ZAJEDNIČKI CARINSKI PRELAZI DONOSE REZULTATE: Teret 10 puta brže
04. 09. 2018. u 10:02
Iskustvo zajedničke carinske kontrole pokazuje da se promet robe i putnika drastično ubrzava
foto M.Anđela
NAJPRE na prelazu u Makedoniju, a kasnije i sa ostalim susedima, Srbija planira otvaranje integrisanih graničnih prelaza. Po principu "jednog šaltera" putnički i teretni saobraćaj bi trebalo da iz jedne u drugu državu prolazi uz minimalnu administraciju i zadržavanje.
U Upravi carina objašnjavaju da ovaj koncept podrazumeva integrisani granični prelaz na kome će se sve formalnosti obavljati na istom mestu, a sve kako bi se pojednostavila i ubrzala granična procedura. Iskustvo u sprovođenju zajedničkih kontrola u železničkom saobraćaju, koje naša carina ima sa bugarskim kolegama, govori da takav način rada donosi višestruko ubrzanje prometa. Teretni saobraćaj je tako ubrzan deset puta, a promet putnika - pet puta.
- Primena tog koncepta značajno ubrzava promet, štedi vreme i novac i jednom rečju svima olakšava situaciju - objašnjava za "Novosti" Miloš Tomić, direktor Uprave carina. - Onog trenutka kada dođete na prelaz, stigli ste na dve granice istovremeno, jer će na istom mestu biti stacionirani službenici svih naših pograničnih službi, ali i istih tih službi naših suseda.
Pročitajte još - ODLAZE U ZABORAV: Carinski šalteri se gase
Takav koncept dobija snažnu političku podršku naših najviših zvaničnika, kao i podršku relevantnih institucija, poput Svetske banke, koja je spremna da donira sredstva. Nezahvalno je prognozirati tačne termine u kojima ćemo uspeti da uspostavimo integrisani prelaz sa nekom od susednih država, ali je činjenica da smo sa Makedonijom najdalje stigli u razgovorima o implementaciji.
Miloš Tomić

Da bi se iz jedne u drugu državu prelazilo preko "jednog šaltera" potrebno je obezbediti infrastrukturu koja zadovoljava potrebe svih pograničnih službi na obe strane.
- Ukoliko se snažna podrška nastavi i uđemo u fazu konkretne realizacije, od zajedničkog prelaza može da nas deli i svega nekoliko meseci intenzivnog rada i reorganizacije - smatra Tomić. - Činjenica je da se mnogo novca gubi zbog čekanja na granicama, ali je dobar znak da sada postoji svest o tome da to možemo i treba da menjamo.
ČEKANjE DUŽE OD PUTA
PROCENE su da se na Balkanu skoro 80 odsto vremena troši na čekanje na granicama, a svega 20 odsto na sam transport. Postojanje integrisanog prelaza na kome se istovremeno vrše i izlazna i ulazna kontrola smanjilo bi čekanje ne samo za putnike, već i za teretnjake. Time se direktno utiče na uštede privrede obaju zemalja koje postaju konkurentnije na globalnom tržištu.
Znalac
04.09.2018. 10:38
ovo bi za Srbiju, kao tranzitnu zemlju, znacilo jako puno. Jos da se putevi zavrse i da bude lepog prihoda u budzet
Što su nas razdrobili pa im granice sad smetaju? A da.. nisu mogli tako lako veliku državu da omlate..a tek Malu Antantu! Dobar je Bog, daće on vama udrobljeno da kusate, zapeće vam u grlu!
Čisto demagoško spinovanje. Ako srpska carina overi ulaz u Bugarsku, kako će bugarin da plati pdv bugarskoj državi? Niđe veze. Ako bugarska carina overi ulaz u Bugarsku, kako će srbin da izvrši povraćaj za pdv? Ako...
prosto ukinuti granicu...kao sto je izmedju nemacke i ceske i resen problem
Komentari (4)