AVION „orao“ Vazduhoplovstva Vojske Srbije, kojim je upravljao major Ivan Pantić srušio se u petak oko 12.30 u Mrčajevcima, na samo 500 metara od centra ove varošice. Pilot aviona katapultirao se svega nekoliko sekundi pre udara o tlo i prošao je sa lakšim povredama. Tačan uzrok pada zasad nije poznat, a komanda 98. vazduhoplovne brigade Vojske Srbije oformila je komisiju koja će istražiti sve okolnosti incidenta.

Da je „orao“ pao nedaleko od Čačka potvrdilo je u petak i Ministarstvo odbrane.

- Avion „J22“ srušio se tokom probnog leta - tehničke probe - rekao je za „Novosti“ portparol Ministarstva odbrane, major Jovan Krivokapić. - Pilot major Ivan Pantić uspešno se katapultirao i zbrinut je na Vojnomedicinskoj akademiji neposredno posle nesreće. On je dobro, svestan je, komunikativan i bez vidljivih povreda. U toku su ostale dijagnostičke procedure i biće zadržan na praćenju na VMA.

Prema Krivokapićevim rečima, u trenutku pada pilot je bio sam u avionu, a prilikom pada on je letelicu usmerio ka obližnjoj livadi i tako izbegao opasnost da nastrada neko od civila ili njihove imovine.

Vojni avion pao je svega nekoliko minuta pošto je uzleteo sa vojnog aerodroma Lađevci kod Kraljeva. Avion je pao na livadu, nedaleko od dvadesetak kuća familije Nerandžić u Mrčajevcima. Mnogi objekti pretrpeli su manja oštećenja od delova letelice, koji su, posle eksplozije u vazduhu, padali na sve strane u okruženju od nekoliko stotina metara.

TRAGEDIJA NA samo 500 metara od mesta gde se srušio vojni avion, pre dve godine dogodila se teška avionska nesreća, kada se srušio sportski avion „cesna 172“. Tada su poginuli Milun Vukolić (60) iz Arilja, koji je upravljao avionom, Goran Ivanković (34) iz Čačka, Borislav Ilić (59) i Dragutin Đorem (36), obojica iz Mrčajevaca. Uzrok ovog pada, kako su utvrdili istražitelji, bio je gubitak kontrole nad avionom usled ulaska u rotornu struju vetra na ekstremno maloj visini.

- Bio sam ispred kuće kada sam čuo zvuk aviona. Mahinalno sam pogledao ka nebu i prvo začuo manji prasak. Ugledao sam pilota, koji se katapultirao. Potom se začula snažnija eksplozija, i avion u plamenu počeo je spiralno da pada - ispričao nam je Rusomir Nerandžić, jedan od očevidaca avionske nesreće. - Delovi aviona oštetili su krov na mojoj i na kućama mojih komšija. Nekima su porazbijani i prozori. Samo pravim čudom niko nije povređen. Ljudi su bili preplašeni...

Nakon što su meštani ugledali da pilot padobranom sleće na oko tri kilometra od njihovih domova, ka Timotijevića zaseoku, odmah su potrčali da mu ukažu pomoć. Našli su ga, kako su nam ispričali, da leži na livadi. Žalio se na bolove u leđima.

Vetar ga je nosio na suprotnu stranu, ka Slatini. Kada smo došli do njega bio je svestan. Tražio nam je mobilni telefon da se javi supruzi da je živ. Utoplili smo ga u ćebad. Potom je došla ekipa Hitne pomoći - kazali su nam ovdašnji žitelji. - Ne znam da li njemu treba da zahvalimo, ili je to samo pusta sreća, ali avion je pao na livadu, na samo desetak metara od prvih kuća. Moglo je da bude velike tragedije...

Prema našim saznanjima, major Pantić je poleteo sa aerodroma Lađevci, udaljenog od Mrčajevaca desetak kilometara. Radilo se o probnom letu, odnosno o tehničkoj probi vojne letelice. Šta je pošlo po zlu, utvrdiće vojni istražni organi, koji su u petak zajedno sa ekipama policije nekoliko sati obavljali uviđaj.

Tačno u 12.39 u vatrogasnu stanicu u Čačku stigla je dojava da je vojni avion pao u Mrčajevcima. Ekipa vatrogasaca bila je na mestu nesreće u 12.57. Buktinja je odmah ugašena, a vatrogasci su od očevidaca saznali da je pilot uspeo da se katapultira - rekao nam je Dragiša Broćić, načelnik sektora za vanredne situacije Moravičkog okruga. - Nekoliko kuća pretrpelo je manja oštećenja. O uzrocima nesreće više će reći vojni istražni organi.

Pantićev „orao“, koji je nosio repnu oznaku 25155, peti je avion Vojske Srbije ovog tipa koji je svoju putanju završio na tlu. Srećom, svi piloti su uspeli da katapultiranjem sačuvaju živote. Ova letelica u vazduhoplovnim krugovima važi za pozudanog lovca bombardera koji se koristi od sredine sedamdesetih godina prošlog veka. Poznavaoci avijacije, ipak, navode da su „orla“ tokom svih godina korišćenja pratili problemi vezani za pojedine delove motora, kočioni mehanizam i stajni trap.

PROBIO ZVUČNI ZID

AVION „J22 orao“ ušao je u istoriju jugoslovenskog vazduhoplovstva kao prvi domaći avion koji je probio zvučni zid. To je učinio tadašnji probni pilot Marijan Jelen, koji je granicu zvuka „prebacio“ u poniranju od 30 stepeni. Letelice ovog tipa korišćene su kasnije i u sukobima na prostorima bivše SFRJ. Vojno vazduhoplovstvo je koristilo ukupno 33 aviona u četiri verzije. Baza Vojske Srbije koja koristi ove avione nalazi se u Kraljevu, na Aerodromu Lađevci.