OD prvog dana jula, umesto sa Glavne železničke stanice u Beogradu, putnici koji idu za Bar na voz će se ukrcavati u Topčideru. Preduzeće "Srbija voz" ovih dana je angažovalo radnike koji "šminkaju" i uređuju stanicu, koja nije u funkciji već decenijama. Njeni koloseci su prinudno rešenje, jer auto-vozovi, koji su deo svake kompozicije koja putuje ka Jadranskom moru, ne mogu da se napune na novoj stanici "Beograd centar". Iako je "Prokop" projektovan pre više od 40 godina, sve ovo vreme niko nije razmišljao da li je dovoljno funkcionalan, pa sada na ovom mestu ne mogu da se ukrcaju automobili, jer nije moguće obezbediti adekvatan prilaz za njih.

Vršilac dužnosti direktora "Srbija voza", Jugoslav Jović, kaže da se još razmatra mogućnost da i ostali međunarodni vozovi kreću sa ovog mesta, ali bi jedino za voz za Solun to bilo lako izvodljivo, jer bi nastavio u istom pravcu ka jugu, dok je za polaske ka severu ova stanica neadekvatna.

PROČITAJTE JOŠ - U vozovima stjuardese, a na noćnim linijama stjuardi

- Voz ka Budimpešti bi morao da ode do Rakovice, pa da se tamo zakači nova lokomotiva i da se vrati ka "Prokopu", a zatim da nastavi ka Novom Sadu i dalje - objašnjava Jović. - Topčider će biti početna, odnosno krajnja stanica za dnevni i večernji međunarodni voz za Bar i u njoj će se obavljati utovar i istovar praćenih automobila. Ovaj voz u svom sastavu ima kola sa sedištima, spavaća i kušet kola. Naknadno će biti doneta odluka da li će i međunarodni vozovi za Solun, Sofiju, Ljubljanu i Budimpeštu polaziti odavde ili iz "Beograd centra". Sastavljanje, namirenje, održavanje i čišćenje svih vozova obavljaće se u TPS "Zemun".

Jović smatra da Topčider nije najsrećnije, ali da je u ovom trenutku najbolje rešenje za start vozova za Bar, zbog utovara automobila.

Jugoslav Jović, v.d. direktora "Srbija voza"

Svi koji dolaze kolima moraju stići nekoliko sati ranije da bi se automobili ukrcali u DDM kola, koja se posle kače na putnički voz. Njihov problem će biti dokolica, jer u okolini nekadašnje dvorske stanice nema gotovo nikakvih sadržaja. Nijedne trafike, ni kafića, menjačnice. Još manji komfor od njih imaće građani koji putuju bez kola, jer do ove stanice trenutno ne saobraća nijedan autobus, a jedino prevozno sredstvo u blizini je linija tramvaja "3".

PROČITAJTE JOŠ - Za dve godine 630 kilometara novih pruga


- Tražićemo od Gradskog saobraćajnog preduzeća da uvedu bar jednu autobusku liniju ili neku vrstu kombi prevoza, kako bi se putnicima olakšao pristup - navodi Jović. - U letnjoj sezoni u vozu za Bar bude i do 300 ljudi i uvek su popunjena gotovo sva mesta.

Da bi se stara stanica dovela u red biće potrebno oko četiri miliona dinara. Taj novac će biti potrošen za uređenje dva salona, koji su nekad bili ekskluzivni, a danas izgledaju oronulo, sa trulim parketom, oguljenim zidovima i pohabanim nameštajem. Deo za putnike, čekaonica, blagajna i toaleti biće u drugom staničnom objektu.

U ovoj zgradi će biti smešteni šalteri za prodaju karata / Foto M. Anđela

OD KRALjA DO TITA

STARA zgrada železničke stanice Topčider sagrađena je 1884. godine, kada je puštena u eksploataciju pruga Beograd - Niš.

- Sadašnja zgrada je sagrađena 1931. godine, jer je 1929. izgrađen Beli dvor, rezidencija Karađorđevića - priča Jović. - Stanica Topčider tada dobija na ugledu, postaje kraljevska, odnosno dvorska stanica, prima ugledne putnike, kralja i druge visoke zvaničnike. Posle Drugog svetskog rata u blizini izgrađena je garaža "plavog voza", kojim se vozio Tito.