CENE goriva na našim benzinskim stanicama nastavljaju da rastu iz dana u dan. Tako je i u ponedeljak , prvog dana posle vikenda, srpske vozače "obradovao" novi cenovnik, uvećan za 50 para do dva dinara po litru, u zavisnosti od vrste goriva.

"Običan" benzin od 95 oktana prodavao se i za 156,70 dinara za litar. Standardni evrodizel košta na pojedinim pumpama i 167,50 dinara (u naseljima, dok je pokraj auto-puteva skuplji), a cene "kvalitetnijih" ili "specijalnih" vrsta benzina i dizela otišle su "nebu pod oblake", pa je tako "jači" benzin prodavan u ponedeljak za 165,70 dinara za litar, a "ekstra" dizel je na veoma prometnim pumpama u Beogradu imao cenu od 173,40 dinara za litar.

Vozače neće obradovati ni vest da se cena sirove nafte tipa brent stabilizovala iznad 83 dinara za barel, što je za desetak odsto više nego pre mesec dana.

Pročitajte još - ZAŠTO POSKUPLjUJE GORIVO: Dunav i Iran "izbušili" rezervoare

- Nažalost, na mnogo toga u vezi s cenom nafte, kao osnovne sirovine, ne može niko u Srbiji da utiče - kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS).

TNG BEZ KOČNICA CENA auto-plina (TNG) i dalje raste, baš kao što je to bilo i tokom celog leta, iako se radi o takozvanom sezonskom gorivu, koje je leti jeftinije. - Kada je u pitanju TNG, vrlo verovatno je da će njegova cena i dalje rasti zbog velike potrošnje u Belorusiji i zemljama Istoka, gde ga koriste kao gas za grejanje - kaže Mićović. - Potrošnja je sve veća, i to, jasno, podiže i cene.

On kaže da je na svetskom tržištu često, a to je i sada slučaj, moguće da cenu ne određuju ponuda i potražnja. Jednostavno, objašnjava Mićović, nafta je veoma osetljiva roba i na nju utiču razne spekulacije, vesti, interesne grupe...

Na našem tržištu trenutno bi jedino država mogla da smanjenjem svog poreskog zahvatanja olakša život korisnicima. Poslednji put to se dogodilo 2012. godine.

- Država je snizila za nekoliko dinara akcize za benzin i dizel. Tada su to uradile i druge države, jer je nafta na svetskom tržištu imala snažan rast - kaže Mićović. - Da li će se i kada država odlučiti na ovaj potez, svakako zavisi od procene nadležnih organa koji, siguran sam, iz časa u čas prate situaciju.

Mićović objašnjava i kako to vodostaj Dunava utiče na cenu goriva.

- Jednostavno je. Zbog niskog vodostaja barža umesto 1.600 tona preveze svega 600 tona. A cena po barži je ista i za punu i za polupraznu - kaže prvi operativac UNKS. - To onda dovodi do toga da nema dovoljno uvoznog goriva na tržištu, pa se smanjuje konkurencija. Nije to veliki uticaj, ali malo jednog, malog drugog, i cene se "nazidaju".