Stranci grade a mi plaćamo

S. BULATOVIĆ

07. 12. 2018. u 16:02

Srpske putarske kompanije koje su radile širom sveta više ne mogu da vode nijedan ozbiljan posao u zemlji. Naše firme ne prolaze restriktivne kriterijume

Странци граде а ми плаћамо

Niko neće domaće putare, Foto Promo

SRPSKE firme u ovom momentu više nisu glavni izvođači ni na jednoj deonici Koridora 10, koji je sad već skoro završen, ali ni Koridora 11. Oni koji rade, angažovani su isključivo kao podizvođači. Stručnjaci upozoravaju da država dugo o domaćim kompanijama ne vodi računa, a da je jedan od većih problema Zakon o javnim nabavkama, koji je prerano otvorio tržište, ne nudeći dodatnu zaštitu domaćima.

Finansiranje deonica kroz međudržavne sporazume i kredite stranih vlada, uslovljeno je time da značajan deo posla rade njihove firme.

- Jedine dve ozbiljne firme u niskogradnji u zemlji su "Planum" i "Putevi Užice". "Putevi Užice" su već nekoliko godina u blokadi, a "Planum" je na "pozitivnoj nuli" - objašnjava profesor Građevinskog fakulteta Aleksandar Cvetanović. - Delom zahvaljujući nerazumevanju matičnog ministarstva, čija je dužnost da brine o njima, a ministarka ih, gde god može, pokopa. Naše firme nemaju nikakvu podršku države. Svi krediti moraju na tender. Ako se finansira iz sredstava Svetska banke, oni daju svoje kriterijume, koje naše firme ne mogu da ispune. Mi taj kredit vraćamo, a posao dobijaju stranci. Naši su podizvođači. Kao podizvođači ne mogu ni da koriste taj posao kao referencu. On pripada glavnom izvođaču. Postoje velike firme koje sada imaju samo menadžment. Nemaju operativu. Menadžment dobije posao, a podizvođači rade.

Sve i da se posao dodeljuje kroz međunarodni tender, a u slučaju međudržavnih sporazuma, izvođač se i ne bira, srpske kompanije nisu konkurentne. - Zakon o javnim nabavkama uopšte ne štiti interes domaćih preduzeća i tržište je bespotrebno otvoreno - dodaje Cvetanović. - Naše firme, da se ne zavaravamo, nisu i ne mogu da budu konkurentne. Međunarodni ugovori podrazumevaju da oni diktiraju cenu. Ako pogledamo, ta cena je nešto veća nego da je posao dodeljen tenderom. Njihove banke finansiraju, ali ako se zna da će njihove firme uzeti i 60 odsto posla, onda je pitanje da li je taj zajam zaista toliko jeftin. Koncept je pogrešan. Političari ne vode računa ni o isplativosti projekta. Deonica Niš - Merdare je potpuno neisplativa, baš kao i Novi Sad - Ruma. Da bi put bio ekonomski opravdan, potrebno je da njim dnevno ide najmanje 15.000 vozila.

I u Samostalnom sindikatu putara ističu da je država sama, Zakonom o javnim nabavkama, iz uobičajenih tenderskih procedura isključila dodeljivanje poslova koji se finansiraju iz zajmova međunarodnih finansijskih institucija.

- Naše Ministarstvo finansija je samo, pre oko šest godina, propisalo da se zakon ne primenjuje u slučaju poslova koje kreditiraju međunarode finansijske institucije - objašnjava Sonja Vuković iz sindikata putara. - Sve su to nekad bila ozbiljna privredna društva i država je odgovorna što je danas tako kako je. Mogli smo da radimo po celom svetu, a sada ispada da ništa ne umemo da radimo. Više je tu problema. Ima više od 300 registrovanih građevinskih firmi, a najmanje stotinu od njih nema nijednog zaposlenog.

TEŠKO DO STRANIH TRŽIŠTA

BLISKI istok je jedino tržište na koje bismo danas mogli da se vratimo - smatra profesor Aleksandar Cvetanović. - Nerealno je da razmišljamo o Zapadnoj Evropi. Siriji sledi obnova, u Irak nas zovu. Imamo otvorena vrata, ali neko to mora da organizuje. Nadležno ministarstvo i Privredna komora Srbije bi trebalo, ali nema ko do vodi posao na makroplanu. Oni nisu osposobljeni da vode operacije na međunarodnom nivou. Bez podrške države, mi tamo ne možemo da se vratimo. Turske i kineske kompanije svuda dolaze organizovano, uz posredstvo ambasade. Kod nas se za neki posao javi i više naših preduzeća, pa još jedni druge ugrožavaju. Naše firme i dalje imaju kapacitet, to nije problem, ali sa radnicima imaju ozbiljan problem. Svi odoše u inostranstvo.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (29)

Beti

07.12.2018. 16:26

Kad su sistematski uništena državna poduzeća iz perioda Jugoslavije, svuda u svetu cenjena a pre svega građevinci bez obzira sto su dolazili iz socijalističke zemlje. U demokratiji ih se stide, dok im radnici ginu na radnom mestu. Ona su sada samo 'dobra' za pljačkaške privatizacije ili da samo figuriraju na javnim tenderima gde hteli ne hteli daju legitimitet stranim firmama kao konkurentnijim za dobijanje posla. Statisti su u tudjem filmu i u sopstvenoj zemlji ili se varaju da je i ona njihova

Kuvarbgd

07.12.2018. 16:28

pa nisu izvodjaci kada bi sve isfusarili i zajebali i ne treba da budu izvodjaci i tacka.

Vozd

07.12.2018. 16:36

Pa ko nam je kriv kad svako hoće da se " ogradi " malo pa troškovi su trodupli a radnici stoje naslonjeni na lopate i traze topi obrok

Gen52

07.12.2018. 16:39

Do 2000.-te godine gradjevinska operativa je dosta para (dolara) unosila, ali je posle sve je to namerno i tendenciozno uništavano. Evo, primera. Sastanak u Libiji, Tadić kao predsednik sa Gadafijem. Prevodioci sa jedne i druge strane. Gadafi pita Tadića da li država stoji iza ove gradjevinske firme? Tadić kaže "da", Gadafi pruža ruku Tadiću i kaže "hajdmo na ručak a saradnici neka se dalje dogovoraju" Posle tri meseca Gadafijev prevodilac zove našeg:"šta je sa dogovorom naših Predsednika?Ništ

Gost

07.12.2018. 16:46

Ako se budu slavili uspesi nasih preduzeca ili otvaranje nasih fabrika kao sto se slave dolasci stranih investitora i otvaranje njihovih fabrika, onda ćemo znati da nam je krenulo. Ovako, krenulo je drugima a mi gledamo kako tudja deca jedu sladoled. I to je bolje nego da te iste puteve privatizuju stranci koji ig grade pa ćemo mi skupo plaćati da se vozimo ili ćemo gaziti blato i tumbati se preko rupa dok ne pobelimo.

Srđan, N. Beograd

07.12.2018. 16:46

Nek se odcepi bolje i Vojvodina, sada imaju veliku priliku a i bilo bi im najpametnije.

Ti ne bi bio u toj Vojvodini

07.12.2018. 20:54

@Srđan, N. Beograd - ako si na to mislio... Vojvodina je dosta severnije...

Vlada Legenda

07.12.2018. 16:59

A mimistarki malo malo pa kapne neka kinta na račun...poklon od tih stranih kompanija!

Stari Beograđanin

07.12.2018. 17:13

Pored nezainteresovanosti vlade i resorne minstarke da domaće firme dobiju poslove, što bi moglo bar jednim delom da se uslovi i kod uzimanja kredita od stranih banaka čiji je interes da se novac koji nam pozajmljuju oplodi kroz visoke kamate bez dodatnih ucena, postoji još jedan nepremostivi faktor. Korupcija- kroz davanje mita.Stranci koji uglavnom izigravaju menadžere a naši podizvođači rmbaju, kroz odličnu zaradu mogu da potplate naše političare i druge moćnike koji odlučuju -naše firme NE!

evrotalibani

07.12.2018. 18:58

@Stari Beograđanin - To su krediti zapada od evra koje stampaju koliko im treba, a onda tim parama zaposljavaju svoje firme na poslovima ovde. Svrha tih kredita je da se finansira razvoj Nemacke, Austrije itd, a ne Srbije.

Jovo Caruga

07.12.2018. 17:19

Prodajemo kikiriki, semenke, przimo kestenje, popravljamo stari kisobranii...

sas

07.12.2018. 17:22

U inostranstvu se ne moze krasti. Kodkuce moze;) Cestitam drzavi. PS: stranci se mogu drzati pod kontrolom a domaci NE!

Miša zaštita

07.12.2018. 20:04

@sas - Stranac za posao daje 15-20% provizije ministru koji ga angažuje, za 50% se uveća cena, tako prođe, svi zadovoljni, a narod otplaćuje dugove godinama!!!

realist.

07.12.2018. 17:22

Vi ste isto bagre kad se radi u finansiranju od domace firme nemogu da kradu a sa stranim imaju racuna menjate ministry finansija I glavni preduzeca za izvodnju radova onda cete pobolsa ti vasih preduzeca ali bez manipulacija kako ste navikli jedno pricate drugo radite.

Roletna

07.12.2018. 18:37

@realist. - Spustite zavesu, zbunio sam se. Zbunite zavesu, spustio sam se. Ops, sta sam ono hteo?

i sta je tu cudno?

07.12.2018. 19:10

Bez alata nema zanata!To svi znamo.Znamo i to da mozak nismo izgubili.Ima u nasoj zemlji dovoljno sposobnih ljudi koji znaju da grade i izgradjuju ali..Mehanizacija je preskupa.A bez nje..."nema zanata".I da povucemo paralelu:Zasto kritikujemo i kukamo kako drugi grade a mi placamo,dok sedimo u "Mercedesu"..?Ili u birou koji nam klimatizuje "Mitsubisi"..Zar to ne grade drugi?Ili sam ja totalno neobavesten,ili vazi ono staro:"Korila koza ovcu da joj se vidi du.."?I avione grade drugi i kompjutere

Tarabic

07.12.2018. 20:00

lopovi secikese i kolonijalni status rasprodaja drzavne imovine i rudnih bogasyva gde su vlasnici svega i svacega stanci i lopovi. Bice dobro dok Srbija moze da prodaje svoje drzavne obveznice ali dolaze dani kada ce presusiti i taj nacin finansiranje budzeta e onda ce biti povuci a i potegni.

Racun za Struju

07.12.2018. 20:24

Znaju da iskontrolisu pa cak i da posalju ekipu ekspresno kad ne platis struju, da te procesiraju izracunaju kamatu na kamatu i ekspresno imaju kontrolu nad 7000.000 gradjana ako ucine bilo kakav prestup i najmanji i to svakog meseca su u stanju da kontrolisu, a ovamo nam prodaju pricu da daju strancima posao a ne Srbima jer Srbi su lopovi i Srpske firme su lopovi pa jao ne mozemo jednu firmu godisnje da iskontrolisemo. Lopovi ste vi Srbije i radite zbog provizije i VASEG lopovluka! IZDAJA!

alex

07.12.2018. 23:04

Profesore zbog vas ...najbolje vratite se u srednju školu.Ako domaca firma da proviziju sns krimi grupi to moze uvek da pukne ali zato Szeri i Kinezi kada daju to je kao beton profo.

mijo

07.12.2018. 23:19

Stranci rade i uzimaju i odnose novac, a vi bez posla. I jos cutite budsle.Vlada je djubre, a u njoj djubrsri i sluge stranaca.

NEBOJSA

07.12.2018. 23:22

Niš Merdare jeste neisplativ ali Novi Sad Ruma svakako jeste isplativ jer broj vozila koji prolazi dnevno je ogroman i preko 15.000. Drugo umesto autoputa skratili su za TREĆINU jer umesto 6 traka imace 4 tj po dve u smeru ali je cena sa 36 skocila na 400 miliona evra.

Anarhista

07.12.2018. 23:58

Зато што је српска маса комирана, и не разуме крађу државних пара. Зато никад из каменог доба. Пази, не знамо пут да правимо. Као што не знамо да копамо руду, или топимо метал, или да правимо српски ферари. Цела нација треба да изврши колективно самоубиство, а пре тога да повешају педере и паразите. За 10 година ја бих Србина послао на Месец, а све не-Србе на Марс.

Jovan

08.12.2018. 00:21

Profesor je zaboravio Energoprojekt Niskogradnju koja još uvek gradi puteve i druge objekte iz domena niskogradnje, hidrogradnje u Srbiji i van iste u Peruu, Ugandi i još po nekoj zemlji. Koliko juče Energoprojekt je objavio da je u konzorcijumu sa lokalnim kompanijama dobio dva manja posla u Peruu. Inače na Koridoru 11. Energoprojekt Niskogradnja je bio, a i sada je podizvođač na gradnji tunela i autoputa kod azerbejdžanskog i kineskog glavnog izvođača radova. Vlada je uništila naše firme.