na osnovu podataka sa poslednjeg servisa moguće je utvrditi bar približnu kilometražu vozila. Veštiji “auto-hakeri”, međutim, bez problema menjaju i “istorijat vozila”.
- U tom slučaju jedini lek je “odokativna” metoda. Naime, teško je na automobilu sakriti znakove habanja. Pogotovo iskusnom oku majstora teško mogu da promaknu izlizane pedale, iskrzana sedišta, uglačan obruč upravljača i slično - kaže Veljić.
S druge strane, u Loznici i okolini, godinama se luksuzni automobili prebacuju posle krađa preko Drine, u zavisnosti od posla, naizmenično sa jedne na drugu obalu reke. Javna je tajna ko su ljudi koji prave papire za skupocene automobile, koji su godinama bili zaštićeni od sada već ražalovanih “bezbednjaka”.
- Poznato je da kradljivci kola, recimo, iz Tuzle, pozovu osobu u Loznici, čak saopšte i sve podatke o skupocenom i ukradenom automobilu, pa im zatim “partner” donese sve spremno na noge, kako bi to vozilo, zatim, legalno prešlo preko graničnog prelaza - svedoče upućeni sagovornici našeg lista. - Blanko dokumenta, pre svega inostrana, mešetari su čuvali u sefovima nekih banaka u Beogradu, pa kada bi im policija zakucala na vrata, nije, po pravilu, pronalazila ništa.

Prilikom kupovine polovnih vozila potreban je poseban oprez
POMOĆ "BEZBEDNjAKA"
“KURIRI” lozničkim i šabačkim preprodavcima automobila za nošenje dokumenata do beogradskih sefova bili su neretko i nekad moćni “bezbednjaci”. Kako nam je otkrio nekadašnji starešina PU u Šapcu, prljave poslove odrađivali su godinama mnogi kojima je bilo povereno da štite zakon.
OŠTEĆENI OBAVEZNO DA SE ŽALE
KUPAC polovnog automobila može da se žali ako posumnja da je vraćena kilometraža na automobilu, kategorični su u Pokretu za zaštitu potrošača! Prema rečima Petra Bogosavljevića, predsednika Pokreta, na polovnjake se daje garancija do godinu dana, a ako kupac posumnja na vraćanje “cajgera”, treba da izvrši veštačenje u akreditovanoj laboratoriji.
- Ako se utvrdi da je prevaren, treba da pokrene postupke za zaštitu svojih interesa, uključujući i potpuno materijalno i nematerijalno obeštećenje. Smanjenje pređene kilometraže spada u prevarne radnje, za koje su zaprećene visoke kazne - kaže Bogosavljević, navodeći da je bilo primera da su se kupci polovnjaka žalili.
Potrošač, kako kaže naš sagovornik, treba da uloži reklamaciju prodavcu, koji je dužan da mu u roku od osam dana odgovori. Ako ne reši spor, treba da se obrati Regionalnom centru za zaštitu potrošača, a postupci rešavanja njihovih reklamacija su isti kao i za nove automobile.
(D. M.)
Nekoliko hiljada?
06.04.2015. 12:24
Nekoliko desetina i stotina hiljada.
Pogledate lepo cene polovnih vozila u Nemackoj na mobile.de pa uporedite cene. Ja pre cetiri godine kupio peugeot 406 u nemackoj za 4500 plus dovoz auta plus tekse putarine carina poreza i jos puno sitnica koje nose novac sto je tad bilo jos 1200 e ali auto imao 140000 km. Na istom placu drugi peugeot 406 kupio preprodavac za 2900 ali je taj auto presao blizu 300000 km. Verujte kad je sredio auto za prodaju njegov peugeot je bio lepsi od moga i imao je 136000 km.
Pogotovo kada su u pitanju vozila tipa BMW 5/7 i slične klase. Aj na njemu nađi iskrzanu pedalu ili izraubovan pod vozila. Teorije nema.
Kada nema jedinstvenog registra automobila, niti u ovlašćenim servisima žele da ponude uslugu provere tačnosti kilometraže po broju šasije ili motora , svako može da te folira!
Opšte poznata stvar, zato ja kad kupujem auto ( polovan naravno) obavezno gledam da je od vlasnika i da je kupljen nov u Srbiji. I kad to kažem uvek se nađe neki genijalac koji nikad nije mrdnuo iz Borče da kaže "ali napolju su bolji putevi, bolje se održavaju vozila". Putevi jesu bolji ali ne toliko koliko kod nas ljudi po navici mrače a vozila se održavaju i manje nego kod nas jer je kod njih rad majstora neuporedivo skuplji.
Komentari (30)