SVI koji se bave kombinovanim transportom do 20. septembra imaju priliku da konkurišu za podsticajna sredstva. Ministarstvo saobraćaja je raspisalo javni poziv, a na raspolaganju je ukupno 120 miliona dinara, od čega je 20 miliona namenjeno državnom, a ostatak privatnom sektoru. Od države mogu da dobiju od 30 do 100 odsto sredstava potrebnih za planiranu investiciju.

Srbija drugu godinu na ovaj način pomaže razvoju intermodalnog transporta, koji podrazumeva kombinaciju železničkog i drumskog prevoza. Ta obaveza je propisana direktivama EU, ali i našim propisima koji regulišu železnički transport, ali i državnu pomoć.

- Razvoj kombinovanog transporta omogućiće da proizvodi i roba ka krajnjim kupcima u Srbiji stižu brže, kvalitetnije i ekonomičnije, kao što je to slučaj u većem delu razvijenog sveta - objašnjavaju u Ministarstvu saobraćaja. - Jednu od ključnih karika u kombinovanom transportu predstavlja terminal za kombinovani transport. On je mesto ukrštanja drumskog i železničkog transporta, na koje bi kontejnerski vozovi dolazili i gde bi se kontejneri pretovarali, skladištili, odnosno distribuirali do krajnjih korisnika drumskim vozilima u radijusu od 100 do 150 kilometara. Kompletan transportni i logistički lanac bi se realizovao po osnovnim logističkim principima - "od vrata do vrata" i "na vreme". Na ovaj način omogućilo bi se i smanjenje logističkih troškova u ceni proizvoda u Srbiji, do nivoa evropskog proseka.

Pročitajte još - Rizični teret ipak može preko Dunava

U Srbiji posluje nekoliko terminala u privatnom i jedan u državnom vlasništvu. To su: ŽIT - "Železnički integralni transport" Beograd, "Nelt" u Surčinu, terminal u sklopu Slobodne zone Pirot, "Leget" Sremska Mitrovica. Priprema se izgradnja novog intermodalnog terminala u Batajnici.

Na prošlogodišnjem konkursu sedam kompanija je dobilo sredstva za izgradnju terminala, remont lokomotiva, kupovinu poluprikolica i viljuškara. Subvencije su iskoristili "Nelt", Kombinovani prevoz ŽIT Beograd, Slobodna zona Pirot, "Transagent operator", "Transportšped" i "Milšped".

Dragan Kostić, izvršni direktor Slobodne zone Pirot, kaže da su oni prošle godine kupili viljuškar za pretovar praznih kontejnera i dve poluprikolice.

- Planiramo da konkurišemo i ove godine, a značilo bi nam da dobijemo subvencije za opremu za manipulaciju praznih kontejnera i njihov prevoz iz Pirota do luke u Solunu - objašnjava Kostić. - Vlada Srbije nam je odobrila proširenje Slobodne zone Pirot na još 17 hektara.

Pročitajte još - Posebni uslovi za opasne materije

Tako će se proširiti na opštine Babušnica i Dimitrovgrad i postati okružna zona. Trenutno u pirotskoj slobodnoj zoni posluje 25 kompanija.

DAJU OD 30 DO 100 ODSTO

SUBVENCIJE se dodeljuju za izgradnju i rekonstrukciju terminala za kombinovani transport, uključujući i pretovarnu opremu i mehanizaciju na terminalima, a kompanije mogu dobiti do 50 odsto investicionih troškova. Ministarstvo će finanisrati i do 100 odsto opremu za obavljanje kombinovanog transporta, intermodalne transportne jedinice i poluprikolice za drumski transport kontejnera, dok će informacione i komunikacione sisteme podržati sa do 30 odsto investicionih troškova.