DA li ste znali da je "Nokija" jedan od najboljih primera pivota? A ko je najpoznatiji jednorog u svetu? I, da li je počeo u habu? Ne, ovde nije reč o rukometu, ni o bajci, već o savremenoj poslovnoj terminologiji, koju većina stanovništva u našoj zemlji ne razume. Ali zato se mladi tehnološki preduzetnici odlično sporazumevaju, jer ovi termini važe u svakom delu zemaljske kugle.

Odomaćili su se u globalnoj startap zajednici. Za startape i Srbi odavno znaju. Mi pod njima, međutim, podrazumevamo svakog početnika u poslu, a u svetu on podrazumeva inovativne poduhvate, pre svega u IT oblasti.

Poslovni inkubatori, koji su ime dobili po inkubatorima za bebe, olakšavaju pokretanje startapa, pružajući početnicima u poslovanju svestranu podršku: od obuka i besplatnog poslovnog prostora, preko mentoringa, pa do umrežavanja širom sveta.

Akcelerator je mehanizam koji pomaže rastu startapa, i to na dva načina - da dođu do novca i da postanu uspešniji i bolji.

- Cilj je da dođu do rezultata, da se novac uloži na pravi način da bi se uvećali prihodi, klijenti, da bi se stiglo na tržište - objašnjava Gaja Montelatići, suosnivač "Impakt haba" (belgrade.impacthub.net), u Beogradu. - Akcelerator radi u ograničenom periodu. U našem slučaju, po šest meseci. Naš cilj je da u okviru ovih šest meseci startap dođe do nivoa da može da zaradi više novca. Za novac i usluge koje dajemo, uzimamo udeo u firmi. Startap u akceleratoru ima mentora. Povezujemo ih sa investitorima i najavljujemo im da će ta firma biti spremna za šest meseci da ulože u nju. Nudimo i tehničku podršku. I konačno, te firme vodimo u SAD da se predstave investitorima.

PROČITAJTE I:OD KUPUSA PARA "KO SALATE": Dve Čačanke “zaokružile” biznis

Hab je mali eko-sistem u okviru šireg sistema.

- Fokus našeg eko-sistema je osnaživanje startapa. Da bi oni bili uspešni, potreban im je prostor za rad - objašnjava Gaja Montelatići. - Drugi aspekt je podrška u razvoju biznisa. Za neke slučejave to je akcelerator, a za neke je to obuka. Treći aspekt haba je mreža različitih resursa - mali investitori, poslovni anđeli, mentori...

Većina termina poreklom iz engleskog jezika / Foto Depositphotos


Kada u startap uđete sa prvobitnom idejom, a situacija na tržištu je drugačija od vaše pretpostavke - svoju ideju morate da menjate. Ako je samo nadogradite i razvijete, onda je to iteracija. A ako napravite potpuni zaokret, tada je to - pivot.

Poslovni inkubator Novi Sad (inkubator.biz), kao primer uspešnog pivota, između ostalog, navodi "Nokiju". Ova kompanija je osnovana u drugoj polovini 19. veka kao - fabrika papira.

"SPIN-OF" FIRMA Kada se iz veće kompanije izdvoji deo delatnosti i pokrene firma koja je usmerena samo na taj konkretan segment delatnosti, dobija se takozvana spin-of firma.

- U 20. veku je "Nokija" proizvodila svakojaku robu, od gume pa sve do elektronskih uređaja - navode na portalu Poslovnog inkubatora Novi Sad. - Sve to su bili pivoti. Svoj put je odredila tek 1992. godine, kada su lansirali svoj prvi mobilni telefon.

I poznati "Starbaks" je postao ono što je danas tek kada se njegov osnivač zaljubio u mali kafe u Rimu i taj model poslovanja preslikao na svoju kompaniju, koja se do tada bavila - prodajom aparata za espreso kafu.

U srpskoj poslovnoj zajednici uveliko je odomaćen i izraz pičovanje. I ne - nije reč o psovci, već o usmenom predstavljanju poslovne ideje pred investitorima.

Pič (engleski pitch) je prezentacija modela rasta određenog startapa. Postoji predviđena forma kako se to radi.

- Prezentacija za aktere na tržištu je neka vrsta pi-ara - kaže Gaja Montelatići. - Publika je široka i firma predstavlja šta radi, ko su joj kupci, klijenti, gde joj je tržište. Predstavlja zapravo koliko se brzo kreće u osvajanju tržišta. Pič obično traje tri ili pet minuta. Obavezno tom prilikom treba da dokažu kapacitet tima koji vodi startap. Druga vrsta piča je pred investitorima. Tada je najvažnije da dokažu da je tržište veoma veliko i da imaju kapacitete da ga brzo osvoje.

I za kraj - da ne ostanemo dužni odgovor na pitanje šta su jednorozi. Osim mitskih stvorenja, jednorozi danas predstavljaju kompanije čija je tržišna vrednost najmanje - milijardu dolara.

ANĐELI

POSLOVNI ili biznis anđeli nisu samo investitori. Oni su i mentori. Početnicima u koje ulažu nude savete, dele sa njima poslovno iskustvo, ali i kontakte. Zauzvrat postaju suvlasnici, akcionari startapa, a biraju one za koje veruju da će imati dugoročan i munjevit rast.