SAVEZNI sud Nemačke u Lajpcigu u utorak je doneo presudu koja gradovima dozvoljava da zabrane korišćenje vozila s dizel-motorima, što bi moglo da ima velike posledice na moćnu nemačku automobilsku industriju, ali bi i "zatrpalo" tim automobilima ekološki manje svesne zemlje poput Srbije.

Pročitajte još: Krševi pred našim vratima

- Ukoliko država pod hitno ne nađe neki mehanizam da zaštiti naše drumove od uvoza tih, po životnu sredinu i zdravlje ljudi izuzetno opasnih vozila, preti nam pravi stampedo polovnjaka - kaže, za "Novosti", generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila Boban Nikolić.

Procene su da će Nemci "parkirati" ogroman broj, oko 15 miliona vozila sa dizel-motorima, a da će najmanje njih 300.000 "zakucati na naša vrata".

Pročitajte još: "Folksvagenu" Rusija i Brazil presudni za uspeh

- Prošle godine smo uvezli više od 150.000 polovnih vozila, od kojih su dve trećine imale motore sa "evro 3" standardom, dok Nemci proteruju i "evro 4" i "evro 5" dizele - kaže Dragan Škrnjić, organizator čuvenog ekološkog "Tesla relija" i dobar poznavalac prilika na našem tržištu vozila. - Sada će "dizelaši" u Nemačkoj drastično pojeftiniti i biće veoma interesantni našim vozačima. Kratkoročno, to izgleda povoljno, ali za nekoliko godina bićemo u katastrofalnoj situaciji, kao jedan od najvećih "auto-otpada" u Evropi.

PALE CENE AKCIJE nemačkih automobilskih kompanija su u padu posle presude Saveznog suda u Lajpcigu. Na Frankfurtskoj berzi je pala vrednost akcija "Dajmlera" za 0,7 odsto, na 69,77 evra, a za isti procenat je oslabio i BMV, na 87,14 evra, prenosi agencija AP. "Folksvagen" je takođe "potonuo", i to za 1,8 odsto, na 162,54 evra.

Uvoznici polovnjaka zadovoljno trljaju ruke smatrajući da je odluka Nemačke prilika da podmlade vozni park za malo novca.

- Očekujem da će polovni automobili sa dizel-motorima u Nemačkoj pojeftiniti između 500 i 700 evra, bar u kategorijama koje najviše uvozimo. To znači da će kod nas biti jeftiniji od 300 do 500 evra, a možda i više, jer niko još ne može da proceni sa sigurnošću efekte te odluke - kaže Dragan Simić, iz jedne beogradske firme koja uvozi "polovnjake".

Pobedu u Lajpcigu su odnele grupe za zaštitu životne sredine koje su optužile vladu da interese proizvođača automobila stavlja isped zdravlja građana. Izduvni gasovi motora na dizel-gorivo sadrže okside azota koji uzrokuju respiratorne bolesti i prevremenu smrt hiljada ljudi godišnje. Svetska zdravstvena organizacija je saopštila da je u Srbiji lane od posledica te vrste zagađenja umrlo 5.600 ljudi.

MERKELOVA: NEĆEMO UGROZITI VLASNIKE

Kancelarka Angela Merkel je na konferenciji za novinare s predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, na pitanje novinara da prokomentariše presudu, rekla da će Vlada razmotriti presudu i sastati se s predstavnicima gradova i pokrajina.

Merkelova je rekla da presuda neće uticati na sve vlasnike dizel automobila u Nemačkoj.