PRED brdima Grdeličke klisure na trasi Koridora 10 putari su izgleda nemoćni. U nedelju se srušilo utvrđenje kosine dugo 100 metara, ispred tunela Predejane, a u ponedeljak se obrušio čitav potporni zid. Ovo je četvrto urušavanje zaštitnih kosina na tri lokacije od sela Boćevica do Predejana.


PROČITAJTE I: Opet se srušio potporni zid na Koridoru 10

Građevinska inspekcija obišla je deonicu Gornje Polje - Caričina Dolina, a zašto se potporni zid srušio, da li je i ko eventualno kriv - znaće se za desetak dana. Zamenik šefa projekta "Jug" Leonid Vuković rekao je u ponedeljak nedaleko od ostatka zida da su angažovani stručnjaci koji će videti na koji način je moguća sanacija.

Za meštane ovog kraja, obrušavanje potpornog zida nije veliko iznenađenje. Oni znaju da je brdo ćudljivo od pamtiveka, a stvar je pogoršala nekontrolisana seča šume. Još na početku izgradnje auto-puta bili su sumnjičavi kada su ih graditelji uveravali da će zaštitne kosine zadržati klizišta koja su na potezu od sela Boćevica do Predejana bila relativno česta pojava i pre više od pola veka.

- Bilo je i ranije erozija, ali manjih razmera. Pucali su zidovi na kućama, a dešavali su se i odroni. Sve je postalo intenzivnije od kada su došle na naplatu posledice nekontrolisane seče šuma. Na tim brdima umesto stoletnih hrastova i bukve sada imamo bagrem čiji koren nije u stanju da drži i inače rastresito zemljište. Ako svemu dodamo i obilne padavine nema mesta iznenađenjima - priča nam Milovan Savić, meštanin Predejana.

RADE ŠPANCIIZVOĐAČ radova na ovom potezu je španska kompanija "Azvi". Stručni nadzor nad izvođenjem radova obavlja konzorcijum "Luis Berger i Ignjatia Odos", a radove finansira Evropska investiciona banka u iznosu od 39,69 miliona evra.


Njegov komšija, koji nije želeo da se predstavi, dodaje da probleme prave i izvori kojih je na ovom potezu mnogo, pa ni ranije nije bila retkost da se, zbog velike vlažnosti tla, cela brda spuste ka Južnoj Moravi.

- Vodu je teško zaustaviti. Oni su to kaptirali i odveli u reku, ali je pitanje koliko je to trajno rešenje - dodaje ovaj čovek koji je ceo život proveo u Predejanu.

U ovoj varošici se još uvek polemiše da li je trasa novog auto-puta dobro izabrana. Oni su se zalagali za drugačije rešenje, ali su projektanti i drugi nadležni organi bili neumoljivi.

- Za sve ovo znalo se i kada se gradio stari auto-put i zbog toga je on ovde prošao desnom, a ne levom obalom Južne Morave. Mi smo na to ukazivali svima u državi, ali ništa nismo uspeli da promenimo - podsećaju nas Predejančani.

Radnici na izgradnji auto-puta nisu želeli da razgovaraju sa novinarima. Oni su uvereni da će struka uspeti da se izbori sa klizištima uz opasku da ne postoji projektantsko rešenje koje ne mogu da naprave.


U "Koridorima Srbije", koji su investitori, kažu da zbog izuzetno nepredvidivih geoloških uslova geometri konstantno kontrolišu stabilnosti i pomeranja svih objekata, uključujući i kosine. Na njihovo insistiranje Građevinski fakultet iz Beograda je uradio novo projektno rešenje sanacije.

- "Koridori Srbije" su u junu ove godine odlučili da se izvrši dodatna stabilizacija kosine zaštitnom galerijom i izradom dodatnog nasipa, za šta je projekat završen i radovi na izgradnji su otpočeli pre pet dana - kažu u ovom preduzeću. - Na licu mesta održani su i hitni sastanci svih nadležnih učesnika u projektu: izvođača, nadzornog organa, investitora, projektanta i drugih učesnika, kako bi se utvrdili tačni uzroci obrušavanja potpornog zida i bile donete hitne mere sanacije i kako bi radovi bili nastavljeni i projekat bio priveden kraju u očekivanom roku, a to je kraj decembra ove godine.




Putari, posle rušenja zida, neće prekidati posao na auto-putu. Deonica je urađena 90,5 procenata, pa će radovi na njoj biti nastavljeni i pored neophodne sanacije.

NEMA ODLAGANjA ROKOVA

- SIGURAN i bezbedan auto-put biće završen do kraja ove godine - izričiti su u "Koridorima Srbije". Prilikom izvođenja ovako velikih projekata u složenim geološkim uslovima, kakvi su u Grdeličkoj klisuri, ukoliko dođe do ovakve ili slične destabilizacije terena, za svaku posebno se pronalazi adekvatno inženjersko tehničko rešenje.