NAJMANjE 25 miliona evra ostao je uskraćen budžet Republike Srbije u poslednjih pet godina zbog neplaćenih ekoloških taksi na uvoz polovnih automobila!

Kako "Novosti" saznaju, iako je država propisala da se na uvoz automobila plaća eko-taksa (u skladu sa normama EU) od 12.000 dinara po toni, uvoznici polovnjaka su našli "rupu u zakonu" i prijavljujući uvoz na fizička a ne na pravna lica, velika većina od oko 600.000 polovnih vozila koja su u ovom periodu uvezena u Srbiju, nisu "podlegla" obavezi plaćanja ove dažbine.

S druge strane, uvoznici novih automobila redovno ispunjavaju tu obavezu i u budžet uplaćuju ne mala sredstva na ime eko-takse.

- Mi smo u protekla tri meseca prodali 6.315 novih automobila i na to platili 923.000 evra eko-taksi - kaže Boban Nikolić, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila.

PROČITAJTE JOŠ: Nemački polovni automobili najtraženiji


Od eko-takse se u EU, ali i u zemljama koje još čekaju u predvorju, stimuliše kupovina električnih i hibridnih vozila. Tako Slovenci za kupovinu elektromobila daju subvenciju od 12.000 evra (u rangu Norveške) i to ne samo zbog činjenice da to od njih traži EU već i zbog proste računice da lečenje jednog obolelog stanovnika od respiratornog oboljenja košta mnogo više.

- Trend rasta uvoza polovnih automobila u Srbiju od 17 odsto u prvom tromesečju ove godine trebalo bi najviše da zabrine državne organe - kaže se u saopštenju u kojem Srpska asiocijacija uvoznika novih automobila i delova traži od države da ograniči uvoz "krševa", prosleđenog "Novostima".

Još 2016. su alarmirali nadležne da je u Srbiju uvezeno 117.413 polovnih vozila od kojih je najveći broj na kraju "radnog veka", starih i 19 godina.

PROČITAJTE JOŠ: Pola milijarde evra dali smo na krševe

POSLEDICE SVETSKA zdravstvena organizacija je procenila da je u 2016. godini u Srbiji prevremeno umrlo oko 5.200 ljudi od posledica zagađenja životne sredine, pri čemu su izduvni gasovi iz automobila u gradovima jedan od najvećih uzročnika. Pri tome nema preciznih podataka koliko je ljudi nastradalo zbog starosti (neispravnosti) uvezenih vozila.

- Uradili smo analizu starosti vozila, generacije motora, ukazujući pre svega na bezbedonosni i ekološki aspekt - kaže se dalje u saopštenju. - Reakcija državnih institucija je izostala, bez obzira na naše argumentovane primedbe. Prethodnu godinu smo upotrebili za medijsku kampanju iznoseći podatke o tržištu tih vozila, njegovom rastu i pogubnom uticaju na dodatno zagađenje vazduha i povećanu nebezbednosnu situaciju u saobraćaju.

U zemljama zapadne Evrope ovakva vozila su visokim porezima i raznim eko-taksama jednostavno proterana sa drumova i većina je namenjena recikliranju. Nažalost, veliki broj završava u Srbiji.

- Nadu da će se stvari pokrenuti sa mrtve tačke dao je ministar zaštite životne sredine Goran Trivan, otvarajući Sajam automobila u Beogradu, obećanjem da će država na razne načine ograničiti uvoz tih vozila i od svih, bez razlike, naplatiti eko-taksu - kažu u Asocijaciji uvoznika koja će narednih dana saopštiti i precizne podatke koliko je država zaradila od eko-takse koju plaćaju uvoznici novih, a koliko uvoznici polovnih vozila.

Veliko ohrabrenje, kažu u ovom udruženju, daje im i činjenica da će potpuno ispunjenje Poglavlja 27 u procesu pristupanja EU Srbiji nametnuti i neminovnost donošenja odluka u tom pravcu.