NEIMARIMA na vijaduktu u Čortanovcima mnogi bi pozavideli na pogledu. Mogu da se pohvale da rade na jednom od najlepših vidikovaca u Srbiji. Dok na stubovima savijaju žicu od armature, levo im pogled klizi ka Sremu i padinama Fruške gore, a sa desne strane se lenjo kraj njih proteže Dunav i nazire bačka ravnica. I da nije reč o teškom fizičkom poslu na dvadesetak metara od zemlje, bez ograde, čak i oni koji se plaše visine rekli bi da uživaju.

Ekipa "Novosti" popela se na najviši stub budućeg mosta na brzoj pruzi koja će povezati Beograd i Budimpeštu. Deonicu od Stare Pazove do Novog Sada gradi kompanija ruskih državnih železnica "RŽD internešnl".


PROČITAJTE JOŠ:
Nova šansa za Srbiju? Folksvagen odustao od izgradnje fabrike u Turskoj

Prvi zamenik direktora ogranka "RŽD internešnl" u Srbiji Mansurbek Sultanov ističe da je ovo jedina brza pruga u regionu, koja je projektovana za 200 kilometara na sat.

- Deonica Stara Pazova - Novi Sad nalazi se na najtežem delu što se tiče geologije, ali i dozvola, jer se gradi na Fruškoj gori, koja je park prirode - priča Sultanov. - Karakteristično je da pratimo obalu reke Dunav i radi se i kroz blato, a posao otežava mnogo ukrštanja sa postojećim objektima. Vijadukt je veoma interesantan i zahtevan. Unikatan je i komplikovan. Na njega će voz izlaziti direktno iz tunela. Gradimo ga iz dva dela paralelno, za dvokolosečnu prugu, dužinom od 3,2 kilometara, a nosi ga 59 stubova. Zbog posebnog terena, rešenja su takva da je na tri kilometra pod mostom ugrađeno čak 40 kilometara šipova koji drže konstrukciju!

Pojedini stubovi su u nivou zgrade od sedam spratova. Penjanje na najviši, od 26 metara, zahteva posebnu opremu, a za to je zadužen Danko Spajić, koordinator za poslove zaštite na radu i zaštite od požara. Niko, pa ni prva novinarska ekipa na vijaduktu, ne može da promakne njegovom oštrom oku i da uđe bez fluorescentnih prsluka i šlemova. Na gradilištu tunela i mosta, koje se prostire na čak šest kilometara, svakog dana radi oko 650 ljudi. To je kao jedna fabrika na otvorenom.

Milan Popržan, kog smo zatekli na radnom mestu dvadesetak metara iznad zemlje, kaže da iza sebe ima dug staž na građevini, ali ovo što trenutno radi smatra posebnim izazovom.

Radnici Indusi


PROČITAJTE JOŠ:
Prisloni i plati: Da li su bezbedne beskontaktne kartice?

- Visina najviših stubova jeste nešto manja od 30 metara, ali na tu osnovu mi dograđujemo i ramove. Kad se rade dva ili tri, onda i nije tako strašno, ali na najvišim tačkama, kada se dodaju i po četiri rama, nije svejedno - priča nam Popržan. - Navikli smo na visoke i na niske temperature. Kada pada kiša, ima posla i unutar stubova, pa ne moramo na pljusak. Na ovakvom gradilištu presudnu ulogu ima timski rad. Ima nas četvorica i obično dobijemo dva pomoćnika. Najvažnije je poverenje, jer držimo život svog kolege u rukama.

Kada cela pruga bude završena, prema najavama, od Beograda do Novog Sada stizaće se za 35 minuta. Budući putnici u vozu za Budimpeštu na ovom mestu, između Beške i Karlovačkih vinograda, sigurno će se diviti veličanstvenom prizoru. Radnici, međutim, u njemu stignu da uživaju samo kratko, kada podignu pogled da isprate bele lađe koje plove Dunavom.

Gradilište je nedaleko od Dunava

BEZ PRUŽNIH PRELAZA

OSIM vijadukta, na deonici od Stare Pazove do Novog Sada, dugoj 40,4 kilometra, biće izgrađena još dva mosta, na 51. i 55. kilometru od Beograda, kao i još 21 objekat.

- Gradimo novu stanicu Beška sa pothodnicama, a biće rekonstruisane stanice Inđija, Sremski Karlovci i Petrovaradin, kao i stajalište Karlovački vinogradi - ističe Sultanov. - Ovo je prva deonica u regionu i Srbiji na kojoj neće biti pružnih prelaza, već će ljudi prolaziti podvožnjacima ispod pruge, a automobili nadvožnjacima, iznad šina.

DISCIPLINA I ROKOVI

IZGRADNjA tunela i vijadukta Čortanovcima počela je u avgustu 2017. godine. Rok za završetak radova na deonici od Stare Pazove do Novog Sada je 52 meseca, odnosno novembar 2021. godine. Direktor Sultanov ističe da je svih devet deonica koje je radilo ovo preduzeće završeno u roku.

- Tako će biti i sa ovom - obećava Sultanov. - Srpskim firmama na početku bude teško, ali se brzo naviknu na disciplinu i tempo radova koji postoji u sistemu ruskih železnica. Za nas je velika čast da učestvujemo u ovom projektu.


PROČITAJTE JOŠ:
UZGAJIVAČI TROPSKOG VOĆA U SRBIJI: Banane i kivi rastu u Čačku


KONTROLA VOZOVA IZ JEDNOG CENTRA

KOMPANIJA "RŽD internešnel" će graditi i dispečerski centar za upravljanje saobraćajem vozova. Sve kompozicije na železničkim koridorima moći će da se kontrolišu sa jednog mesta, iz zgrade koja bi trebalo da bude izgrađena u Makišu.

- Ugovor koji smo potpisali sa "Infrastrukturom železnice Srbije", predviđa i izradu projekta za modernizaciju železničke pruge Beograd - Bar i izgradnju elektrotehničke infrastrukture na deonici Stara Pazova - Novi Sad - kaže Sultanov. - Ukupna vrednost ugovora je oko 230 miliona evra.




Mansurbek Sultanov