TRAŽIM vozača B kategorije (muško, žensko, penzioner), plata je 700 evra. Ovo je jedan od oglasa koji sve češće krase stubove, bandere i zidove po Beogradu, ali i drugim gradovima Srbije. Reporter "Novosti" je pozvao nekoliko poslodavaca koji na taj način pokušavaju da nađu vozača putničkog ili minivan vozila (B kategorije). Neki traže i da vozač ima sopstveno vozilo, ali većina ne, a raspon plate (uz prijavu i plaćene doprinose) kreće se od 500 do 700 evra.

- Imao sam dva vozača u firmi dugi niz godina. Pre dva meseca je jedan otišao na obuku za vozača tramvaja, a drugi se uhlebio kao vozač autobusa - priča jedan vlasnik šest maloprodajnih objekata u Beogradu. - Od tada pokušavam da nađem nekog vozača, ali bezuspešno.

Očigledno je da je vozač u Srbiji deficitarno zanimanje, i to ne samo onaj sa dozvolom za vožnju kamiona i autobusa.

- Ne volim kada se licitira i kaže da Srbiji nedostaje 5.000 vozača. To je netačno i potpuno proizvoljno - kaže Neđo Mandić, predsednik Poslovnog udruženja "Međunarodni tarnsport" (PUMED). - Upravo sam se vratio iz Istanbula, gde je bio održan sastanak transportnih preduzeća Crnomorske regije (BSEC-URTA), kojem su prisustvovali i predstavnici EU iz Brisela.

PROČITAJTE JOŠ - Šoferi beže u Evropu

Oni su, kaže Mandić, izneli podatak da u svim zemljama Evrope, pa i u Srbiji, nedostaje oko 50 odsto od potrebnog broja vozača.

- Nedostaju sve kategorije, i mi u ovom trenutku ne vidimo način da se ta situacija reši - objašnjava Mandić. - Naši vozači odlaze, a nema dovoljno novih da popune broj.

Angažuju se i penzioneri, koji su, tvrdi Mandić, čak i bolji od novih vozača, jer su iskusniji, posvećeniji poslu.

- Najčešći razlog što naši vozači odlaze je predugo čekanje na granicama, na carinarnicama. U drugim zemljama toga nema, pa vozači pređu mnogo veću kilometražu i tako više zarade.

Kolike su zarade kod nas kada su kamiondžije u pitanju?

- Plate u međunarodnom transportu se kreću od 1.000 do 1.500 evra, u zavisnosti od firme. Negde su plate povećane i mimo ekonomskog rezona, ali to je jedini način da naši članovi zadrže vozače.

Ipak, ni to nije dovoljano, jer naši vozači odlaze prvo u okolne zemlje (Slovenija je najomiljenija), gde rade za mnogo veće plate, ali im i ova bivša republika SFRJ služi samo kao odskočna daska za Austriju, Nemačku...


POVEĆANE PLATE I U GSP BEOGRAD

I u GSP Beograd, kao i u drugim autobuskim prevoznicima, traže vozače.

- Dobili smo dozvolu od Vlade Srbije da povećamo broj vozača. Plate su sada 65.000 dinara. Nekoliko puta sam razgovarao s premijerkom Anom Brnabić o tome da se iz zakona koji reguliše plate u državnoj upravi na neki način izuzmu deficitarna zanimanja, odnosno da se omogući da se više plate deficitarna zanimanja, među kojima je i posao vozača - rekao je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.