Za obmane u reklami niko ne odgovara

B. Caranović

25. 06. 2018. u 22:02

Udruženja potrošača kritikuju praksu agresivnog oglašavanja proizvoda. Goran Papović: Masovno se krši zakon, reakcije državnih organa nema

За обмане у реклами нико не одговара

NAJPOVOLjNIJI, čudesni, milionski krediti, deterdženti koji najbolje čiste i odmašćuju, praškovi od kojih je veš belji od najbeljeg, marmelade, kremovi, namazi i razni slatkiši ukusniji od svih ostalih, a preparati pompeznih naziva leče baš sve! Taj savršeni svet postoji samo u reklamama, a proizvođači i trgovinski lanci ne prezaju da obmanjuju potrošače, nemilice krše Zakon o oglašavanju, samo da se domognu kupaca. Udruženja za zaštitu potrošača smatraju da kompanije koriste situaciju, jer znaju da se zakonske regulative u praksi ne primenjuju, pa kazne - nema.

U trci do potrošača, marketinški stručnjaci ne prezaju od neistina, poluistina, nemoralnih, neukusnih, pa i zabranjenih ilustracija. Po rečima Gorana Papovića iz Nacionalne organizacije potrošača, postoje zakoni o zaštiti kupaca, oglašavanju, Pravilnik o deklarisanju, označavanju i reklamiranju, ali je veliki problem što se pravila u praksi ne primenjuju, a inspekcijski organi ne funkcionišu.

- Neophodno je formiranje generalnog inspektorata koji će sprečiti sadašnju situaciju da se prebacuju nadležnosti sa jedne na drugu inspekciju - kaže Papović. - Postoje ozbiljne zloupotrebe javnih ličnosti i dece u reklamiranju, kao i plasiranje netačnih informacija i poluistina. Samo je 15.000 raznih preparata, lekova i suplemenata, čijim se reklamiranjem ozbiljno krši zakon. Pitanje je zašto se već decenijama odbija formiranje generalnog inspektorata i čiji je to interes.

Pročitajte još - Gojaznost zbog reklama

Da najveći broj reklama nije u skladu sa Zakonom o oglašavanju, tvrdi i Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača.

- Kod nas se, recimo, nesmetano i masovno reklamira nezdrava hrana za decu, koja sadrži masti, šećer, soli, iznad granica preporučenih od Svetske zdravstvene organizacije - kaže Bogosavljević. - Ta praksa nije u skladu sa pravilima EU, sa kojima težimo da uskladimo i našu regulativu. Takve reklame vrše psihološki pritisak na decu da proizvod požele, a na roditelje da ih kupuju. Masovno korišćenje lekara u svrhu preporuke nekih proizvoda je nedopustivo i suprotno zakonu i etičkim normama zdravstvenih radnika.

Goran Papović, Petar Bogosavljević


Zakon se nemilice krši kada je reč o reklamiranju higijenskih preparata i kućne hemije. "Moje belo, nije kao tvoje belo", svakako nisu u skladu sa pravilima.

NIJE ZDRAVO - ISTRAŽIVANjE koje smo radili prošle godine o Primeni pravilnika o deklaracijama, označavanju i reklamiranju, pokazalo je da više od 60 odsto reklama prezentovalo neistinitu poruku - tvrdi Bogosavljević. - Dve godine ranije, radili smo analizu čiji je zaključak da je više od polovine reklama koje se odnose na dečju hranu u suprotnosti sa preporukama Svetske zdravstvene organizacije.

- Takozvano upoređujuće reklamiranje je zabranjeno - kaže Bogosavljević. - Često se u praksi koriste reklamne parole, kako je izvesni preparat, krema, deterdžent, prašak bolji, kvalitetniji od svih drugih, a bez ozbiljnih analiza koje to mogu i da potvrde. Trgovinski lanci, takođe, imaju naviku da reklamiraju proizvode kao vrhunske, bez istraživanja koja potkrepljuju tvrdnje. U pitanju je nepoštena trgovinska praksa.

Kako kaže, odgovornost što se zakoni i regulative ne primenjuju u potpunosti je i na proizvođačima, državnim organima, sredstvima informisanja, stručnim udruženjima.

INSPEKCIJA

ZAKON o oglašavanju zabranjuje sve oglase koji dovode u zabludu potrošača. Tržišna inspekcija ima nadležnost da po prijavi, ili po službenoj dužnosti, reaguje i zabrani takvo reklamiranje. U zavisnosti od toga kakav se proizvod reklamira, nadležnosti su podeljene između tržišne, zdravstvene, sanitarne, veterinarske, poljoprivredne inspekcije, pa i Ratela.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (14)

Kiklop

25.06.2018. 22:19

Dodjem u prodavnicu I moj racun iznosi 112,50 npr. Kako ce prodavac da mi vrati kusur neka mi neko objasni.???A reklame su takodje takve 99,99 isl.

Sale

26.06.2018. 07:46

@Kiklop - NBS je jos 2007. godine ukinula 100 delove dinara, ali to pravilo se ne postuje i trzisna inspekcije ne reaguje. Jedan vid resenja je denominacija za 100, po kojoj 100 din postaje 1 din.

kupac

26.06.2018. 11:33

@Kiklop - Ubise nas tom recenicom 99,99. to treba ukinuti! Nedopustivo je da inspekcija postoji samo na papiru.

Маја М.

26.06.2018. 14:45

@Kiklop - Зашто да укину кад им је то (кусур) позамашан приход на који не плаћају ПДВ а држава окреће главу?! Делује безначајно, али на годишњем нивоу се накупи... Помножите само број артикала са 0,01 паром и бројем купаца!!!

istina

26.06.2018. 20:05

@Kiklop - tako vam i treba, nek vas varaju sa sitnim parama kad ste galantni i ne uzimate povracaj u metalnim novcicima....mnogima je ponizenje da to urade ili ih mrzi da broje, sto je u savremenom svetu apsolutna obaveza da ti prodavac vrati tacan kusur od racuna kod nas je vecini sve jedno .....ima se, moze se !

Ljubisa

25.06.2018. 22:32

Dešavanja vezana za neadekvatno korišćenje marketinga treba nazvati pravim marketing rečnikom - na sceni je ' demarketing' i neprihvatljivi ' diskriminatorni marketing' sa nevidjenom povrsnosti u istraživanju marketinga. Bez poštovanja elementarnog kodeksa u oglasavanjima (advertajzingu). Rečju: amaterizam.

Vlada

25.06.2018. 22:38

Najveća prevara je slika kobasice koja ide kao prilog uz pasulj, kod onih gotovih jela.

Miroslav

25.06.2018. 22:57

Kod nas su inspekcije jedan od najslabijih delova sistema. Prebacivanje odgovornisti je često. Jednom sam zvao zbog primedbe a salatu u jednom restoranu, prebacivali su me dva dana jedni do drugih i još bili drski. U smislu "mi smo za meso, pozovi one tamo.." Na kraju sam i odustao. Potreban je jedinstven broj.

A šta bi ste želeli ?

25.06.2018. 23:03

Što se tiče proizvoda za zdravlje ljudi, tu se potpuno slažem, treba zabraniti reklamiranje “čudesnih” preparata za kojekakve bolesti, za koje ne postoje dokazi da u stvari pomažu. Što se tiče hrane - mislite svojom glavom, većina dobro zna šta je dobro a šta ne. A za sve ostalo, pa naravno da će reći da je baš taj proizvod naj bolji, da li bi ste kupili proizvod koji se reklamira kao prosječan ili četvrti po redu ??

CHE Milanche

26.06.2018. 07:32

inspekcije bi trebale malo vise dase pozabave takvim problemima, Ali pojedini vise vole da reketiraju male preduzetnike, nego da resavaju probleme I prituzbe ljudi. A I reklame u TV programu em dugo traju em zaboravim sta sam gledao pre njih. A I ton je jaci za bar 30 posto, onda da nebih slusao lazne hvalospeve utisam TV. I opet zaboravim da sta sam gledao , jer kad se reklame zavrse tv je utisan itd itd.....

Pera

26.06.2018. 07:43

sto znaci da ne znas da radis svoj posao,postavljen si na mesto koje ne umes da vodis

Dex

26.06.2018. 08:28

Meni,a verujem i mnogima,veoma smeta reklamiranje piva.Pitao sam jednog komercijalistu,koji radi za "Lav",zašto se dozvoljava da se alkoholno piće reklamira.On mi je odgovorio da pivo, po našim regulativama,spada u PREHRANBENE?!?!? proizvode. Zato deco ,navalite na pivo.