OD Sremske Mitrovice do Kukujevaca voz stiže, iako je reč o svega 23 kilometra razdaljine, za najmanje 49 minuta. I to prema redu vožnje. U brzini nešto većoj od 30 kilometara na sat uživaju putnici od Vrbasa do Sombora. Ko iz Niša krene ka Brestovcu, prelazi u proseku 40 kilometara na sat.

U Srbiji se trenutno modernizuje i popravlja ukupno 402,5 kilometara pruge. Radi se 143,5 kilometara na magistralnim, a 259 kilometara na regionalnim železničkim pravcima. Dok iščekuju vozove koji će za sat vremena prelaziti i 200 kilometara, oni verni železnici danas se na pojedinim deonicama "klackaju" i 20 puta manjom brzinom.

Najbrža pruga, kada se završi, spojiće prestonicu sa Budimpeštom. Zbog radova putnici trenutno ne mogu iz Beograda do Novog Sada. Rekonstrukcija je zatvorila i pravac od Niša do Zaječara. "Srbija voz" zato ove godine računa na najmanje 13 odsto manje putnika.

Iz Beograda, sa Prokopa, svakoga dana kreće 30 vozova čiji je cilj neki od gradova Srbije. Prugom se može do Vršca, Valjeva, Užica, Prijepolja, Šida, Lapova i Niša. Sa iste stanice, u inostranstvo kreće voz ka Ljubljani, preko Austrije do Ciriha. Sa Topčidera kreću oni koji bi u Bar, Sofiju, Solun i Niš.

- Za prvih šest meseci ove godine "Srbija voz" je prevezao 2,03 miliona putnika - kažu u ovom preduzeću. - U odnosu na isti period prethodne godine broj putnika je stagnirao. U uslovima potpunog prekida saobraćaja vozova između "Beograd centra" i Novog Sada, koja je po obimu prevoza putnika najfrekventnija relacija, kao i od Niša do Zaječara, došlo je do pada broja prevezenih putnika. U cilju povećanja prihoda promovišemo redovne linije u unutrašnjem saobraćaju na rekonstruisanim prugama, kao što su: "Beograd centar" - Valjevo, Šabac - Zvornik, Požarevac - Majdanpek. Uvodimo i uspešno promovišemo posebne ponude: "Plavi voz", voz "Romantika", voz "Nostalgija", sezonski "Aqua voz" subotom od "Beograd centra" do Jagodine. Planiramo da raspišemo tender za nabavku novih elektromotornih vozova, za koje je obezbeđeno finansiranje od EBRD-a u iznosu od 100 miliona evra.

Pročitajte još - Brzi vozovi iz Subotice za 270 dana

Prva deonica pruge za velike brzine je između Beograda i Stare Pazove i duga je 34,5 kilometara. Ona će, umesto sredinom 2021, biti završena početkom te godine. Rekonstrukcija košta 350,1 miliona dolara. Radovi na pruzi Stara Pazova - Novi Sad počeli su 16. marta 2018. godine, a rok za završetak je poslednji dan 2021. godine. Vrednost ugovorenih radova iznosi 247,9 miliona dolara, i još 337,6 miliona dolara za tunele i vijadukte.

- Do sada je između Stare Pazove i Novog Sada i u železničkoj stanici Inđija izgrađeno 17 kilometara pruge za velike brzine, a izvedeno je 22 odsto od ukupno ugovorenih radova - objašnjavaju u "Infrastrukturi železnice". - Na izgradnji tunela i vijadukta Čortanovci izvedeno je 58 odsto ukupno ugovorenih radova. To znači da se može očekivati da pruga za velike brzine između Beograda i Novog Sada bude završena do kraja 2021. godine.

Radovi na deonici pruge Stara Pazova - Novi Sad, kod Inđije, Foto Tanjug

Uporedo sa radovima na prve dve deonice, očekuje se da krajem marta 2020. godine počnu i radovi na trećoj, između Novog Sada i Subotice.

- Do kraja 2022. godine trebalo bi da bude izgrađena deonica pruge za velike brzine Novi Sad - Subotica, a time i čitava pruga za brzine od 200 kilometara na sat kroz Srbiju. Završetak radova na pruzi od granice sa Mađarskom do Budimpešte zavisi od dinamike radova u Mađarskoj. Na nedavnom sastanku trilaterale Srbija, Mađarska i Kina, održanom u Beogradu, inicirano je i da se upute pozivi i Severnoj Makedoniji i Grčkoj da se uključe u projekat izgradnje pruge za velike brzine u ovom delu Evrope.

Ukupna dužina pruga u Srbiji je 3.735 kilometara. U protekle četiri godine rekonstruisano je 516 kilometara, što je 14 odsto ukupne dužine. Ove godine u toku je obnova još 11 odsto, što znači da bismo za pet godina mogli da dobijemo četvrtinu obnovljenih šina. Trenutno na pojedinim regionalnim pravcima vozovi i dalje ne mogu da voze brže od 10 do 50 kilometara na sat.

- Kada krajem sledeće godine bude završena rekonstrukcija 750 kilometara regionalnih pruga, vozovi će njima moći da saobraćaju brzinama do 80 kilometara na sat, uz znatno povećanje osovinskog opterećenja, a do sada je brzina na njima bila 10-50 kilometara na čas - objašnjavaju u "Infrastrukturi železnice". - Danas u Srbiji imamo tri deonice duge 43 kilometra na prugama Stara Pazova - Golubinci, Golubinci - Ruma i Gilje - Ćuprija - Paraćin koje su osposobljene za brzine vozova od 120 kilometara na sat. Postoji i 560 kilometara pruga na kojima vozovi mogu da razviju brzinu od 100 kilometara na sat.

Pruga od prestonice do Subotice, kada bude završena, biće jedina kojom će vozovi moći da voze brzinom od 200 kilometara na sat. Od Beograda do Niša, posle rekonstrukcije, maksimalna brzina će biti 160 kilometara na sat, a od Niša do Dimitrovgrada i Preševa - 120 kilometara na sat.


ŽELEZNIČKI ČVOR

U toku je izvođenje radova na levom koloseku između "Beograd centra" i Zemuna, dok se železnički saobraćaj odvija na desnom koloseku. Ovakvom organizacijom saobraćaja, "Infrastruktura železnice Srbije" omogućila je da se obavljaju radovi, ali i da funkcioniše saobraćaj u beogradskom železničkom čvoru.


GUŽVA DO VALjEVA

NAKON rekonstrukcije dela barske pruge, broj putnika na relaciji "Beograd centar" - Valjevo povećan je za 30 odsto, ističu u "Srbija vozu".

- Vreme putovanja brzog voza na ovoj relaciji je smanjeno, traje 80 minuta, cena vozne karte je 434 dinara u jednom smeru, odnosno 694 dinara za povratno putovanje - kažu u "Srbija vozu". - Želimo da naglasimo da su cene voznih karata znatno povoljnije i konkurentne u odnosu na druge vidove saobraćaja, što korisnici prepoznaju i sukcesivno se vraćaju putovanju vozom.