Na našim prugama 101 čuvar

3. RADOVIĆ

10. 01. 2018. u 20:00

Praćenje stanja na šinama umesto ljudi će u budućnosti obavljati video-nadzor. Prepešače i 18 kilometara. Ne postoji obrazovni kadar ovog profila

На нашим пругама 101 чувар

Foto M. Anđela

O 3.739 kilometara srpskih pruga brine 101 čuvar, koje angažuje "Infrastruktura Železnica Srbije". Zahvaljujući jednom od njih, Dimitriju Nenadiću i njegovom kolegi Fahrudinu Kajeviću, šefu pružne deonice, tokom božićnih praznika sprečena je potencijalna katastrofa. Ovi radnici Sekcije za održavanje pruga Užice su u nedelju pronašli ručnu bombu pored šina u mestu Zalug, na deonici barske pruge između Bistrice i Prijepolja. Oni su najpre na otvorenoj pruzi zaustavili putnički voz, čime su sprečili neželjene posledice po bezbednost putnika i železničkog saobraćaja na ovom delu barske pruge.

U "Infrastrukturi" kažu da ovaj događaj potvrđuje da su preventivne mere ključne za bezbednost putnika i zaposlenih na železnici, kao i da su aktivnosti dogovorene na Radnoj grupi za koordinaciju aktivnosti na preduzimanju mera za bezbedno odvijanje železničkog saobraćaja u uslovima povećane opasnosti od terorističkih napada profesionalno sprovedene.

Direktori ovog železničkog preduzeća su dvojicu radnika nagradili sa po 50.000 dinara. To su, inače, gotovo dve mesečne zarade čuvara pruge, jer je prosečna plata radnika koji obavljaju ovaj posao između 25.000 i 30.000 dinara.

- Shodno Pravilniku o organizaciji, kod nas radi 101 čuvar pruge i taj broj usklađen je sa potrebama železničke infrastrukture u Srbiji - kažu u "Infrastrukturi". - Realizacijom brojnih projekata modernizacije, kao i izgradnjom pruge za velike brzine, projektovani su i predviđeni savremeniji i pouzdaniji načini praćenja stanja na šinama, kao što je video-nadzor. Zbog toga je broj čuvara pruge u protekle tri godine smanjen za 106, od kojih je preduzeće lane napustilo 57 radnika.

Zanimanje čuvar pruge je specifična delatnost i na tržištu rada ne postoji obrazovni kadar ovog profila. U "Infrastrukturi" po potrebi sprovode obuku i stručno usavršavanje zaposlenih i kroz internu prekvalifikaciju obrazuju potreban broj radnika.

Tokom svog radnog dana čuvar pruge, zimi po kiši i snegu, a leti i na tropskim temperaturama, prepešači između 15 i 18 kilometara. Njegov zadatak je da pregleda prugu, objekte i postrojenja na svojoj deonici, prima obaveštenja o saobraćaju vozova, štiti i obezbeđuje ugrožena mesta na pruzi i uklanja sumnjive predmete na skretnicama, putnim prelazima i mostovima.

OBUKAMA PROTIV TERORIZMA

U septembru prošle godine je, rešenjem ministarke građevinarstva Zorane Mihajlović, formirana Radna grupa za bezbedno odvijanje železničkog saobraćaja u uslovima povećane opasnosti od terorističkih napada, a njen sastav je u međuvremenu proširen na sve oblasti saobraćaja. Jedan od zadataka je i priprema zaposlenih u svim železničkim kompanijama za postupanje u slučaju terorističkih dejstava.

- Rezultat tih preventivnih aktivnosti je da je bombu koja je pronađena na Božić otkrio upravo naš radnik prilikom redovnog obilaska pruge - smatraju u "Infrastrukturi".


BROJKE


* 3.739 Kilometara pruga ima u Srbiji
* 25.000 do 30.000 dinara je plata čuvara pruge


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (5)

Profa

11.01.2018. 04:14

Dobra šansa za zoranu da provede jedan dan mesečno sa čuvarima pruge, prepešači tih25km možda bi onda shvatila koliko je lak i zdrav taj posao, pogotovo za skidanje kilaže

Zopovac

15.01.2018. 16:43

@Profa - Ovaj na slici je ostao u zadnjoj reorganizaciji kao tehnoloski visak i pored potrebe za cuvarima pruge,ali su zato u kancelarijama ostali zbrinuti.

Lux

11.01.2018. 07:22

Свака част. Ко није радио ишта слично, не зна колико је тај посао тежак и одговоран.