SVAKODNEVNO se u Srbiji registruje veliki broj domena, a registracija funkcioniše po principu ko ga prvi registruje - njegov je. Ipak, najveći problem ovo može da napravi velikim firmama i poznatim ličnostima, kojima brend, bilo da je reč o imenu ili proizvodu, može da bude ugrožen time što neko drugi registruje domen sa nazivom njihovog brenda i tako ih preduhitri.

Iako registracija domena košta samo 3.500 dinara u našoj zemlji, svest o prisustvu kompanija na internetu nije dovoljno razvijena kao u svetu, pa se dešava da neke kompanije svoje najveće brendove ostavljaju nezaštićene na internetu.

- Jedna naša poznata kompanija, recimo, nije registrovala svoj domen sa nazivom popularnog proizvoda, slatkiša - objašnjava, za "Novosti", Predrag Milićević, rukovodilac sektora marketinga u Registru nacionalnog internet domena Srbije. - U budućnosti, neko može da registruje taj domen i iskoristi popularnost imena, a na domen postavi sajt sa neodgovarajućim ili štetnim sadržajem.

Kao primer dobre prakse Milićević navodi kompaniju "Starbaks", koja je deset godina pre nego što se pojavila na srpskom tržištu registrovala nacionalni domen. O tome se vodi računa u svetskim kompanijama.

Međutim, kako objašnjavaju u Registru nacionalnog internet domena Srbije, iako su svetske kompanije po mnogo čemu ispred nas, i kompaniji "Milka" promaklo je da registruje odgovarajući francuski domen. Domen milka.fr registrovala je žena, verovatno našeg porekla, koja se bavila šnajderajem.

- Kada su iz kompanije pokušali da preuzmu taj domen, vodili su spor sa njom, ali ona nije bila u prekršaju jer je, zahvaljujući svom imenu, polagala pravo na njega - objašnjava ovu neobičnu situaciju Milićević. – Na kraju su uspeli da se dogovare i preuzmu domen.

Osim kompanija, često su na udaru i poznate ličnosti, čija imena, u okviru naziva domena, mogu da registruju drugi i plasiraju razne sadržaje.

- Kada je reč o našim poznatim ličnostima ne znam kakva je situacija, ali znam da je, recimo, glumac Ešton Kučer, kada se rodila njegova ćerka, registrovao brojne domene čiji nazivi sadrže njeno ime - kaže naš sagovornik. - Tako da u budućnosti neko ne bi mogao da registruje takav domen i na njemu plasira, primera radi, pornografski sadržaj.

Kompanija "Guči" postala je registar domena .gucci na koji je planirala da postavi sve svoje sajtove, kako bi se izborila sa oko 2.000 domena na kojima se nalaze i brojni sajtovi koji prodaju lažnu „Guči“ robu.


KVAČICE

ODNEDAVNO moguća je i registracija domena za dijakritičkim znacima, odnosno kvačicama. Tako, recimo, sada svi koji imaju slova sa kvačicama, kao što su č, š, ć, u svom nazivu, mogu da registruju latinički domen sa pravim nazivom.