ŠLEPER, za čijim volanom je vozač koji se predstavlja kao Miloš, u sredu oko podneva parkirao se na kraj kolone duge više od tri kilometra ispred graničnog prelaza Kelebija, na granici Srbije i Mađarske. Spreman je da tu zanoći.

- Po svemu sudeći, u Mađarskoj ću biti u četvrtak u ovo vreme, a onda će nas sačekati inspekcija i kazniti jer smo za volanom duže od 15 sati - revoltirano će Miloš, koji prevozi elektromaterijal iz Turske do Budimpešte. - U svakom slučaju, svi koji do petka uveče pređemo granicu "na konju" smo jer je vikendom u Mađarskoj na snazi zabrana prolaska teretnjaka i onda nam ne gine čekanje koje se meri danima.

Iako je malo ko raspoložen za priču, vozači kamiona saglasni su da je za njihovo besomučno čekanje najodgovorniji tempo rada mađarske policije i carine.

- Imam osećaj da imaju kvotu od tridesetak kamiona koje dnevno puste, a ostali kada stignu na red - nevoljno će Ramiz iz Tutina, koji četiri sata za koja se pomerio samo stotinu metara. - A kad stignemo, onda milimo kroz kontrolni skener. Razumemo da su pregledi detaljni, ali nekada to više deluje kao iživljavanje.

ZABRANA VIKENDOM Od 1. marta u Mađarskoj je na snazi zabrana vožnje kamiona od subote u 22 časa do nedelje u isto vreme. Od 1. jula ova zabrana će se pooštriti i trajaće od subote u osam ujutru do nedelje u 22 časa. Tako da vozače kamiona i šlepera očekuje dodatno čekanje na granici.

Kontrola vozila prilikom ulaska u šengenski prostor je rigorozna, što zbog šverca, što zbog, još uvek aktuelne, migrantske ture. U želji da se što pre domognu neke od obećanih zemalja Evropske unije, noć koriste da bi se sakrili u neki kamion, a u tome ih ne sprečavaju ni plombe, ni bilo koja druga zaštita.

Pročitajte još - GUŽVA NA GRANICI: Zadržavanje kamiona na Batrovcima do četiri sata

Obični putnici u sredu su imali više sreće, jer u toku dana velikog zastoja nije bilo na prelazima Horgoš i Kelebija. Ali, i tu se situacija menja iz časa u čas, a kako nezvanično saznajemo, najviše zavisi od raspoloženja mađarskih carinika.

- Scena je bukvalno kao na lutriji. Bili smo sa prijateljima u "Akvapolisu" u Segedinu i u povratku smo prešli granicu za 15 minuta, dok su se oni, zbog malog deteta, zadržali duže i na prelaz stigli pola sata posle nas - priča Goran H. iz Novog Sada. - Iako su bili na samo kilometar od terminala, u Srbiju su ušli posle više od tri sata. Ljudima je preseo odmor.

Da ovakva situacija nije retkost saznajemo i na granici, gde kažu da nekad nema nijednog vozila ili se gužva raščisti za desetak minuta, a nekada putnici stoje po više sati. Već odavno se govori da su mađarski carinici u "tihom štrajku" ili im se jednostavno ne radi, a svoje ponašanje opravdavaju "padom informacionog sistema".

Da situacija na graničnim prelazima sa Mađarskom zahteva hitno i efikasno rešenje, priznali su proteklih dana i političari. Tako je lider Saveza vojvođanskih Mađara Ištvan Pastor stanje na graničnim prelazima ocenio kao skandalozno. On je istakao da je nedopustivo da pogranične službe putnike tretiraju kao nekog ko ugrožava njihova prava, kao ljude loših namera.

Pročitajte još - GUŽVE NA GRANICAMA: Kamioni na Horgošu, Kelebiji, Batrovcima čekaju po 6 sati